Як отримати стабільний прибуток від вирощування лохини та полуниці та яких помилок слід уникати на старті. Майстер-клас від власника компанії «Озеряна» Ярослава Мовчуна
У 2012 році Ярослав Мовчун разом із батьками вирішив залишити налагоджений автомобільний бізнес та вкласти гроші у плантацію такої примхливої ягоди, як лохина. Ризик цілковито себе виправдав, хоча власник ферми стверджує: якби починав усе спочатку, то багато чого робив би інакше.
Це його розповідь.
Від автобізнесу — до ягід
Сільське господарство — абсолютно новий для нас напрям. Ми прийшли в нього з автомобільного бізнесу у 2012 році. Чому саме ягоди — складно відповісти. У людей можуть бути різні мотиви:хтось приходить, бо ягода дорога, хтось — на хвилі хайпу. Гектарів під лохиною в Україні багато, проте успіху вдається досягти не всім. Ми хотіли вирощувати здорову їжу, адже навіть у найбільшу кризу їсти хочуть усі. Відповідно, ми прагнули займатися більш варіативним бізнесом.
На той час попит на лохину був дуже високим. Ми взяли у друзів пробну партію, швидко продали і переконалися, що продукт затребуваний. Починав справу мій батько, я приєднався пізніше, коли пішла перша ягода. Нині переважно займаюся продажами, мати займається первинною бухгалтерією та контролем якості продукції. А наша помічниця Мирослава — спілкуванням із клієнтами, статистикою та коментарями.
Досвід започаткування і розвитку нашого бізнесу — це нестандартний приклад, і я не раджу його повторювати. Не рекомендую заходити у справу без грошей. Адже можна вкласти все, що є, зробити чудово, та один мороз усе вб’є, і ви лишитеся і без грошей, і без врожаю.
Інвестиції та окупність
Ми віддали $5000 за саму ділянку, окремо придбали 400 саджанців (це ще до $1000), окремо — первинну систему зрошення,ще без автоматики. Але це неправильний шлях — краще одразу робити все за сучасними технологіями.
Починали з 1 га, зараз у нас 21 га землі. Термін окупності капіталовкладень тут відносно тривалий. Найчастіше висаджують дворічні кущі й через два-три роки виходять нормальні ягоди — а не 30 г з куща, як у перший рік. У нашій зоні нормальним вважається врожай лохини у 8–10 т/га. На гектарі у нас 3300 кущів. Я ніколи не повірю, що хтось збирає по 6 кг з куща. Минулого року ми отримали 10,8 т/га. Цього року — менше.
Кадри
На старті потрібні хоча би три-чотири відповідальних працівники. Вони умовно поділяються на «сильних» і «розумних». Перші роблять щось руками, другі — відповідають за продажі, просування, бухгалтерію. Однак взаємозамінюваність все одно має бути.
Найбільша проблема — знайти адекватних відповідальних працівників та навчити їх. І завжди так буде. Втім, зараз нам простіше — нас вже знають по селах. Влітку на фермі працюють по 10–12 осіб. Взимку набагато менше — переважно охорона, а також у січні розпочинається обрізка кущів, мульчування і профілактичні роботи.
Технологія та виробництво
Попервах ми взяли 400 кущів та подивилися, як вони ростуть. Вийшли на спеціалістів, навчилися працювати зі зрошенням, придбалиякісні добрива… Працюючи з будь-якою лінійкою добрив, треба знати, як їх використовувати максимально ефективно. Але добрива не панацея — тут все вирішує агроном.Коли ми починали, то спиралися переважно на свій досвід, крім того, нам взялися допомагати інші «специ». Результат був очікуваним — два роки ми були без врожаю.
Зараз ми тісно співпрацюємо з GardenClub та #SAPberryclub. Вони пропонують нам ефективні технології, проводять навчання в Нідерландах тощо. Це дає результат.
Ми розглядали вирощування багатьох ягід — і смородини, і малини, але лохина підходила найбільше завдяки наявності постійного попиту. До того ж ми навчилися її вдало поєднувати із садовою суницею. Відходить суниця — починається лохина, і зручно, щодо її збирання залучаються ті самі працівники.
Одна з найбільших проблем для ягідників — птахи. Боремося з ними усіма можливими способами, наприклад розвішуємо магнітну стрічку від відеокасет.
Збут
Ягідна ніша в Україні не заповнена,зокрема через періодичні великі неврожаї. Але минулого року, наприклад, гуртова ціна буда досить низькою. Гадаю, цьогоріч вона також істотно знизиться, оскільки минулого року далеко не всі поля в Європі ввійшли у плодоношення.
Наші три основні категорії покупців: HORECA, фермерські магазини та сім’ї, які цінують якісні продукти. 15% нашого збуту — це ресторани та кондитерські, 15%— переробка, решта — роздріб.
Основа колективу — члени родини, також є кур’єри, водій. Для доставки замовлень використовуємо в тому числі електровелосипеди. Нерідко я сам розвозив продукцію, оскільки таким чином можна вийти на прямий контакт із клієнтом та краще зрозуміти його потреби.
Взагалі кур’єрська служба — один із найважливіших моментів. Часто люди прагнуть наймати працівників за принципом «аби дешевше». Але ж кур’єр — це обличчя компанії, і йому необхідно добре платити. Навіть буває,нам телефонують і кажуть: «У вас кур’єр занадто ввічливий!»
Свого часу ми створили сторінку в Facebook, яка набула широкої популярності.Я пишаюся тим, що за її розкрутку не заплатив ані копійки. Наша продукція і наш підхід до клієнта стали найкращою рекламою. До речі, ми були першими в Україні, хто назвав себе ягідною фермою.
