Збитки, які зазнала Україна через простої кораблів у чергах зернового коридору, склали понад $1 млрд.
Про це заявив президент Української зернової асоціації (УЗА) Микола Горбачьов в ефірі Freeдом.
“Це ті гроші, які не отримали українські сільгоспвиробники. Це ті гроші, які трейдери заплатили власникам суден за те, що кораблі стояли дуже довго у черзі”, – пояснив він.
На сьогоднішній момент Росія не приймає планів та умов України щодо формування черговості перевірок суден, що не дозволяє портовим терміналам працювати ритмічно.
Зерновий коридор хоч і є дуже ефективним каналом постачань українських сільгосптоварів за кордон, але ним було відправлено клієнтам 50% усієї експортованої агропродукції, зазначив президент УЗА. Інші 50% експортувалися альтернативними шляхами: через Дунай, залізницею та автотранспортом.
За оцінками Горбачьова, з початку повномасштабного вторгнення РФ вкрала вже близько 4 млн тонн українського зерна і намагається продати його за кордон. Основні покупці – країни, які перебувають під санкціями. Але торгувати краденим товаром Росії стає дедалі складніше.
“Були вже випадки, коли навіть Лівія відмовилася купувати таке зерно”, – розповів Горбачьов.
Також Росія переманює покупців української агропродукції. Як приклад, Горбачьов навів Єгипет, де країна-агресор збільшила свої позиції.
“Покупці, які беруть це зерно, хочуть ритмічного постачання. Річ у тому, що коли купують пшеницю, її купують на млин, у якого вже є споживач – той, хто пектиме з неї хліб. А якщо ми не знаємо, коли це судно прийде – через 20 чи 40 днів, покупець обирає собі ритмічнішого та надійнішого постачальника”, – пояснив він.
Чому черга у Босфорі практично не рухається
Нагадаємо, за 6 днів з моменту продовження роботи зернового коридору інспекцію на вхід пройшло лише 11 суден, що є дуже низьким показником, враховуючи значну чергу суден на вхід. Показники відвантажень минулого тижня були критично низькими. Кількість кораблів, що були завантажені за цей тиждень, становила лише 4 одиниці, що на 9 суден менше попереднього тижня. Ці судна завантажені, але вони ще не пройшли необхідну інспекцію для продовження руху далі до клієнтів та очікують її.
Стабільна робота зернового коридору постійно блокується російською стороною. За минулий, 41-й тиждень роботи зернового коридору (8-14 травня), жодне судно не пройшло інспекцію на вхід та жодне судно не зареєстроване для огляду на вхід. Крім цього, 60 суден знаходяться в очікуванні огляду.
З метою збільшення обсягів експорту “великим” суднам, які доставляють агропродукцію з портів Великої Одеси в рамках “зернового коридору”, продовжили пріоритетність при проходженні Босфору.
Під час перевірки кораблів з українським продовольством у Туреччині відбувається звичайний саботаж з боку російської делегації. Перевірка одного судна триває до двох годин, на свою чергу кораблі чекають по 2-3 тижні.
Валерія Пепеля
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!