Спецпроекти

15 травня 2019 10:02

Як створити кооператив: покрокова інструкція

Фермерські кооперативи мають стати новим етапом розвитку вітчизняного агросектору, що значно допоможе аграріям не тільки виробляти якісну продукцію, на вигідних умовах працювати із компаніями-виробниками ЗЗР та фінансовими інстанціями, але й відкривати нові ринки збуту. Редакція Landlord підготувала покрокову схему створення сільськогосподарського кооперативу.

Зокрема, керівник напряму розвитку аграрних ринків проекту USAID «Агросільрозвиток» Микола Гриценко виділив 7 позицій створення фермерського кооперативу:

1) Збори засновників

Для початку процедури створення кооперативу як юридичної особи необхідні ініціатори. Ключова законодавча вимога — рішення про створення кооперативу повинно бути прийняте на добровільних засадах на установчих зборах, що оформлюється протоколом.

2)  Формування членів кооперативу

Чисельність членів кооперативу не може бути меншою ніж три особи (!). При створенні кооперативу складається список його членів та асоційованих членів, що затверджується загальними зборами. Членами сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу можуть бути лише виробники сільгосппродукції.

3) Розробка стратегії

Коли група однодумців зібрана, час розробити стратегію, певний бізнес-план. Тут враховується, чим буде займатися кооператив, які ресурси для цього потрібні. Саме цей етап буде показовим, адже учасники кооперативу зможуть перевірити, чи справді їх ідея буде життєздатною та ефективною. Якщо на цьому етапі не виникає негараздів, можна переходити далі.

Читайте: Вигідні ціни та міжнародні ринки: 5 переваг створення кооперативів

4)  Формування статуту

Саме статут регулює внутрішню діяльність кооперативу. У цьому документі обов’язково прописуються такі аспекти, як найменування кооперативу, мета створення, склад засновників, умови, порядок вступу та виходу з кооперативу. Важливо звернути увагу на порядок скликання загальних зборів кооперативу, а також порядок закриття об’єднання.

5) Реєстрація кооперативу

Державна реєстрація кооперативу проводиться відповідно до вимог Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».

6) Підбір кадрів

Для ефективної діяльності кооперативу необхідно зібрати не тільки групу однодумців, а й підібрати професійні кадри, які зможуть забезпечувати операційну діяльність кооперативу. Не виключено, що певний час працівників необхідно буде навчати.

7) Організація господарської діяльності

Наскільки ефективно буде побудована робота на цьому етапі, настільки успішним і буде кооператив. Цей етап полягає у формуванні матеріально-технічної бази кооперативу, його оборотних ресурсів і блоку взаємовідносин кооперативу та його членів.

Також радник Національної асоціації сільськогосподарських виконавчих служб України Роман Корнієць відзначив, що фермер має бути зацікавлений у створенні сільськогосподарьского кооперативу і чітко розуміти, що дана ініціатива не є засобом задля отримання прибутку.

«Фермер має розуміти: кооператив — це не засіб для інвестування власних коштів задля отримання прибутку, дивідендів. Це більше про те, коли вдало інвестуєш — отримуєш якісні послуги. Кооперативи не завжди інвестиційно привабливі, тому навіть у законодавстві існують певні обмеження щодо залучення зовнішніх запозичень, інвестицій для кооперації».

Нагадаємо, в спецпроекті “Як створити кооператив?” кожен може ознайомитися із принципами побудови, перевагами та ризиками, які можуть виникнути при створенні кооперативу.

Спецпроекти

14 травня 2019 15:02

Власні бренди та світове визнання: іноземний досвід фермерських кооперативів

Якщо в Україні сільськогосподарські кооперативи тільки зароджуються, то в Європі такі об'єднання є звичною справою. Кооперативи дозволяють фермерам створювати потужні підприємства та ставати серйозними гравцями як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринку. Представляємо приклади того, як працюють кооперативні об'єднання в Італії, Нідерландах, Франції та Португалії.

Eurocirce

Розташування: Італія, регіон Террачина.

Кількість учасників: 110 виробників.

Площа оброблюваних земель: 500 га, 70% закритого ґрунту.

Продукція: томат, цукіні, диня, кавун, броколі, цвітна капуста, перець, редис,морква, баклажан, огірок.

Eurocirce був заснований в Італії в 1979 році, основні його площі розташовані у центральних регіонах країни. Кооператив має у своєму розпорядженні власну базу, сховище, мийку овочів, фасувальну лінію, брендований транспорт.

