Українська лохина не лише збільшила присутність на європейських полицях, а й зберегла кращу, ніж торік, ціну на внутрішньому ринку України. Про це розповів президент Української плодоовочевої асоціації Тарас Баштанник у коментарі SEEDS.
Стеж за новинами у зручному форматі: Підписуйся на наш Twitter
Якщо розбити на основні культури, то лохина цього року суттєво більше поїхала на експорт. У цьому заслуга найбільших українських виробників та експортерів. Це дало змогу не тільки збільшити присутність української лохини на європейських полицях, а й зберегло хорошу ціну, на 20% вищу, ніж торік, на внутрішньому ринку України, тому що ринок трохи звільнився для більш дрібних і середніх виробників і для тих, хто на експорт не відправляв. По малині ринок змінився в гірший бік за ціною, але це ніяк не пов’язано з війною, це пов’язано з абсолютно очікуваним плановим перевиробництвом на ринку малини, яке ми спостерігали останні два-три роки. Тому це все було закономірно, – вважає Баштанник.
На його думку, під час другого року війни бізнес особливо не змінився. Принаймні, не змінився в гірший бік. Усі фактори, які були присутні на ринку, були зумовлені саме ринком, а не війною.
Зовсім інша ситуація була цього сезону із садовою полуницею, яка отримала значне коригування з боку Херсонщини. Тому фактично питання стоїть тільки в тому, щоб пропонувати ягоду на свіжий ринок. Але після ситуації, сподіваюся тимчасової, з Херсоном, ринок свіжої суниці не такий уже й перенасичений.
Як буде далі протягом сезону в плані зберігання свіжих фруктів і заморожених ягід – не знаю. Що буде з електроенергією, можна тільки здогадуватися, але я впевнений, що українські аграрії виявляться більш підготовленими щодо можливих відключень електроенергії тощо, – прогнозує Баштанник.
Нагадаємо, надзвичайно низьких цін на лохину, які очікували ягідники України цього сезону, вдалося уникнути.
21 червня ТОВ “Блу Беррі”, котре має ягідні насадження на Закарпатті, офіційно розпочало сезон збору лохини.
18 гектарів землі для вирощення городини та ягід виділили 10 лісових господарств Хмельницької області. Ця площа – більша в 5 разів у порівнянні з минулим роком. Посіви ягід та овочів збільшили через війну. Частину зібраної городини використають під час виробництва сухих супів для українських воїнів, решту врожаю продадуть.
З початку повномасштабної війни в Україні деякі кооперативи перепрофілювалися: з вирощування ягід перейшли на овочі. Саме так вони хочуть допомогти країні вистояти та забезпечити населення продовольством.
Підприємство “Органічний сад”, яке під брендом Stynava organic garden вирощує органічну лохину, до вже існуючих 12 га цьогоріч додає 3 га нових насаджень, основа яких була підготовлена ще два роки тому, але через повномасштабну війну довелось відкласти посадку, розповів засновник господарства Богдан Боднар.
Раніше лохина викликала справжній фурор серед ягідників України. Нині ж цікавість до ягоди помітно знизилася, і на те є низка причин, розповів президент Української плодоовочевої асоціації (УПОА) Тарас Баштанник.
Міністерство аграрної політики і продовольства ухвалило довгоочікуване рішення щодо упорядкування назви таксону однієї з основних ягідних культур — Vaccinium corymbosum L., сорти якої реєструвалися в Україні під трьома різними назвами: “чорниця”, “лохина високоросла” та “лохина щиткова”.
Вже кілька років поспіль лохина стабільно займає одну з лідерських позицій серед ягідних культур щодо площ нових насаджень. Цей рік не став винятком.
У 2022 році компанія Family Garden на Київщині зібрала близько 500 т лохини, 80% з якої відправили на експорт. Основні ринки — країни ЄС (Данія, Нідерланди, Німеччина, Іспанія). Про це розповів генеральний директор компанії Family Garden Іван Гречківський.
Нині лохина — найпопулярніша серед фермерів ягідна культура. Однак виробники змінюють пріоритети діяльності через те, що внутрішній ринок уже досить насичений.
Анна Лиса
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!