Новини / Аналітика     03 червня 2019 08:25

Grain Ukraine 2019: проблеми логістики, 100 млн євро кредиту та рекордний урожай зернових

У виробництві зернових у 2019/2020 році українські аграрії перевищать рекорд минулого сезону –  таку переконаність висловили учасники IV Міжнародної конференції Grain Ukraine. При цьому головним викликом залишається транспортування врожаю в порти.

Динаміка розвитку українського ринку зернових дає привід для оптимізму – таким був головний лейтмотив IV Міжнародної конференції Grain Ukraine, що відбулася в Одесі 24–25 травня 2019 року. Провідні гравці та експерти висловили переконаність, що цьогоріч українські аграрії перевищать рекорд минулого сезону.

В.о. міністра аграрної політики та продовольства України Ольга Трофімцева спрогнозувала, що обсяги виробництва зернових в Україні у 2019/2020 порівняно з минулим сезоном зростуть на 1% і досягнуть 70,8 млн. тонн. Урожай пшениці і ячменя збільшиться на 1,8 млн. и 900 тис. тонн відповідно. При цьому очікується скорочення на 2 млн тонн виробництва кукурудзи.

Ще однією ознакою поліпшення ситуації стали великі злиття і поглинання.  Співзасновник та СЕО порту ТІС Андрій Ставніцер акцентував увагу на чотирьох. SALIC купив агрохолдинг «Мрія», Bayer відкрив завод з виробництва насіння, до Allseeds увійшов голландський фонд Diligent Capital Partners, а японська «Сумітомо» купує «Спектр-Агро». Подібні зміни сигналізують про вихід агросектора України на новий рівень і про глобалізацію українського аграрного бізнесу.

Пріоритетними напрямками для портфельних інвесторів є проекти, пов’язані зі зберіганням і переробкою зерна, транспортуванням, енергоефективністю та використанням біомаси. Звичайно, кожен інвестор негативно ставиться до політичної невизначеності. Однак представники міжнародних фінансових установ, що працюють в Україні, заявили на Grain Ukraine, що змогли адаптувати свої стратегії під існуючі ризики і поки не планують скорочувати обсяги інвестицій.

У зоні уваги фінансистів не тільки великі позичальники, але і кредитування малого і середнього агробізнесу. Представник IFC озвучила, що Європейський і Світовий банки надали 100 млн. євро цьому сегменту, незважаючи на складності з фінансовою звітністю і оцінкою кредитоспроможності. Директор корпоративного бізнесу «Райффайзен Банк Аваль» Руслан Співак розповів, що щорічно на кредитування аграріїв банк направляє більше 15 млрд.грн. і не має наміру зменшувати цей обсяг. Утім Міністерство аграрної політики та продовольства України вважає, що нинішнього рівня підтримки малого і середнього агробізнесу замало, і заявляє про необхідність перерозподілити державну підтримку на їхню користь.

Читайте: Чи буде кукурудза по 200$/Т

Практики, які взяли участь в аграрній панелі, підняли питання ефективності інновацій для фермерів. Агрокомпанії розуміють необхідність інвестування у нові технології, але нерідко це потребує більше внесків, ніж бізнес здатний повернути. Тому головний виклик — знайти працюючу бізнес-модель для їх втілення. Серед перспективних інновацій були згадані ефективний посів, управління даними і комп’ютерне бачення.

Експортна картина позитивна і в частині розширення географії українського збуту зернових. Аналітик аграрних ринків Чорноморського регіону Refinitiv Світлана Малиш констатує рекордний експорт вітчизняної кукурудзи, пов’язаний з її рекордним урожаєм. Однак є і зворотна сторона — ціни на світовому ринку через високі врожаї і жорстку конкуренцію рости не будуть

Проблемним залишається питання логістики — і чим більше зростає експорт, тим гостріше стає виклик. Навряд чи варто розраховувати, що найближчим часом проблема буде вирішена. Як зазначив заступник міністра інфраструктури України з питань європейської інтеграції Віктор Довгань, майбутній парламент буде більш популістським і лівим. Тому питання про ринок землі і приватної тяги, швидше за все, не підніматиметься, і аграрним компаніям доведеться підвищувати ефективність в існуючих рамках.

Спостерігається також хронічна нестача локомотивів. Якщо у випадку з зерновозами є приватні оператори, то в цьому випадку все — у власності УЗ.  (Законопроект про допуск приватної тяги до сфери залізничних перевезень восени 2018 року було провалено у парламенті.) Окремою проблемою є рівень тарифів. На конференції розгорнулася дискусія навколо зближення тарифних планів на перевезення різних класів вантажів, яку ініціював президент Української зернової асоціації Микола Горбачьов. Однак представник УЗ вказав на те, що, скоріше, тарифи можуть вирости для рударів, а не знизитися для зерновиків.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

Генеральний директор групи терміналів Risoil S.A. Максим Широков, у свою чергу, актуалізував необхідність наведення порядку в портовому господарстві: введення режиму вільних портів; зняття з бізнесу фінансового навантаження по додатковим сервісам; цільового використання портових зборів на поліпшення інфраструктури.

У цілому, як відзначали учасники конференції, доставка зерна в порти залишається головним викликом українського агросектора, поряд з мораторієм на землю.

Як повідомляв Landlord, цьогоріч конференція Grain Ukraine відбулася 24–25 травня в Одесі, захід відвідало 500 учасників з 10 країн.

Читайте також