Кооператив функціонує як одна велика компанія. Має свого президента, який обирається на загальних зборах з-поміж усіх фермерів. На сьогодні у кооперативі працюють понад 200 людей, а адміністративний орган складається з 12 співробітників. Також в Eurocirce залучено багато фахівців, що спеціалізуються на підборі персоналу, контролі якості, агрикультурному сервісі. Є окремі фахівці, які займаються продажем продукції. Наразі Eurocirce виробляє 35 000 т продукції на рік із щорічним товарообігом у 20 млн євро.

У кооперативі є один головний агроном, який контролює всю діяльність у процесі вирощування, — він відповідає за якість та безпеку усієї продукції.

Сімоне Далла Валле, президент кооперативу Eurocirce:

«Існує безліч переваг приєднання до нашого кооперативу. У першу чергу фермер не сам, а є частиною великої команди. А це означає, що він конкурентоспроможний не тільки на італійському, а й на закордонних ринках. Це престиж та можливість стати частиною великого історичного бренду, стати часткою кооперативу в таких сертифікаціях якості, як GLOBAL G.A.P., GRASP, ISF, BRC».

Nautilus organic

Розташування: Нідерланди, господарства по всій країні.

Площа оброблюваних земель: один член має від 8 до 15 га землі, закриті, відкриті ґрунти.

Продукція: понад 100 видів овочевої та фруктової продукції.

Організація заснована у 1987 році. Здебільшого у фермерів від 8 до 15 га землі. Першочерговою метою об’єднання було збільшити кількість продажів. Власними силами фермер не міг продавати продукцію, що виробляв. Зараз кооператив позиціонує себе як виробник 100% органічної продукції, а продажі йдуть напряму від фермера. Чим же займається кооператив? Генеруванням продажів, їх адмініструванням, прийомом замовлень та супроводженням угод. Коли кошти від продажу продукції надходять до кооперативу, адміністрація розподіляє їх між фермерами — учасниками кооперативу. Так, першочергова мета, з якою створювалося об’єднання, — збільшення продажів, була досягнута. На сьогодні 75% продажів — це експорт до європейських країн, а 25% продукції йде на нідерландський ринок.

Читайте: Вигідні ціни та міжнародні ринки: 5 переваг створення кооперативів

Hortomelao

Розташування: Португалія, регіони Сантарен та Алентежу

Кількість учасників: 32 виробники

Площа оброблюваних земель: понад 1000 га

Продукція: диня, гарбуз, кавун, броколі, баклажан, цукіні, капуста, солодкий перець тощо.

Кооператив Hortomelao заснований у 1989 році. Розпочинався він усього з 3 га та спеціалізувався на вирощуванні динь. На той момент це була найбільш популярна культура в Португалії.

Вже у 2000 році кооператив мав 100 га в обробітку. Наразі Hortomelao виробляє понад 26 000 т продукції на рік. З них на експорт йде 20%. Кооператив відправляє свою продукцію до 14 країн Європи, а також планує експортувати до Бразилії.

Parmentine

Розташування: Франція, п’ять районів по всій країні

Кількість учасників: 250 виробників

Площа оброблюваних земель: 3420 га

Продукція: картопля

Французький кооператив був заснований виробниками картоплі. Parmentine вирощує різні її сорти. Наразі у кооперативі 170 співробітників. Він має усі необхідні сертифікати якості, що дозволяє експортувати продукцію до 45 країн світу. Господарства Parmentine розташовані по всій країні, що сприяє вирощуванню різних сортів картоплі.

Також кооператив має складські приміщення по всій Франції, що дозволяє зберігати загалом 150 000 т продукції. Окрім спільної доробки та дистрибуції, кооператив займається і просуванням продукції на нових ринках. Картопля продається під брендом Parmentine у спеціальній упаковці.

Нагадаємо, в спецпроекті “Як створити кооператив?” кожен може ознайомитися із принципами побудови, перевагами та ризиками, які можуть виникнути при створенні кооперативу.

Спецпроекти

09 травня 2019 10:02

Вигідні ціни та міжнародні ринки: 5 переваг створення кооперативів

Об’єднання фермерів у кооперативи — це шлях до зростання прибутків українських господарств. Кооперація заради ефективної переробки та збуту продукції — тільки так можливо розраховувати на нові перспективи. Редакція Landlord підготувала ряд переваг сільськогосподарських кооперативів, які наочно демонструють силу фермерських об'єднань.

