У кулуарах Всесвітнього ягідного конгресу, що відбувся у Нідерландах 28 листопада, активно обговорювали перспективи ціноутворення на лохину, з огляду на безпрецедентно високий рівень цін на ягоду в поточному сезоні.
Головною причиною високих цін на лохину стало різке скорочення обсягів виробництва та експорту лохини з Перу через несприятливі погодні умови під час цвітіння ягоди, інформують аналітики EastFruit.
На думку більшості учасників конгресу, високий рівень цін на лохину, найімовірніше, збережеться щонайменше до кінця поточного сезону. Ба більше, багато хто вважає, що і в наступному сезоні не вдасться повернути ціни на рівень сезону 2022/23, хоча в більш довгостроковій перспективі цінові тенденції можуть відновитися.
Попри те, що обсяги експорту лохини з Перу почали відновлюватися, ціни на ягоду не падають, тому що попит залишається високим. Трейдери вважають, що високі ціни на лохину зараз, тобто в сезон, коли вона зазвичай була найдешевшою, дадуть змогу зберегти високі ціни на ягоду і для перших постачальників із Північної Півкулі, таких як Марокко та Іспанія. Відповідно, Грузія та Україна також можуть отримати хороші ціни на лохину, коли там почнеться збирання.
Деякі виробники очікують, що врожай лохини в Перу може виявитися порівняно невисоким і 2024 року, з огляду на довгострокові тенденції середніх температур повітря і стрес, який пережили плантації 2023 року. Якщо це станеться, то є перспективи збереження високих цін на ягоду ще й наступного сезону.
Саме падіння цін на лохину було головним стимулом для зростання споживання в останні 10 років. Відповідно, різке зростання цін на цю ягоду може стати негативним фактором у довгостроковій перспективі й призвести до ще більш різкого обвалу цін у момент відновлення темпів зростання виробництва. Адже в багатьох країнах темпи розширення плантацій лохини залишаються високими, а високі ціни можуть стимулювати цей процес ще більше, – вважає економіст інвестиційного департаменту Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО) Андрій Ярмак.
Для України та Грузії свіжа лохина стає все більш важливим експортним продуктом. В Україні 2023 року з’явився ще один масштабний сегмент цього ринку – заморожена лохина. Багато виробників почали активно продавати заморозчикам дрібну або пошкоджену лохину, а також ту ягоду, що була відбракована під час сортування. При цьому попит на заморожену лохину у світі також продовжує активно зростати, хоча ще 2-3 роки тому цього сегмента ринку плодоовочевої заморозки практично не існувало ніде, окрім США та Канади.
Нагадаємо, цього року ціни на лохину в Польщі значно вищі проти року тому. Причиною є не лише нижчий урожай у країні, а й менші імпортні постачання з Південної Америки.
18 гектарів землі для вирощення городини та ягід виділили 10 лісових господарств Хмельницької області. Ця площа – більша в 5 разів у порівнянні з минулим роком. Посіви ягід та овочів збільшили через війну. Частину зібраної городини використають під час виробництва сухих супів для українських воїнів, решту врожаю продадуть.
З початку повномасштабної війни в Україні деякі кооперативи перепрофілювалися: з вирощування ягід перейшли на овочі. Саме так вони хочуть допомогти країні вистояти та забезпечити населення продовольством.
Підприємство “Органічний сад”, яке під брендом Stynava organic garden вирощує органічну лохину, до вже існуючих 12 га цьогоріч додає 3 га нових насаджень, основа яких була підготовлена ще два роки тому, але через повномасштабну війну довелось відкласти посадку, розповів засновник господарства Богдан Боднар.
Раніше лохина викликала справжній фурор серед ягідників України. Нині ж цікавість до ягоди помітно знизилася, і на те є низка причин, розповів президент Української плодоовочевої асоціації (УПОА) Тарас Баштанник.
Міністерство аграрної політики і продовольства ухвалило довгоочікуване рішення щодо упорядкування назви таксону однієї з основних ягідних культур — Vaccinium corymbosum L., сорти якої реєструвалися в Україні під трьома різними назвами: “чорниця”, “лохина високоросла” та “лохина щиткова”.
Вже кілька років поспіль лохина стабільно займає одну з лідерських позицій серед ягідних культур щодо площ нових насаджень. Цей рік не став винятком.
У 2022 році компанія Family Garden на Київщині зібрала близько 500 т лохини, 80% з якої відправили на експорт. Основні ринки — країни ЄС (Данія, Нідерланди, Німеччина, Іспанія). Про це розповів генеральний директор компанії Family Garden Іван Гречківський.
Нині лохина — найпопулярніша серед фермерів ягідна культура. Однак виробники змінюють пріоритети діяльності через те, що внутрішній ринок уже досить насичений.
Анна Лиса
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!