Новини / Аналітика     02 липня 2019 09:16

Контракти з трейдерами: застереження і поради аграріям

Укладення контрактів – важливий елемент діяльності агропідприємців. Вдала угода здатна забезпечити значні прибутки аграріям, тоді як її розірвання може потягнути за собою великі збитки. Щоб уникнути конфліктних ситуацій, слід дотримуватися правильно підготовленої стратегії дій. 

Застереження і поради аграріям дає старший юрист AVELLUM Дмитро Коваль.

Усе частіше контракти укладаються в месенджерах, брокер отримує згоду на базові умови лаконічним «ок», а фінальний проект надсилають колегам для підписання лише після численних нагадувань надокучливого контрагента. Ми навіть не завжди знаємо точну назву компанії, з якою щойно уклали угоду, або імена та посади співробітників, які надали згоду на укладення контракту.

Читайте: Хочу, щоб село стало європейським: Олег Винник підтримав Аграрну партію

Тим не менш, особливість галузі така, що прибуткова угода, укладена сьогодні, наступного дня може стати збитковою, і ми вже намагаємося «вийти сухими» з такої угоди. Вподобана тактика багатьох трейдерів – «і я – не я, і хата не моя», звісно ж, невідворотно призводить до зриву угоди і конфлікту, що зазвичай перетікає в арбітраж.

Відповідно, спори про те, чи був укладений контракт, не втрачають актуальності, залишаючись з року в рік предметом розгляду значної кількості торговельних арбітражів.

Однаковими  також залишаються аргументи, які використовують трейдери, щоб відмовитися від укладеного контракту. Часто такі «нюанси» сучасної торгівлі, як відсутність печатки та підпису, в арбітражі перетворюються у позицію захисту для однієї сторони, а для іншої  – стають її головним болем.

Тим не менш, подібні аргументи не створюють нічого нового, якими б вони кмітливими не здавалися. Для арбітрів більшість із них є тривіальною затертою «платівкою», яку хочеться змінити.

Працюючи із такими справами майже щодня, ми склали добірку найпоширеніших аргументів щодо заперечення укладеного контракту і пояснимо чому, швидше за все, вони вам не допоможуть:

  1. «Ми нічого не підписували» – цей аргумент уже навіть важко назвати класичним. Для тих, хто не знав цього, або через якісь причини досі має сумніви, коротко пояснюємо: за англійським правом печатка/підпис, та і загалом контракт «на папері» не є обов’язковими, якщо тільки сторони прямо не домовилися про інше. Відповідно, якщо зазначене вами не буде спочатку проголошено як обов’язкова умова контракту – такий аргумент є абсолютно неважливим.
  2. «Так це ж не мій співробітник» – ваші відносини з людиною, яка вела листування та підтверджувала угоду від вашого імені, незалежно від її реєстрації як працівника, ФОП, чи відсутності реєстрації  – ваші проблеми, що не матимуть значення в арбітражі. Наявність повноважень у ваших співробітників презюмується, окрім ситуації, коли очевидно, що такий суб’єкт за усіма ознаками не мав жодного стосунку до вашої компанії.
  3. «Ок, тоді ми не надавали нашому співробітнику такі повноваження» – відповідь на цей аргумент по суті така ж, як і на попередній – це, знову ж таки, виключно проблема вашої компанії, в той час як ваш контрагент не зобов’язаний перевіряти наявність повноважень цього співробітника. Якщо ваш співробітник веде кореспонденцію та укладає контракт від вашого імені, а в цей час ви не повідомляєте, що у нього немає повноважень на укладення – вибачте, але контрагенту про це не було відомо.
  4. «Гаразд, тоді ми не надавали свою згоду брокеру» – теж не підходить. За загальним правилом, все, що ви повідомили брокеру, вважається сказаним вами напряму вашому контрагенту, та навпаки. Якщо ви, відповідаючи на оферту, написали брокеру «ок» – вважайте, що ви підтвердили згоду вашому контрагенту. Жодних окремих розпоряджень брокерам для подальшого пересилання вашої згоди не вимагається.
  5. «А ми не за усіма пунктами угоди дійшли згоди» – тут ситуація складніша. Все буде залежати від існування умови, за якою сторони не дійшли згоди. Умова вважається істотною, якщо без її погодження контракт не може бути виконано (наприклад, назва товару, його кількість, період поставки, ціна). Також умова вважається істотною, якщо ви та ваш контрагент безпосередньо повідомили один одного про це, зазвичай вказавши, що без досягнення згоди за цими пунктами контракту не існуватиме.
    Як правило, оферти включають у себе всі істотні умови угоди, необхідні для виконання контракту. Відповідно, підтвердивши таку оферту, важко буде довести, що контракту немає, якщо у подальшому ви, наприклад, не погодили ставку демереджу.
    Тим не менш, важливо, щоб ваша пропозиція обов’язково мала посилання на стандартну форму контракту торговельної асоціації (зазвичай, ГАФТА або ФОСФА).
  6. «А ми мовчали/контракт не виконували» – подібна поведінка також не рекомендується у якості стратегії виходу з переговорів стосовно контракту. Безперечно, мовчання не є погодженням, та, можливо, на початковому етапі переговорів вам вдасться успішно застосувати таку тактику. До того ж аргумент, що ви не виконували контракт, може вам у такому випадку навіть допомогти.

Проте, якщо ви перебуваєте на етапі погодження проекту, найімовірніше, що просто «зникнути з радарів» – не найкраща ідея. Мовчання на етапі погодження контракту може тільки погіршити вашу позицію. Адже якщо ви вважали, що контракту не існує і не збиралися його виконувати – навіщо мовчали?

Загальні рекомендації

  • Будьте зрозумілими та ясними у своїх діях. Під час ведення кореспонденції представляйте вашу позицію простими словами, прямою мовою, без багатозначності написаного та уникайте невизначеності. Те ж саме вимагайте від вашого контрагента. Просіть уточнення позиції. Краще зайвий раз перепитати, ніж пізніше опинитися у складній ситуації.
  • Не мовчіть. Якщо ви хочете, щоб контракт вважався укладеним тільки після  його підписання обома сторонами, або погодити істотні для вас умови, або якщо у співробітника, який проводить переговори, немає повноважень і так далі – якнайшвидше  повідомте про це вашого контрагента. Пам’ятайте, що ваше мовчання може бути використано проти вас.
  • Не панікуйте. Спорів та конфліктних ситуацій неможливо завжди уникнути. Якщо виникає конфлікт, не поспішайте «рубати з плеча» і відразу писати контрагенту листи зі скаргами, або навпаки «залягти на дно», ігноруючи його повідомлення. Зазвичай, сторони роблять найбільше таких помилок саме на початкових стадіях конфлікту. Насправді конфлікту можна легко уникнути за допомогою правильно підготовленої стратегії дій.

Landlord раніше повідомляв про те, що в Україні оформлено першу міжнародну фінансову аграрну розписку.

Читайте також