Новини / Аналітика     26 травня 2023 10:06

Збитки України від простою суден у зерновому коридорі перевалили за мільярд доларів


Збитки, які зазнала Україна через простої кораблів у чергах зернового коридору, склали понад $1 млрд.

Про це заявив президент Української зернової асоціації (УЗА) Микола Горбачьов в ефірі Freeдом.

“Це ті гроші, які не отримали українські сільгоспвиробники. Це ті гроші, які трейдери заплатили власникам суден за те, що кораблі стояли дуже довго у черзі”, – пояснив він.

На сьогоднішній момент Росія не приймає планів та умов України щодо формування черговості перевірок суден, що не дозволяє портовим терміналам працювати ритмічно.

Зерновий коридор хоч і є дуже ефективним каналом постачань українських сільгосптоварів за кордон, але ним було відправлено клієнтам 50% усієї експортованої агропродукції, зазначив президент УЗА. Інші 50% експортувалися альтернативними шляхами: через Дунай, залізницею та автотранспортом.

За оцінками Горбачьова, з початку повномасштабного вторгнення РФ вкрала вже близько 4 млн тонн українського зерна і намагається продати його за кордон. Основні покупці – країни, які перебувають під санкціями. Але торгувати краденим товаром Росії стає дедалі складніше.

“Були вже випадки, коли навіть Лівія відмовилася купувати таке зерно”, – розповів Горбачьов.

Також Росія переманює покупців української агропродукції. Як приклад, Горбачьов навів Єгипет, де країна-агресор збільшила свої позиції.

“Покупці, які беруть це зерно, хочуть ритмічного постачання. Річ у тому, що коли купують пшеницю, її купують на млин, у якого вже є споживач – той, хто пектиме з неї хліб. А якщо ми не знаємо, коли це судно прийде – через 20 чи 40 днів, покупець обирає собі ритмічнішого та надійнішого постачальника”, – пояснив він.

Чому черга у Босфорі практично не рухається

Нагадаємо, за 6 днів з моменту продовження роботи зернового коридору інспекцію на вхід пройшло лише 11 суден, що є дуже низьким показником, враховуючи значну чергу суден на вхід. Показники відвантажень минулого тижня були критично низькими. Кількість кораблів, що були завантажені за цей тиждень, становила лише 4 одиниці, що на 9 суден менше попереднього тижня.  Ці судна завантажені, але вони ще не пройшли необхідну інспекцію для продовження руху далі до клієнтів та очікують її.

Новини за темою:  Заморозки та нестача вологи загрожують врожаю в Україні – звіт НААН

Стабільна робота зернового коридору постійно блокується російською стороною. За минулий, 41-й тиждень роботи зернового коридору (8-14 травня), жодне судно не пройшло інспекцію на вхід та жодне судно не зареєстроване для огляду на вхід. Крім цього, 60 суден знаходяться в очікуванні огляду.

З метою збільшення обсягів експорту “великим” суднам, які доставляють агропродукцію з портів Великої Одеси в рамках “зернового коридору”, продовжили пріоритетність при проходженні Босфору.

Під час перевірки кораблів з українським продовольством у Туреччині відбувається звичайний саботаж з боку російської делегації. Перевірка одного судна триває до двох годин, на свою чергу кораблі чекають по 2-3 тижні.

Валерія Пепеля

Сподобався цей матеріал?
Підтримайте його автора!

Читайте також