Проблема транзиту української агропродукції ховається не на поверхні політичних баталій, які відбуваються в Польщі, є предметом політичних дискусій в Угорщині та інших країн, які начебто страждають від надлишкового імпорту зерна. Вона полягає в тому, що адміністративні умови для належного безперешкодного транзиту українського зерна далекі від ідеалів. Таку думку висловив експерт з торговельної політики ЄС Назар Бобицький, передає AgroPortal.
Стеж за новинами у зручному форматі: Підписуйся на наш Twitter
Зокрема, можна виокремити два основні фактори. Насамперед не працює Конвенція про процедуру спільного транзиту, яка є частиною європейського законодавства, і Україна є членом конвенції. Однак на польсько-українському кордоні в порядку взаємодії між польсько-українською митними службами, в порядку обміну даними ця конвенція не працює, і це є величезною проблемою. І над цим передусім повинні працювати українська і польська митні служби під політичним тиском та керівництвом урядів обох країн, — вважає Бобицький.
Другим блоком питання є залізнична інфраструктура Польщі та інших сусідніх з Україною країн ЄС, яка не готова до масового навантаження та перевезення зернових транзитом до портів.
На жаль, цю проблему неможливо вирішити миттєво, йдеться про тривалі інвестиції. Але за рік, що минув, ми не побачили, що фінансові інструменти розбудови транспортної прикордонної інфраструктури заклали фундамент для швидкої модернізації цієї інфраструктури. На це все нашаровується політичний контекст, у Польщі відбудуться парламентські вибори, тобто наш бізнес повинен розуміти політичну динаміку.
За словами експерта, в Польщі фермери мають надмірну політичну вагу, і, відповідно, польський уряд зайняв таку позицію та запропонував просте рішення, яке нібито дає ефективний результат — тимчасово заборонити імпорт, попри те, що є законодавство і договір ЄС про те, що існує спільний митний простір та ринок.
Польська сторона через логіку виборчої кампанії не готова, як мінімум, до 15 жовтня відмовитися від зайнятої позиції. Що буде після формування нового коаліційного уряду Польщі за результатами виборів, наскільки ситуація нормалізується — важко сказати. Можливо, варто зайняти найбільш песимістичний варіант і виходити до того, що, на жаль, позиція Польщі стане жорсткішою, і нам потрібно шукати точки дотику в трикутнику ЄС-Польща-Україна, — зазначив Бобицький.
Нагадаємо, упродовж жовтня Румунія намагатиметься збільшити обсяг перевезень українського зерна через країну з двох до чотирьох мільйонів тонн.
Україна планує створити ще дев’ять пунктів пропуску на кордоні з країнами, що входять до Європейського Союзу, найбільше — з Польщею.
24 березня уряд України ухвалив низку рішень у сфері логістики та розбудови оборонної інфраструктури України, зокрема, рішення щодо організації прямого залізничного вантажного сполучення з портом Рені через територію Молдови.
Румунія імпортувала українського зерна на 1,24 млрд доларів, значно випередивши будь-яку іншу країну у світі. Загалом торік 13,9% українського агроекспорту відправилось до Румунії. В результаті, місцеве зерно не змогло конкурувати з українською продукцією та здебільшого простоює на складах.
АТ “Укрзалізниця” продовжує збільшувати обсяг передачі зернових вантажів через прикордонні переходи з Румунією.
Для розв’язання проблеми експорту українського зерна Євросоюз розглядає можливість запуску альтернативного зернового коридору, до якого хочуть залучити Італію та Грецію.
Хорватія запропонувала Україні залізничну мережу та порти Адріатичного моря для транспортування зерна альтернативним маршрутом після припинення росією зернової угоди.
Через саботаж рф роботи “зернового коридору” світ не отримав додаткові 25 млн тонн агропродукції. 17 липня кремль заявив про зупинку “зернової угоди”.
На думку Мінагрополітики Україна зможе продовжувати експорт зерна через Чорне море в межах плану Б без участі росії.
Реалізація сценарію з припиненням роботи “зернового коридору” матиме негативні наслідки для українського експорту; в Нацбанку не виключають можливого посилення тиску на гривню.
Наразі в Україні розробили альтернативний план для продовження експорту аграрної продукції.
Україна експортує зерно через порт на півночі Хорватії вже понад рік.
Анна Лиса
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!