За підсумками 2023 року згідно з інформацією аналітиків EastFruit, свіжа лохина принесла Україні рекордну експортну виручку в $16,5 млн доларів США, що дало змогу їй уперше стати більш прибутковим для експортерів товаром, ніж яблуко. Експорт яблука за цей же період приніс українським експортерам $14,1 млн виручки. Тепер лохина поступається лише волоському горіху і замороженим ягодам і фруктам за обсягом річної виручки в плодовій групі товарів.
Також, лохина, поряд із замороженою малиною, є найбільш швидкозростаючою категорією плодоовочевого експорту України. Щорічний приріст експортної виручки від товарів оцінюється у 22-28% на рік.
Водночас, якщо яблуко експортується з України практично цілий рік, то лохина тривалому зберіганню не підлягає, і сезон її експорту триває в Україні зазвичай з липня по жовтень. Відповідно, цей обсяг виручки формується всього лише за 3-4 місяці. Загалом, не дивно, що лохина, як і раніше, цікавить інвесторів в Україні, які активно залучають грантові кошти на створення нових плантацій лохини.
Лохина, безсумнівно, має великі перспективи щодо зростання споживання на світовому ринку. Ця ягода, як і раніше, маловідома споживачам багатьох країн, проте ті, хто її пробує, зазвичай починають купувати її регулярно. Вона зручна для споживачів, тому що є менш швидкопсувною, ніж більшість інших ягід, і її можна вирощувати практично в будь-якій країні світу, тому що існує безліч сортів лохини, адаптованих до різних кліматичних умов, – зазначив Андрій Ярмак, економіст інвестиційного департаменту Продовольчої й сільськогосподарської організації ООН (ФАО).
Зростання експорту лохини з України відбувається на тлі першого в історії зниження обсягів світової торгівлі цією ягодою. Тоді як багато учасників ринку вважають, що ціни на цю ягоду залишатимуться відносно високими й в новому сезоні.
Традиційно, основний обсяг лохини Україна експортує на ринок Польщі, яка навіть почала наближатися на цьому тлі до статусу нетто-імпортера лохини. Однак 2023 року, нарешті, почався процес диверсифікації експорту цієї ягоди з України. На тлі різкого зниження обсягу експорту лохини до Польщі також різко зросли її поставки до Нідерландів, Великої Британії, Німеччини та Іспанії, тобто на традиційні ринки польської лохини. А ось зростання експорту української лохини до Грузії, яка сама швидко нарощує експорт цієї ягоди, викликало в експертів ринку чимало запитань.
Нагадаємо, ціни на лохину в Польщі значно вищі проти року тому. Причиною є не лише нижчий урожай у країні, а й менші імпортні постачання з Південної Америки.
18 гектарів землі для вирощення городини та ягід виділили 10 лісових господарств Хмельницької області. Ця площа – більша в 5 разів у порівнянні з минулим роком. Посіви ягід та овочів збільшили через війну. Частину зібраної городини використають під час виробництва сухих супів для українських воїнів, решту врожаю продадуть.
З початку повномасштабної війни в Україні деякі кооперативи перепрофілювалися: з вирощування ягід перейшли на овочі. Саме так вони хочуть допомогти країні вистояти та забезпечити населення продовольством.
Підприємство “Органічний сад”, яке під брендом Stynava organic garden вирощує органічну лохину, до вже існуючих 12 га цьогоріч додає 3 га нових насаджень, основа яких була підготовлена ще два роки тому, але через повномасштабну війну довелось відкласти посадку, розповів засновник господарства Богдан Боднар.
Раніше лохина викликала справжній фурор серед ягідників України. Нині ж цікавість до ягоди помітно знизилася, і на те є низка причин, розповів президент Української плодоовочевої асоціації (УПОА) Тарас Баштанник.
Міністерство аграрної політики і продовольства ухвалило довгоочікуване рішення щодо упорядкування назви таксону однієї з основних ягідних культур — Vaccinium corymbosum L., сорти якої реєструвалися в Україні під трьома різними назвами: “чорниця”, “лохина високоросла” та “лохина щиткова”.
Вже кілька років поспіль лохина стабільно займає одну з лідерських позицій серед ягідних культур щодо площ нових насаджень. Цей рік не став винятком.
У 2022 році компанія Family Garden на Київщині зібрала близько 500 т лохини, 80% з якої відправили на експорт. Основні ринки — країни ЄС (Данія, Нідерланди, Німеччина, Іспанія). Про це розповів генеральний директор компанії Family Garden Іван Гречківський.
Нині лохина — найпопулярніша серед фермерів ягідна культура. Однак виробники змінюють пріоритети діяльності через те, що внутрішній ринок уже досить насичений.
Анна Лиса
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!