Український бізнес оцінив податковий режим в Україні за період воєнного часу. Переважна кількість респондентів оцінила податкові умови ведення бізнесу як незадовільні.
Про це свідчить нова хвиля опитування “Податковий індекс” за 2022 рік, яку ЄБА провела разом з EY в Україні.
Учасники опитування погіршили інтегральне значення індексу до 2,97 бала з 5 можливих. Нагадаємо, що у 2021 році показник індексу склав 3,01 балів, опинившись у нейтральній площині вперше за десятилітню історію дослідження.
Найнижчу оцінку серед складників індексу отримав фактор адміністрування податків і підготовки податкової звітності — 2,74 бала. Так, 41% респондентів оцінюють цю процедуру задовільно, тоді як 39% вважають її обтяжливою (8% — дуже обтяжливою), 20% — легкою. Найбільше респонденти скаржаться на кількість часу, який вони витрачають на підготовку податкової звітності та сплату податків.
Стеж за новинами у зручному форматі: Підписуйся на наш Twitter
Якість податкового законодавства отримала дещо вищу загальну оцінку, ніж минулого року — 2,86 бала. 40% респондентів оцінили якість податкового законодавства задовільно, а 26% — позитивно. Дещо зросла кількість незадоволених респондентів — з 30% до 34%.
Майже незмінним залишилось співвідношення респондентів із позитивним та негативним сприйняттям якості обслуговування податковими органами: позитивно — 35%, задовільно — 39%, 26% — незадовільно.
За відгуками 43% опитаних, з початку повномасштабного вторгнення їм було легко сконтактувати з податковою службою. Водночас 18% повідомили про труднощі в комунікації, а 40% оцінили її задовільно.
“Хоча вкотре фактор оцінки фіскального тиску перебуває у нейтральній площині — 3,24 бала, цьогоріч респонденти повідомили про певне посилення фіскального тиску порівняно з минулим роком. Так, кількість респондентів, що не відчули жодних проявів тиску по відношенню до своєї компанії суттєво знизилась — лише 4% респондентів відзначили відсутність тиску (у 2021 році таких було 36%)”, — розповіли у ЄБА.
Серед проявів фіскального тиску бізнес виділив необґрунтовані трактування податкового законодавства контролюючими органами. А також необґрунтовані інформаційні запити та блокування податкових накладних.
Читайте також: Голова фінансового комітету Ради Данило Гетманцев сказав про те, чого слід очікувати платникам податків наступного, 2023 року.
Задовільно оцінили розв’язання питань тільки 7% бізнесів, що звертались з запитами до податкових органів. Ще у 75% питання були вирішені частково, а у 18% — не вирішені взагалі.
“Бізнес, який наразі має обмежені можливості виконання податкових обов’язків через воєнні дії, потребує більше розуміння з боку податкових органів. На оцінки компаній суттєво вплинули блокування податкових накладних, необґрунтовані інформаційні запити та витребування документів, — зазначила Наталія Артемчук, менеджерка Податкового та Митного комітетів ЄБА. — Формальний підхід податківців до розгляду скарг бізнесу призвів до необхідності звернення до суду значної кількості компаній. У такий складний час як зараз важливо забезпечити продовження роботи бізнесу. Отже потрібна більша гнучкість податкових органів, реальний погляд на умови воєнного часу, лібералізація податкового адміністрування та вимог до працюючого бізнесу”.
Доволі стримано бізнес оцінив своєчасність, повноту та ефективність змін у податковому регулюванні відповідно до викликів воєнного часу. Так, 49% вважають зміни несвоєчасними, недостатніми та неефективними. 33% вважають реагування на виклики воєнного часу задовільним. Тільки 18% вважають їх своєчасними, повними та дієвими.
Серед пропозицій бізнесу щодо змін у податковій та суміжних площинах для полегшення роботи компаній згадувались:
- уточнення правил, які недвозначно звільняли б від штрафів за порушення, допущені у період дії воєнного стану;
- спрощення реєстрації податкових накладних;
- зведення до мінімуму кількості запитів та перевірок;
- зменшення обмежень щодо використання власних валютних коштів;
- спрощення правил перетину кордону співробітниками працюючих бізнесів.
Виконавча директорка ЄБА Анна Дерев’янко зазначила, що першочергова задача бізнесу — продовжувати свою діяльність, попри складні обставини.
“Робочі місця, заробітні плати працівникам, чесна взаємодія з контрагентами, результативна діяльність та, як наслідок, сплачені податки — це приклади вагомого внеску бізнесу у перемогу. Ми усі мусимо відповідати рівню викликів, з якими ми зіткнулися”, — прокоментувала Анна Дерев’янко.
Вона додала, що бізнес очікує від представників державних органів максимального сприяння у забезпеченні його роботи у цих надскладних умовах і просить дослухатись до скарг та до порад й враховувати їх на практиці.
Нагадаємо, роботу Державної податкової служби планують у 2023 році повністю перевести на електронні рейки.
В Україні з наступного, 2023 року, запроваджують нову декларацію про доходи та майнове становище. Стало відомо, що зміни стосуватимуться підприємців. Вони мають вносити більше інформації. Для декларантів також буде додано інструкцію щодо заповнення.
Приват24 додав новий функціонал для підприємців – сплату єдиного податку та інших бюджетних платежів.
Президент України Володимир Зеленський підписав закон, що передбачає добровільну відмову бізнесу від спрощеної системи оподаткування.
З липня 2023 року уряд планує скаcувати мораторій на податкові перевірки та повернути контроль над застосуванням РРО.
Валерія Пепеля
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!