У квітні 2018-го була укладена додаткова угода з Bayer, до якої входили: бізнес продуктів з протруювання насіння під брендами Poncho/VOTiVO, COPeO та ILeVO, науково- дослідна платформа із селекції гібридів пшениці, бізнес з гібридів насіння ріпака InVigor, платформа для цифрового землеробства хarvio™ та інші. 1 серпня 2018 року відбулося укладення контракту, остаточна сума загальної угоди становила приблизно 7,6 млрд євро.
Як заявив старший віце-президент BASF Лівіо Тедескі, нові активи значно посилять позиції компанії на глобальному аграрному ринку. За його словами, компанія розглядає український ринок як один із ключових, тому у вигідному становищі будуть і українські клієнти BASF. Раніше Лівіо Тедескі обіймав посади віце-президента BASF у США, віце-президента з глобального стратегічного маркетингу в напрямі інсектицидів, керівника групи глобальних досліджень тощо. Тож завдяки великому досвіду роботи та розумінню українського та світового ринків йому є з чим порівнювати та на чому акцентувати роботу компанії.
Чому угода з Bayer, про яку стало відомо ще минулого року, зайняла стільки часу?
Це був дуже довгий процес, один з найскладніших з точки зору регулятора. Фактично угода з Bayer складалася з двох частин — восени 2017-го і навесні 2018-го, офіційне закриття відбулося 1 серпня. Зараз ми перетинаємо без перебільшення історичну для BASF та Bayer межу. Ми раді вітати у нашій команді близько 4500 нових висококваліфікованих та досвідчених співробітників. Це, можливо, наше найкраще надбання, яке ми отримали внаслідок укладання подібних угод.
Які загальні зміни відбудуться у компанії після остаточного переходу активів?
Перші трансформації стосуються насамперед нашого портфоліо — ми не просто розширимо перелік засобів для захисту рослин та біологічних препаратів, які в нас були і раніше. Наші цифрові інструменти будуть доповнені напрацюваннями і готовими рішеннями Bayer, а також у BASF з’явиться напрям бізнесу із селекції та виробництва насіння. Тобто BASF стане значно привабливішою для клієнтів і прогнозуватиме майбутні тренди. Кінцева мета цього процесу — допомогти фермерам стати більш конкурентоспроможними та успішними на ринку.
Як ви оцінюєте ринкову частку BASF зараз і як вона може змінитися?
Бізнес сільськогосподарських рішень — ключовий для BASF. Наразі незалежні аналітичні компанії оцінюють частку ринку BASF в Україні у сегменті засобів захисту рослин приблизно до 15%, за результатами цього року ми розраховуємо на зростання на 1,5–2%. Досить важко прогнозувати подальшу динаміку у контексті купівлі активів Bayer, адже йтиметься вже про два різних ринки — агрохімії та насіння культур. Але ми розраховуємо на суттєве підвищення за рахунок синергії та з великим оптимізмом дивимося у майбутнє.
Як відобразиться приєднання бізнесів bayer на фінансових показниках BASF?
Минулого року обсяг продажів всіх продуктів BASF на глобальному рівні (не тільки для сільського господарства) становив 64,5 млрд євро, а обіг, наприклад, тільки у сегменті засобів захисту рослин — 5,7 млрд євро. За нашими попередніми розрахунками, приєднання до BASF окремих активів Bayer збільшить загальну суму продажів на 1,9 млрд євро. Але це лише попередні цифри, вони не враховують майбутній ефект синергії.
Яку увагу компанія планує приділяти бізнесу насіння, що також придбала у BAYER?
Свого часу компанія Bayer, консолідуючи різні активи, придбала й сама бізнес насіння. Але фокус був зроблений на агрохімію, а бізнес насіння відігравав другорядну роль. Ми ж із самого початку перемовин з Bayer підкреслювали, що маємо намір інвестувати у насіннєвий бізнес великі кошти. Зараз BASF інвестує в інновації сільського господарства понад 500 млн євро на рік, що становить близько 27% всіх інвестицій. З придбанням частки активів Bayer, з нашим новим портфелем, ми плануємо збільшити суму інноваційних інвестицій до безпрецедентної цифри — 900 млн євро. Значна частина цих коштів піде у розвиток бізнесу насіння, який ми прагнемо вивести на світовий рівень.
