З 518 залізничних станцій, які у 2017 році відвантажували зернові, 324 – це станції, які на добу навантажували менше 2-х вагонів. Середня відстань такого транспортування від станції навантаження до станцій формування потягу – 45,1 км. В окремих випадках сягає понад 200 км. Про це заявив директор з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев у своїй статті у виданні «Економічна правда».
За його словами, в Україні на ринку зерна існує три групи гравців. Перші — це великі латифундисти, які інвестують у розвиток інфраструктури виробництва зернових, у т.ч. в елеватори. Другі – це великі міжнародні та вітчизняні компанії, які спеціалізуються на експорті сільгосппродукції на зовнішні ринки. Ця група гравців, на його думку, обережно інвестує у рухомий склад, транспорт, інколи – у інфраструктуру зі зберігання зернових. А ось треті, саме дрібні та середні «перекупники», намагаються максимізувати свою маржу за рахунок реального виробника та відсутності будь-яких інвестицій.
«При цьому «перекупники» намагаються збути зерно у найкоротший термін, з мінімальною обробкою транспортувати у порти чи на кордон. Оскільки перші дві групи штовхають «перекупників» до дрібних виробників, це викликає необхідність здійснення значної кількості повагонних відправок з широкої мережі станцій навантаження», – заявив він.
Зі слів директора з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця», собівартість надання вагонів та послуг перевезення з таких станцій зростає в десятки разів. А збільшувати ціну на основний компонент тарифу – інфраструктурний – самостійно Укрзалізниця немає права через державне регулювання.
«В Україні організація не має права коригувати ціни на свої послуги. «Перекупники» зацікавлені у подальшому транспортуванні зерна за нерентабельними для «Укрзалізниці» цінами, тому що для них це вигідніше. Оскільки компанія не збирається більше надавати збиткові для себе послуги, була введена диверсифікація між маршрутними та повагонними відправками», – каже Рязанцев.
Та додав, що «Укрзалізниця» запропонувала ринку спільну модель вирішення питань кількості вагонного парку через механізм лізингу.
«На черзі тяга та інфраструктура. І тут без справедливої вартості перевезень залізничним транспортом немає шансів на якість. Зворотна пропорція між вартістю перевезень і вартістю необхідних інвестицій в інфраструктуру автошляхів та залізничної колії є неприродною і свідчить про штучне заниження вартості послуг залізниці», – стверджує директор з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев.
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!