У Чорноморській зерновій ініціативі беруть участь морські порти Одеської області. Протокольно було закріплено її розширення шляхом Миколаївського морського порту, але Росія не виконує це рішення. Про це 19 червня в етері телеканалу FREEДОМ розповів заступник голови Всеукраїнської аграрної ради Денис Марчук.
Ще з листопада 2023 року, коли обговорювали другий етап підписання зернової угоди, ми говорили про можливість приєднання портів Миколаївської області. Це акваторії, які в довоєнний період часу давали можливість експортувати близько 30% зернових. Це серйозний потенціал, хороша інфраструктура. Більш того, це дало б можливість здешевити логістику для українських товаровиробників, тому що в ціні сьогодні логістика забирає дуже великі гроші. Тому ми порушували питання, щоб хоча б порт Миколаєва був задіяний у Стамбульських угодах, — зазначив Марчук.
Стеж за новинами у зручному форматі: Підписуйся на наш Twitter
До травня 2023 року крім української сторони ніхто не порушував питання розширення кількості портів. У травні відбувалися переговори про чергове продовження Чорноморської зернової ініціативи, й Туреччині вдалося підняти тему відкриття Миколаївського порту, щоб хоча б випустити кораблі, які там ще стоять із 24 лютого 2022 року.
Читайте також: ООН хоче провести переговори про включення до зернової угоди нових портів та вантажів — Reuters
Протокольно це було закріплено. Але де-факто на сьогодні ці кораблі не вийшли з порту. Обстріли в цьому регіоні тривають, там неспокійно. Тим самим Росія вкотре демонструє свою дипломатичну нездатність домовлятися і виконувати зобов’язання, взяті на себе перед партнерами. Ми говоримо зараз про Туреччину.
Тому наразі “з Миколаївським портом нічого не ясно”.
Для нас дуже важливо хоча б зберегти умови, які ми вже маємо в межах Стамбульської угоди, можливість експортувати портами Великої Одеси. Якщо ми подивимося на останній місяць роботи, вони завантажені на 20-30%, тобто потенціал збільшення їхніх можливостей є. Але це буде можливо, якщо буде нормально працювати Стамбульська угода — мається на увазі робота комісії з перевірки кораблів, яка діє в Босфорській протоці. Тільки після цього ми можемо говорити про те, що Стамбульські угоди виконуються в повному обсязі, — пояснив Марчук.
Нагадаємо, збитки, які зазнала Україна через простої кораблів у чергах зернового коридору, склали понад $1 млрд.
З метою збільшення обсягів експорту “великим” суднам, які доставляють агропродукцію з портів Великої Одеси в рамках “зернового коридору”, продовжили пріоритетність при проходженні Босфору.
Під час перевірки кораблів з українським продовольством у Туреччині відбувається звичайний саботаж з боку російської делегації. Перевірка одного судна триває до двох годин, на свою чергу кораблі чекають по 2-3 тижні.
30 травня в російському МЗС заявили, що Чорноморська зернова ініціатива припинить своє існування, якщо не будуть враховані всі вимоги рф.
Країни G7 міркують над майже повною забороною експорту до росії. У рф такий крок викликав незадоволення, тож заступник голови ради безпеки рф Дмитро Медведєв заявив, що спекулюватиме продовженням “зернової угоди”.
Анна Лиса
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!