В Україні більшість мереж автозаправних станцій, що управляються українським бізнесом, приховують прибутки, працюють з “чорною” готівкою та, відповідно, не сплачують належні податки, заявив директор консалтингової компанії “А-95” Сергій Куюн.
Експерт зробив відповідний висновок на підставі аналізу податків, які сплачували українські заправні мережі у 2 кварталі 2023 року, ринкові індикатори, а також звітність лідерів цього ринку.
Стеж за новинами у зручному форматі: Підписуйся на наш Twitter
Куюн проаналізував найбільших продавців, на яких припадає 80% продажів через АЗС. За його словами, усі ринкові індикатори свідчили про рекордну рентабельність. Якщо між оптом та роздробом у 2021 році було до 4 грн/л, то минулі два роки – не менше 8 грн, а частенько й більше.
Отже, націнка зросла суттєво, тобто й податків має бути суттєво більше, — пояснив він.
Водночас, за винятком представництв іноземних компаній та двох мереж, що управляються українським бізнесом, в абсолютній більшості мереж податкове навантаження залишилось без змін. Зокрема, ОККО, Socar, Shell, AMIC, U.GO (НАК) – лідери рейтингу, показали суттєве зростання сплати податків – у півтора-два рази до 2021 року.
Тобто іноземці ставляться до бюджету та інтересів України з більшою повагою та відповідальністю, ніж українській бізнес, — акцентував Куюн.
ОККО з часткою ринку 22% заплатила 50% загальних виплат податків на ринку та 82% податку на прибуток. Разом з WOG ці дві мережі АЗС, на які приходить 750 станцій, сформували 90% податку на прибуток підприємств за квартал.
Отже, решта – понад 6000 АЗС – розділили між собою 10% прибутку цього ринку. Окрім двох мереж всі голі й босі.
За його словами, багаторічним антилідером податкового рейтингу є мережа АЗС Avantage 7.
За результатами 2 кварталу перевершили самі себе! Держава ще виявилась виною цим бізнесменам та бізнесвуменам. 44 копійки на кожному літрі! Водночас компанія відкрила за минулий рік декілька нових об’єктів, будує два величезних заправних комплекси під Житомиром, а це мінімум 3 млн доларів, — наголосив експерт.
Він також звернув увагу на рейтинг зарплат, які розрахував, виходячи з суми податку на доходи фізичних осіб й кількість працівників. Звітність ринкових лідерів показує, що насправді зарплатня набагато вища, ніж офіційно вказується. Отже, є доплати готівкою.
Одначе, на ринку є об’єктивні проблеми, які дійсно не дають бізнесу нормально працювати й показувати нормальні результати. Зокрема це:
- нелегальне пальне, яке виробляється на міні-НПЗ.
- “фантастичне зростання” дохідності внутрішніх “виробників” через зміну логістики постачань нафтопродуктів й більші премії закордонних постачальників.
- повернення старих податків з 1 липня.
- несистемна робота податкової.
Серед позитиву – вони навчились збирати оперативну інформацію. Тепер треба навчитись нею користуватись. Спілкування з трейдерами свідчить, що діалог з податківцями є й він досить щільний. Але на сьогодні робота зводиться до старої практики адресних “рекомендацій” та “планів”, системності немає й наведена статистика про це дуже яскраво свідчить, — резюмував Куюн.
Нагадаємо, Міністерство аграрної політики та продовольства України та ПАТ “Укрнафта” домовились про розробку спільних програм підтримки українських аграріїв, зокрема щодо забезпечення пальним.
Протягом 2022 року пальне в Україні подорожчало на майже 70%.
Через запровадження 5 грудня нафтового ембарго проти росії на європейському ринку очікується зменшення обсягів пального. Аналогічна ситуація буде й в Україні, оскільки українські трейдери не підписували довгострокових контрактів.
З початку повномасштабної війни вартість бензину в Україні підскочила на 20-25 гривень за літр – ціни тепер стартують від 50 гривень. Проте, це ще не межа: Національний банк прогнозує, що пальне дорожчатиме й у 2023 році, щоправда, вже меншими темпами. Для українського споживача це суттєве подорожчання, але вартість бензину в нашій країні все одно залишається однією з найнижчих у Європі.
Анна Лиса
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!