Тобто поєднання різних напрямів бізнесу було стратегічним рішенням?
Якщо взяти європейську традицію рослинництва, то можна чітко побачити, що інноваційно воно розвивалося і базувалося на захисті рослин. Насіннєвий бізнес завжди розглядався як окремий напрям. Але зараз ми вже чітко розуміємо, що майбутнє аграрного виробництва полягає у поєднанні різних напрямів, саме тому ми і прийняли рішення придбати активи Bayer. Подальший розвиток буде спрямований на підключення цифрових технологій. BASF розглядає і буде розглядати всі можливості приєднання привабливих для нас бізнесів, як на глобальному, так і на локальному рівнях. Наприклад, у рамках угоди ми придбали бізнес Bayer з насіння овочів під торговою маркою Nunhems.
Процес розвитку ще триває, головне, щоб це відповідало нашій меті розробити і запропонувати аграріям комплексну пропозицію і задовольнити всі їх потреби.
Чи відбудуться якісь зміни у ціновій політиці компанії?
Таке запитання виникає і буде виникати. І воно цілком логічне — пов’язати витрати на придбання активів і додаткові інвестиції з цінами для наших споживачів. Але прямого зв’язку тут не існує. В основу формування цін BASF покладена прибутковість для дистриб’юторів і аграріїв різні опції фінансування. Завдяки цьому вони зможуть обирати різні варіанти для найшвидшого повернення коштів.
Чи допоможуть зміни у basf посилити позиції саме українських фермерів на світовому ринку?
Україна вже зараз є одним із провідних постачальників аграрної продукції. У компанії я відповідаю за регіон Європи, Азії та Близького Сходу, у якому розташовані більш ніж 100 країн світу з левовою часткою населення планети. У цьому величезному регіоні ми виділяємо всього вісім ключових гравців, і Україна — один з них. Для BASF статус ключового гравця означає, що наші рішення, препарати і стратегія створені саме для цієї країни, з урахуванням її особливостей. Наприклад, платформа для цифрового землеробства хarvio™, яку ми повністю викупили у Bayer, буде доступна і в Україні.
Ми впевнені, що після придбання активів Bayer наша компанія запропонує ще кращі пропозиції саме для фермерів України.
Чи буде basf розвивати в україні напрям селекції насіння?
До нас перейшов науково-дослідницький центр Bayer у селищі Центральне Миронівського району Київської області, який є платформою для виведення нових покращених сортів пшениці та виробництва базового насіння. Зараз він проходить інтеграцію у BASF. Цьогоріч у нас був комерціалізований один сорт пшениці, наступного року ми запропонуємо ще два нових сорти. У подальших планах — виведення гібридів цієї культури. Як ми розраховуємо, вони з’являться вже на початку 2020-х років.
Якщо розглядати на глобальному рівні, то BASF придбала всю мережу подібних селекційних науково-дослідницьких центрів, які були у Bayer, — сім станцій по всьому світу. Центр у Миронівському районі — один з них. Це підкреслює значущість України на світовому ринку сільськогосподарської продукції, про що я вже казав.
Як ви можете охарактеризувати українського аграрія як клієнта?
Є дуже цікаве запитання: що для аграріїв стоїть на першому місці — ціни чи технології? Протягом останніх років ми робили декілька досліджень, і, можливо, ви здивуєтеся, але ціна під час вибору конкретного продукту ніколи не стоїть на першому місці. Я щиро вражений прагненням українських аграріїв до нових розробок та інновацій, незважаючи на брак коштів і нестачу ліквідності. Це цілком відповідає і нашій цілі. BASF завжди наголошує, що при виборі ніколи не треба орієнтуватися на вхідні дані. Можна заплатити більше за технологію, але отримати додатковий результат, який принесе великий прибуток. застосування наших продуктів для фермерів. Тобто те, як ми можемо долучитися до створення кінцевого ринкового продукту. BASF завжди намагається передбачити.
Текст: Михайло Дикаленко
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!