Новини    24 серпня 2018 10:07

Кількість виробників органічної продукції в Україні за 15 років зросла у 100 разів


Як зазначають у Федерації органічного руху України, з 2002 року (коли органічний напрям почав розвиватися у країні) кількість сертифікованих господарств зросла більш ніж у 100 разів, а загальна площа сертифікованих земель — утричі. Це дає фахівцям підставу стверджувати, що органічне сільськогосподарське виробництво перетворилося на один з найперспективніших видів аграрного бізнесу.

У загальній структурі виробництва і збуту всієї продовольчої продукції в Україні вироби із «зеленим журавликом» або іншими видами органічного маркування поки займають частку на межі статистичної похибки. За даними Міжнародної федерації руху екологічного сільського господарства (IFOAM), площа вітчизняних сертифікованих органічних сільгоспугідь у 2016 році становила лише 0,9% від загальної площі земель сільськогосподарського призначення. Загалом в Україні налічувалося 294 господарства, що отримали статус органічних.

Майже половина угідь загальною площею до 400 000 га були зайняті під вирощування зернових, біля чверті — олійними і зернобобовими. Все інше припадало на овочеві плантації, сади й різні сільгоспкультури. Крім того, в Україні сертифіковані 550 000 га дикоросів.

Законодавче рішення

У липні 2018 року парламент ухвалив в цілому Закон України «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції». «Прийняття закону дасть поштовх до сталого розвитку органічного виробництва в Україні, підвищить конкурентоспроможність органічної продукції та розширить зовнішні ринки для її збуту», — заявила після ухвалення документа заступник міністра аграрної політики та продовольства України з питань європейської інтеграції Ольга Трофімцева.

Зокрема, як підкреслили у Мінагропроді, новий закон запроваджує прозору систему реєстрації як органів сертифікації, так і безпосередньо операторів ринку. Встановлені чіткі норми для реєстрації органічного насіння, визначається механізм державного контролю за діяльністю суб’єктів ринку органічної продукції тощо.

За словами голови правління Федерації органічного руху України Євгена Мілованова, новий документ є логічним доповненням «органічної» законодавчої бази, загальні засади якої були визначені у 2013 році Законом України «Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини».

«Прийнятий закон визначає механізми функціонування органічного ринку, проте учасникам органічного руху України ще треба розробити близько півтора десятка правил та інших підзаконних актів, які вдихнуть справжню «органічну життєву силу» в новий документ», — наголошує Мілованов.

Внутрішній ринок

Між тим, перебуваючи в очікуванні нової нормативної бази, оператори органічного виробництва продовольчих товарів не байдикують та продовжують розвивати ринок. Зараз доволі часто лунають твердження, що українське органічне виробництво існує виключно за рахунок експорту. Це не зовсім відповідає дійсності, адже, за даними Федерації органічного руху, у 2017 році обсяг внутрішнього ринку органічного продовольства становив 29,4 млн євро, у 2016-му — 21,2 млн євро. Для порівняння у 2005 році на внутрішньому ринку було продано органічної продукції всього на 200 000 євро.

Якщо на експорт здебільшого йде продукція рослинництва, дикороси і мед, то в Україні продаються органічні молокопродукти, м’ясо і плодоовочева продукція. Тому більш правильним буде твердження, що органічне виробництво з’явилося і розвивається у країні під впливом попиту на продукцію органічного сільського господарства з боку ринків країн ЄС. Однак значна частина продукції на внутрішньому ринку, за відсутності чітко виписаних норм і контролю над їх виконанням, насправді лише імітує органічне продовольство і по суті вводить покупців в оману. Саме цю проблему і покликаний врегулювати закон «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції».

Експорт

Справжнім драйвером вітчизняного органічного сільського господарства є і буде експортний ринок. Що й не дивно — європейський ринок більш платоспроможний, ніж український, особливо коли йдеться про реалізацію дорогої органічної продукції. У 2017 році загальна сума експорту органічної продукції з України, за даними Федерації органічного руху, перевищила 65 млн євро. У структурі експорту переважали зерно, бобові, олійні та ягоди. Хоча також експортувалося масло, крупи, молочні продукти тощо.

За підрахунками експерта Інформаційно-аналітичного агентства «АПК-Інформ» Тетяни Друзь, у 2017 році з України було експортовано близько 170 000 т органічного зерна і гороху, що істотно перевищило показники 2016-го (150 000 т) і майже вдвічі — 2015 року. Основними зерновими культурами стали пшениця і кукурудза, а головним покупцем — країни ЄС і Швейцарія. На Близький Схід, США і Канаду припало лише 2% відвантажень.

Лідером із закупівлі українського органічного зерна були Нідерланди — у 2017-му туди відвантажили 72 300 т зерна, три чверті якого становила кукурудза. Реалізацією органічного зерна у Нідерланди займалися минулого року дев’ять українських підприємств, лідером серед яких можна вважати херсонську компанію «Фірма «Алеф» ЛТД», що забезпечила 63% сукупного експорту.

Друга за обсягами імпорту українського органічного зерна — Велика Британія (21 000 т у 2017 році), яка поки переважно закуповує дешеву сировину для виробництва кормів. У структурі поставок переважає пшениця (понад 60% всього експорту), а працювали на відвантаження до Сполученого Королівства всього три українські компанії. При цьому близько половини реалізації забезпечила «Регіональна зерноторгівельна компанія».

Стратегічним ринком для українських виробників органічної продукція є і Німеччина. Минулого року вона закуповувала майже всю органічну номенклатуру, серед зернових головне місце в експорті посідала пшениця (понад 60%). Саме з Німеччиною працюють найбільше українських компаній, що спеціалізуються на органічному напрямі, — 21, які у 2017-му відвантажили більш ніж 20 000 т зерна. Лідером серед них стала «Ріттер Біо Агро», що забезпечила 22% всього експорту.

Важливим і платоспроможним ринком є Австрія, яка протягом останніх двох років демонструє динамічне збільшення імпорту органічної продукції з України. «За оцінкою «АПК-Інформ», у 2017 році країна закупила 18 600 т українських органічних зернових, — розповідає Друзь. — Традиційно в структурі експорту до Австрії переважають органічна пшениця і кукурудза, на які припадає майже 90% відвантажень».

Замикає топ-5 покупців української органічної продукції Італія, яка минулого року імпортувала 14 500 т українського органічного зерна. Безперечним лідером продажів була кукурудза (понад 75% експорту), а решта прийшлася на органічні пшеницю та ячмінь.

За словами Друзь, українські органічні зернові культури користуються попитом майже у всіх європейських країнах. Найбільш перспективними країнами для нарощування поставок експерт вважає Німеччину, Нідерланди та Швейцарію. Також є значний потенціал розширення поставок вітчизняної органічної продукції на великі ринки США і Канади.

Текст: Михайло Дикаленко

Читайте також

Ще немає новин у цій стрічці ...