Чорноморська угода, укладена в липні минулого року за посередництва ООН і Туреччини та продовжена минулого тижня на два місяці, охоплює експорт продовольства та добрив часів війни з українських портів Одеса, Чорноморськ і Південний. В Організації Об’єднаних Націй повідомили, що зернова угода була призупинена, попри згоду рф продовжити її, передає Reuters.
Так, у понеділок ООН висловила стурбованість тим, що “Південний” не отримав жодного судна з 2 травня за угодою. ООН спільно з Туреччиною співпрацюють з іншими сторонами з метою відновлення повноцінної роботи і зняття всіх перешкод, які обмежують зернову угоду.
Заступник міністра реконструкції України Юрій Васьков звинуватив Росію в “грубому порушенні” угоди. Усі кораблі перевіряє спільна група російських, українських, турецьких і інспекторів ООН, але Васьков повідомив, що російські інспектори відмовляються перевіряти судна, які прямують до Південного з 29 квітня.
Джерело в українському уряді повідомило, що Київ розгляне можливість дозволити транзит російського аміаку через свою територію для експорту, якщо чорноморську зернову угоду буде розширено, включивши більше українських портів і ширший асортимент товарів.
“Південний” є найбільшим за пропускною здатністю портом, що входить до угоди. Дані показують, що воно зберігає близько 1,5 мільйона тонн продуктів харчування для майбутнього експорту в 10 країн, за якими мають прибути 26 кораблів.
Стеж за новинами у зручному форматі: Підписуйся на наш Twitter
Відповідно до угоди, Спільний координаційний центр (СКЦ) у Стамбулі, до складу якого входять представники України, рф, Туреччини та ООН, надає дозволи на судна та проводить інспекції суден на в’їзді та на виході.
Представник Державного департаменту США Метью Міллер заявив журналістам у вівторок, що дії Росії є “явним порушенням своїх зобов’язань” за зерновою угодою, закликавши Москву “припинити тримати в заручниках глобальні поставки продовольства”.
Нагадаємо, збитки, які зазнала Україна через простої кораблів у чергах зернового коридору, склали понад $1 млрд.
За 6 днів з моменту продовження роботи зернового коридору інспекцію на вхід пройшло лише 11 суден, що є дуже низьким показником, враховуючи значну чергу суден на вхід. Показники відвантажень минулого тижня були критично низькими. Кількість кораблів, що були завантажені за цей тиждень, становила лише 4 одиниці, що на 9 суден менше попереднього тижня. Ці судна завантажені, але вони ще не пройшли необхідну інспекцію для продовження руху далі до клієнтів та очікують її.
Стабільна робота зернового коридору постійно блокується російською стороною. За минулий, 41-й тиждень роботи зернового коридору (8-14 травня), жодне судно не пройшло інспекцію на вхід та жодне судно не зареєстроване для огляду на вхід. Крім цього, 60 суден знаходяться в очікуванні огляду.
З метою збільшення обсягів експорту “великим” суднам, які доставляють агропродукцію з портів Великої Одеси в рамках “зернового коридору”, продовжили пріоритетність при проходженні Босфору.
Під час перевірки кораблів з українським продовольством у Туреччині відбувається звичайний саботаж з боку російської делегації. Перевірка одного судна триває до двох годин, на свою чергу кораблі чекають по 2-3 тижні.
Анна Лиса
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!