В Україні налічується 46–47 млн т потужностей сертифікованих елеваторів. Але є ще фермер, у якого обсяг зберігання зерна становить 20–30 млн т. Тобто сумарно виходить цифра у 70 млн т потужностей. Ситуація різниться за регіонами — десь елеваторів бракує, а у певних областях наявний надлишок потужностей.
Але загалом Україна стоїть на межі тотального дефіциту елеваторів. Зараз іде масове будівництво нових об’єктів, оскільки валовий збір зернових буде зростати до 100 млн т, та деякий час брак потужностей збережеться.
Адже коли відсутня можливість одразу вивезти продукцію в порт, елеватор виходить на перше місце, стає ключовою ланкою між фермером і морським терміналом. У пік жнив брак елеваторних потужностей призводить до міні-колапсу в зерновій логістиці, до елеваторів утворюються черги.
І тут на перший план виходить вміння оперувати процесами: якщо елеватор буде не тільки приймати, а й одночасно відвантажувати зерно, ніякого колапсу не буде. Щоб бути успішними на ринку елеваторних послуг, керівництво групи компаній «Прометей» у першу чергу вирішує питання завантаження потужностей і грамотно пов’язує бізнес з існуючим дефіцитом.
Перед будівництвом або придбанням елеватора проводимо детальний аналіз, що саме будемо робити в регіоні, визначаємо наявність клієнтської бази, вибудовуємо взаємини з фермерами. І вже тоді, якщо це потрібно, додаємо потужності, оперативно будуємо склади. Наприклад, у найближчих планах компанії збільшення обсягу зберігання на елеваторах «Гребінки», «Чотирбоки», «Помічна», «Снігурівка», де ми будемо добудовувати і реконструювати склади. У цілому ж запланований приріст потужностей елеваторів компанії «Прометей» найближчим часом — 50 000 т.
На мій погляд, основна перевага «Прометея» — в умінні працювати на випередження. Коли бачимо, що склади на одному з елеваторів вже повні, миттєво робимо відвантаження. Бо робимо акцент не на накопиченні зерна, а на його обігу. Тому віддаємо перевагу здебільшого невеликим елеваторам, які за умови правильної організації дозволяють приймати і відвантажувати зерно протягом року. Ми не ставимо за мету наповнити сховища, оборотність середніх елеваторів повинна бути по два-три рази, а великих — мінімум один раз за сезон.
Читайте: Топ-11 найбільших власників елеваторних потужностей
«Укрзалізниця» внесла свої корективи в аграрний бізнес, зробивши акцент на маршрутизацію, як на мене, дуже різко. Постраждав весь бізнес — елеваторні компанії (і «Прометей» не виключення) не були готові до такого швидкого повороту подій. Але група компаній «Прометей» має власний автопарк зерновозів Volvo, MAN, Scania, КАМАЗ різного тоннажу, відтак, у пікові моменти ми здатні забезпечити маневреність, незалежність, оперативність у наданні фермерам і трейдерам послуг з логістики вантажів зернових і олійних культур.
Завдяки переліченим факторам сьогодні група компаній «Прометей» твердо стоїть на ногах і демонструє фінансову стабільність. Зараз у планах компанії — виходити на максимальну оптимізацію витрат елеваторів шляхом автоматизації та механізації всіх процесів.
ТЕКСТ: Карен Гороян, генеральний директор елеваторного напряму групи компаній «Прометей»
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!