Відкриваємо сезон, отримуємо близько тисячі замовлень і за декілька днів закриваємо, щоб розібратися з усім. Є чимало клієнтів, які можуть зробити по 5–6 покупок. При цьому на обробці замовлень працює лише одна людина. Наша помічниця Мирослава зробила чат-бота, який ефективно обробляє в середньому по 250 замовлень на день. Якось ця система обробила 326 замовлень одночасно в переписці.
Взагалі чат-бот — новинка в ягідній сфері. Минулі роки показали, що кількість клієнтів зростає, а часу для оперативної обробки замовлень і відповідей на запитання бракує. Тому в поточному сезоні ми вирішили спростити цей процес. По-перше, клієнти миттєво отримують повну інформацію про товар і відповіді на найбільш поширені запитання (FAQ). По-друге, з’явилася можливість одразу зробити замовлення, перевірити його та за необхідності змінити, що заощаджує час клієнта. Адже, як відомо, наразі час – це цінний ресурс.
Це пробна версія чат-бота, і до наступного сезону ми його вдосконалимо. Завдяки зворотному зв’язку від наших клієнтів ми отримували інформацію про помилки і мали змогу оперативно їх виправляти. Також ми отримали багато побажань щодо роботи чат-бота, які врахуємо при його доопрацюванні.
Постачаємо приблизно по 500 кг продукції щодня. Разом з тим ми орієнтуємося не на кількість, а на якість ягід та клієнтського обслуговування. Раніше обсяг мінімального замовлення становив 3 кг, зараз — 5 кг. Невеликі партії переводимо на фермерські магазини і розвантажуємо таким чином логістику.
У світі постійних викликів, вам потрібен автомобіль, який долає ці виклики разом з вами. Автомобіль, що гармонійно поєднує спортивні лінії купе та сміливу міць кросовера. Компактні розміри кузова, що дозволяють з легкістю мчати містом, і в той же час просторий салон, щоб втекти від міської метушні та подорожуючи насолоджуватись комфортом та затишком.
ВИТОНЧЕНИЙ KODO ДИЗАЙН
Новий Mazda CX-30 демонструє еволюцію дизайну КODO, яка зберігає його енергію, але тепер орієнтується на більшу зрілість стилю за допомогою елегантності та простоти мінімалістичної естетики, натхненної традиціями японського мистецтва.
ЧИСТЕ ЗАДОВОЛЕННЯ ЗА КЕРМОМ
Передові технології в поєднанні з дизайном, орієнтованим на людину, забезпечують більший контроль та безпеку на дорозі.
БІЛЬШЕ КОМФОРТУ ДЛЯ ВАС ТА ВАШИХ ПАСАЖИРІВ
Ретельно продуманий інтер’єр преміальної якості поєднує комфортний та цілковито зосереджений навколо водія простір з просторою та легкою атмосферою в салоні.
АБСОЛЮТНА СВОБОДА ПОДОРОЖУВАТИ
Більше місяця для багажу та новітні технології SKYACTIV: новий двигун SKYACTIV 2.0 з системою М Hybrid потужністю 150 к.с., інтелектуальна система повного приводу i-Activ AWD та технології G-Vectoring Control Plus, щоб ви могли дістатись куди забажаєте.
Поради
Ягоди — не той бізнес, яким можна займатися частково, у вільний час. Ним потрібно займатися від і до — інакше він не працюватиме.
Головне правило для початківців: не слухати доморослих «експертів», які виставляють тисячі роликів у інтернеті. Я завжди кажу: якщо ви такі розумні, то де ваші гроші… Якщо я ніколи не бачив їх ягід, то не повірю жодному їх слову. Натомість якщо я хочу мати успішний ягідний бізнес, то не повинен думати про гроші та економію взагалі! Потрібно думати, що я прагну виростити найсмачнішу, екологічно чисту ягоду. Організувати найкращу логістику, розробити найкращу упаковку. Тоді в мене будуть гроші.
Якими професійними секретами можу поділитися? Головна мудрість — не брехати самому собі. Слід періодично себе запитувати: «Що я роблю? Для чого я вирощую лохину? Яка мета цього? Який у мене продукт і що я прагну довести?» У когось мета — гроші, а в когось — щось більше.
Плани
Переробляти власну продукцію ми не плануємо, я можу назвати чимало невдалих прикладів таких спроб. Варять джеми, наливки, тоді намагаються щось продавати… Вважаю, кожен має займатися своєю справою. Варити джем власними силами — будуть дуже маленькі обсяги, які не принесуть грошей. Так само не бачу сенсу у власному магазині: чим його заповнювати в міжсезоння?
Але плани розвитку у нас, звісно, є. Передусім це створення камери охолодження продукції, а також перехід на часткове вирощування суниці у теплицях. Хочемо вийти із сезону та отримувати ягоди цілий рік. Але тепличні ягоди не мають відрізнятися за якістю від продукції з відкритого ґрунту. Якщо у нас це добре виходитиме, активізуємо розвиток такого напряму. Почнемо цьогоріч — ідея полягає у тому, що вранці зібрали, а ввечері — на стіл. В Європі суниця в січні солодша, ніж у нас влітку, тому будемо вдосконалювати технологію.
Є плани з розвитку зеленого туризму, але не в такому вигляді, як це зазвичай робиться. Зелений туризм — це щось більше ніж походити та позбирати ягоди, і його можна класно продавати. Має бути сервіс на рівні гарного готелю. Ми вивчали це питання і зрозуміли, що люди не хочуть платити за те, щоб просто приїхати в поле. Це дасть ефект один, максимум два рази. Втретє людина не поїде — потрібно чимось дивувати. Ми зробимо таку програму, що можна буде забути про все на світі: від ягідних наливок до фотополювання і риболовлі. Це буде відпочинок закритого циклу, але його треба зробити дійсно якісно.
Медіа-партнер проєкту: