Ситуація з експортом зернових і олійних культур з Молдови погіршуватиметься внаслідок збільшення транзиту продукції з України, що можна спостерігати після останніх вибухів у портах на Дунаї.
Про це заявляє асоціація “Сила фермерів”, пише Point.md.
У зв’язку з цим фермери просять уряд створити спеціальний митний коридор для експорту вітчизняних зернових. Водночас пропонують перенаправити транзит з України на кілька митниць на півночі країни, а також створити спеціальний митний коридор для експорту вітчизняних зернових і олійних культур.
“На півдні країни вже стоять черги вантажівок, і термін очікування становить 5-6 днів. Порт Джурджулешти (територія, що належить державі) працює дуже повільно, а морське перевезення вантажів із цієї зони наразі дуже проблематичне. Усі складнощі з логістикою експортери компенсують за рахунок аграріїв зниженням закупівельних цін”, — повідомили в асоціації, зазначивши, що влада Молдови поки що не надала відповідь на вказані пропозиції.
Крім того, представники асоціації заявляють, що «залишається абсолютно невизначеною» ситуація з мораторієм для мікро-, дрібних і середніх фермерів на виплату боргів перед приватними кредиторами і національним публічним бюджетом. За їхніми словами, це захід, який може врятувати аграріїв від банкрутства у найближчий період.
“На жаль, Мінсільгосп займає пасивну позицію в цьому питанні, чекаючи на позицію Мінфіну. Але на тлі цих підозрілих бюрократичних ігор тисячі аграріїв щодня зазнають тиску та погроз з боку кредиторів, наживають борги перед державою і не можуть отримати субсидії навіть на відшкодування акцизів. Усе, що відбувається зараз в аграрній сфері, особливо у сфері зернових та олійних культур, не може не посилювати обурення сільгоспвиробників”, — зазначають в асоціації.
Нагадаємо, Молдовська залізниця погодила знижку у розмірі 27% до чинних тарифів на транзитні перевезення української агропродукції своєю територією у напрямку портів Рені, Джурджулешти та Галац.
Підприємці, які перевозять соняшникову олію залізничним транспортом через Молдову до дунайських портів Рені, Джурджулешт, Галац отримали знижку в 39%.
Як відомо, блокування “зернового коридору” змінило напрямок залізничних перевезень зернових на дунайські порти, тарифи знаходяться на узгодженні з Молдовою. Зріс вантажопотік у напрямку дунайських портів “Ізмаїл” та “Рені”.
Молдова реконструює дві ділянки залізниці, що дасть змогу збільшити транзит товарів із України до ЄС. У межах проєкту передбачається спочатку відремонтувати ділянку залізниці на півночі Молдови від Велчинця до Унгена, а потім на півдні — від Кишинева до Каїнар.
Наприкінці березня розпочав роботу додатковий прикордонний перехід між Україною та Молдовою – Березине–Басарабяска (Серпневе-1-Басарабяска). З 25 березня 2023 року є можливість транспортувати експортні/транзитні вантажі в напрямку портів Рені, Галац, Джурджулешт за значно коротшим маршрутом. Так, зазначений перехід є альтернативою транзитним маршрутам через прикордонні переходи з Сокиряни–Окниця та Могилів-Подільский – Велчинець.
24 березня уряд України ухвалив низку рішень у сфері логістики та розбудови оборонної інфраструктури України, зокрема, рішення щодо організації прямого залізничного вантажного сполучення з портом Рені через територію Молдови.
Валерія Пепеля
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!