ГС “Всеукраїнська Аграрна Рада” та Асоціація “Український клуб аграрного бізнесу” звернулися до міністра аграрної політики та продовольства України Миколи Сольського із закликом продовжити практику використання аукціонів на використання вагонів-зерновозів задля зменшення спекулятивної складової.
В умовах високих надлишків зерна у виробників з минулого та поточного врожаю наразі існує диспропорція високого попиту та недостатньої пропозиції на перевезення зерна на експорт. Такий дисбаланс виражається в суттєвому зростанні вартості використання вагонів-зерновозів за результатами проведених нещодавно аукціонів. Так, зокрема за результатами аукціонах проведених 14.09.2022 року середньозважена ставка використання вагону-зерновозу склала 11 224 грн/добу.
Як йдеться у зверненні, наприкінці вересня аграрії виступили з пропозицією до АТ “Укрзалізниця” відновити практику виставлення на аукціони лотів з використання вагонів-зерновозів АТ “Укрзалізниця” з горизонтом навантаження до 2-3 місяців вперед від дати проведення аукціону задля зменшення дисбалансу попиту та пропозиції на залізничні вантажні перевезення зерна на експорт. Крім того, з метою поліпшення планування перевізних процесів та уникнення спекуляцій, було запропоновано в умовах лотів з використання вагонів, що виставляються на аукціонах, скоротити кінцевий термін проставлення електронної заявки до максимум 3 діб після завершення аукціону.
Так, протягом 3-10.10.2022 були проведені аукціони на послуги використання вагонів-зерновозів УЗ з щоденним навантаженням в листопаді-грудні по 250 вагонів (5 лотів по 50 вагонів на кожен день) з завчасним проставленням електронної заявки протягом 5 діб після завершення торгів. Полігон навантаження та вивантаження – УЗ. Тобто фактично було виставлено на аукціони близько 50% від очікуваного обсягу послуг вагонів-зерновозів на листопад-грудень 2022 року. За підсумками торгів середня ставка по успішним аукціонам склала 2710 грн/вагонодобу, а учасниками та переможцями вказаних аукціонів були переважно підприємства компаній-виробників зерна, що суттєво зменшило спекулятивну складову на вказаних аукціонах.
“В підсумку, УКАБ та ВАР переконані в необхідності продовження практики виставлення близько 50% лотів з необхідністю завчасного проставлення електронної заявки – не пізніше 5 діб після проведення аукціону, з метою дотримання балансу інтересів учасників залізничних перевезень та зменшення спекулятивної складової аукціонів, що вкрай негативно позначається на доходах сільськогосподарських виробників та їх спроможності до виробництва зернових та олійних культур в 2023 році”, – наголошується у зверненні.
Враховуючи вищезазначене, агроспільнота просить не допустити повернення практики проведення аукціонів у виключно спекулятивному форматі та забезпечити продовження проведення частини аукціонів (близько 50%) на використання вагонів-зерновозів власності АТ “Укрзалізниця” з завчасним проставленням електронної заявки задля збереження балансу інтересів всіх учасників залізничних вантажних перевезень, зокрема сільськогосподарських виробників.
Нагадаємо, у вересні ЦТЛ додатково виставила на аукціони 600 зерновозів. Середньозважена ставка на цих аукціонах з початкової у 2417 грн/добу зросла до 6658 грн/добу.
Попри всі заходи з покращення зернової логістики, весь об’єм зернових та олійних вивезти у бажані терміни не вдасться. Експорт буде розтягнений у часі, тому потрібно працювати над можливостями довгострокового зберігання продукції. По це заявив перший заступник міністра агрополітики Тарас Висоцький.
Валерія Пепеля
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!