26 жовтня консалтингова компанія Barva Invest з посиланням на Адміністрацію морпортів України, повідомила про тимчасове призупинення використання нового чорноморського зернового коридору Україною через загрозу з боку російських військових літаків.
Увечері 25 жовтня АМПУ опублікувала повідомлення про те, що рух суден до та з коридору буде призупинено з 26 жовтня 2023 року, — зазначили у компанії.
Раніше Наталія Гуменюк, речниця Об’єднаного координаційного центру Південного оперативного командування, повідомила, що російська тактична авіація продемонструвала підвищену активність поблизу морського торговельного шляху над Чорним морем.
Таке призупинення де факто діє вже протягом минулих двох днів через рішення військових, які посилалися на “вибухову загрозу”, що виникла внаслідок збільшення активності російської авіації. Наразі заборона діятиме 26 жовтня, щодо продовження учасників поінформують згодом.
Ці неочікувані обмеження означають простої суден. Очікуємо на негативну реакцію бізнесу на відсутність прогнозованості. Ті учасники ринку, які зараз зі своєї кишені виплачують гроші за простої, при подальшій діяльності в Україні будуть закладати ці ризики та перекладати додаткові затрати вниз по логістичному ланцюжку, – прогнозують в Barva Invest.
Нагадаємо, прорвавши російську морську блокаду пробним торговим рейсом, Україна запустила на повну силу новий коридор для постачання зерна та інших товарів через турецькі протоки на світовий ринок.
22 вересня повідомив віцепрем’єр із відновлення — міністр розвитку громад, територій та інфраструктури Олександр Кубраков повідомив, що друге судно Aroyat (прапор Палау) з 17,6 тис. тонн української пшениці для Єгипту вийшло з порту “Чорноморськ” і рухається в напрямку Босфору.
Балкер Aroyat з 17,6 тис. тонн української пшениці для Єгипту, користуючись тимчасовим коридором, перетнув Чорне море та досягнув Туреччини.
Екіпаж судна – громадяни Єгипту, Туреччини, Азербайджану, Бельгії та Албанії.
Раніше, 19 вересня, Кубраков повідомив, що судно RESILIENT AFRICA з 3 тисячами тонн пшениці вийшло з порту Чорноморськ та рухається в напрямку Босфору.
Україна встановила тимчасовий судноплавний маршрут для підтримки експорту агропродовольства після виходу росії із зернової угоди.
2 вересня президент Володимир Зеленський заявив, що ще два судна успішно пройшли нашим тимчасовим маршрутом після зупинки “зернового коридору”.
Нагадаємо, 24 серпня рф атакувала ракетами цивільне вантажне судно в одеському порту.
На думку Мінагрополітики Україна зможе продовжувати експорт зерна через Чорне море в межах плану Б без участі росії.
Реалізація сценарію з припиненням роботи “зернового коридору” матиме негативні наслідки для українського експорту; в Нацбанку не виключають можливого посилення тиску на гривню.
Наразі в Україні розробили альтернативний план для продовження експорту аграрної продукції.
Через саботаж рф роботи “зернового коридору” світ не отримав додаткові 25 млн тонн агропродукції. 17 липня кремль заявив про зупинку “зернової угоди”.
22 серпня під час зустрічі президента Володимира Зеленського та прем’єр-міністра Хорватії Андрея Пленковича на саміті Україна – Балкани, що проходить в Афінах, сторони прийняли рішення стосовно полегшення експорту українського зерна. Зазначалося, Хорватія готова надавати Україні порти в Адріатичному морі та на Дунаї для транспортування зерна.
Україна розширює міжнародну гуманітарну ініціативу Grain from Ukraine, в межах якої продовольство відправляють до країн Африки та Азії, на дунайські порти.
З початку роботи Чорноморського гуманітарного коридору, Україна вже експортувала понад 1 млн т зерна, а також овочів, заліза та інших цінних вантажів.
Анна Лиса