Сільськогосподарський кооператив та виробники, постачальники ЗЗР

Що отримує кооператив від співпраці з постачальниками ЗЗР?

  • Вигідні ціни від постачальників
  • Загальні закупівлі ЗЗР, насіння
  • Можливість отримати більш якісні матеріали від провідних компаній
  • Стабільний об’єм закупок
  • Швидке, гарантоване постачання матеріалів

Що отримує виробник та постачальник ЗЗР від співпраці з кооперативом? 

  • Спрощений технічний супровід замовника
  • Співпраця з багатьма фермерами через одного представника
  • Можливість надання більш вигідних умов для обох сторін

Сільськогосподарський кооператив та фінансові установи

Що отримує кооператив від співпраці з фінансовими установами? 

  • Збільшення доступу до фінансових інструментів
  • Отримання широкого спектру фінансових інструментів
  • Більш вигідні умови кредитування
  • Пришвидшена процедура отримання фінансів
  • Страхування від ризиків — невдача одного члена кооперативу, компенсується вдачою іншого члена (залежно від статуту кооперативу)

Читайте: Як створити кооператив — спецпроект 

Що отримує фінансова установа від співпраці з кооперативом?

  • Розширення та поглиблення клієнтської бази
  • Гарантоване повернення коштів від клієнта
  • Спрощена робота з клієнтом

Сільськогосподарський кооператив та внутрішній ринок збуту

Переваги для кооперативу на внутрішньому ринку збуту 

  • Гарантований об’єм збуту продукції
  • Більш вигідні умови постачання продукції
  • Можливість додавати варість
  • Спрощення логістичної системи
  • Збільшення каналів збуту продукції
  • Єдине маркетингове позиціонування від кооперативу
  • Можливості для сортування, фасування та пакування продукції

Переваги для внутрішнього ринку збуту (рітейл-мережі) від співпраці з кооперативом 

  • Спрощена логістична система
  • Гарантований об’єм закупки продукції
  • Продукція сертифікована, зі збереженням стандартів
  • Єдиний бренд від кооперативу

Сільськогосподарський кооператив та зовнішні ринки збуту

Переваги кооперативу на зовнішньому ринку збуту 

  • Вихід на нові світові ринки
  • Отримання міжнародних сертифікатів якості
  • Збільшення впливу, потужностей та доходу кооперативу
  • Спрощення логістичної системи

Переваги зовнішнього ринку збуту від співпраці з українськими кооперативами 

  • Спрощені закупки для іноземних трейдерів через кооператив
  • Зрозумілий та більш прозорий український ринок для іноземних компаній
  • Кооператив — зрозумілий об’єкт для іноземного інвестування

Крім того, фермерським кооперативам значно простіше і вигідніше співпрацювати з постачальниками ЗЗР. Це підтверджує й менеджер з маркетингу напряму овочів та картоплі компанії Syngenta Ольга Вербицька:

Компанія Syngenta бачить чимало переваг кооперативних об’єднань і для себе. По-перше, це швидкий та оптимізований доступ до виробників, досконалий технічний супровід виробників. Syngenta може запропонувати більш вигідні умови співпраці, фінансові, технічні інструменти. Якщо об’єднати зусилля, все буде набагато простіше, і кооперація допоможе виходити на нові ринки. А наша компанія як лідер ринку може допомогти у розвитку цього питання, демонструвати європейський досвід, ділитися знаннями та досвідом колег з Європи».

Нагадаємо, в спецпроекті “Як створити кооператив?” кожен може ознайомитися із принципами побудови, перевагами та ризиками, які можуть виникнути при створенні кооперативу.

Спецпроекти

08 травня 2019 12:19

Як створити кооператив – спецпроект

Об’єднання фермерів у кооперативи — це шлях до зростання прибутків українських господарств. Кооперація заради ефективної переробки та збуту продукції — тільки так можливо розраховувати на нові перспективи. Та чи готові українські фермери до такого кроку?

Спецпроекти

26 квітня 2019 09:50

«Рентабельність соняшника»: Ексклюзивні поради аграріїв у посіві соняшника

У продовження спецпроекту «Рентабельність», який покликаний наочно продемонструвати процес вирощування соняшника та оцінити його рентабельність у різних виробничих умовах, генеральний директор господарства «АПК Докучаєвські чорноземи» (Карлівський район Полтавської області) Анатолій Кибка та головний агроном господарства «Маяк» (Олександрівський район Донецької області) Сергій Лошаков детально розповіли про посів соняшника у своїх господарствах.

Спецпроекти

Показати ще