Новини

В очікуванні зупинки експорту: у рамках зернової угоди завантажили останні два балкери

Шість суден вийшло з початку липня з чорноморських портів. На них було завантажено лише 215 тис. т агропродукції. Зараз у порту Одеси завершується завантаження 85 тис. т зерна для Єгипту. Це останні два балкери, які очікували завантаження.

Про це повідомляє пресслужба Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури.

“Також флоту під завантаження вже немає у порту Чорноморська. Останні судна з агропродукцією було відправлено минулого тижня до Китаю та Тунісу. Понад 2 місяці не працює порт “Південний”, оскільки росіяни “викреслюють” усі судна, які прямують до нього”, — додали у відомстві.

Стеж за новинами у зручному форматі: Підписуйся на наш Twitter 

Крім  того, з 26 червня росіяни відмовляються проводити інспекції суден, що прямують до українських портів під завантаження. 29 суден, які мали б доставити понад 1,4 млн т агропродукції для країн Азії та Африки, наразі заблоковано в територіальних водах Туреччини.

“Повна зупинка експорту українського зерна морем призведе до зростання цін на продовольство і поглибить кризу в бідних країнах. Це розуміє світ, це розуміють наші партнери. Останні кілька місяців зерновий коридор практично не працює. Наразі ми спільно з партнерами докладаємо максимум зусиль, щоб українське зерно надходило на ринки в необхідному для світу обсязі. Ми завжди виконували і готові надалі виконувати ті зобов’язання, які брали на себе, коли підписували “зернову угоду”. Також закликаємо світ дотримуватися міжнародного морського права і забезпечити вільне торговельне судноплавство”, — зазначив віцепрем’єр-міністр з відновлення України — міністр розвитку громад, територій та інфраструктури Олександр Кубраков.

Читайте також: У липні-серпні Україні доведеться жити без зернової угоди – ВАР

У період з 1 червня по 10 липня із запланованих 150 інспекцій суден (як вхідного, так і вихідного флоту) відбулось лише 70 через відмову росіян проводити перевірки. Наступна інспекція запланована на 14 липня. Зараз у зоні інспектування залишився лише вхідний флот.

“З 1 серпня 2022 року експортовано понад 33 млн т продукції українських аграріїв до 45 країн світу”, — підсумували у міністерстві.

Нагадаємо, міністерство закордонних справ рф 4 липня заявило, що не вважає можливим продовження Чорноморської зернової ініціативи, укладеної влітку минулого року для вивезення збіжжя з українських портів.

Читайте також: В рф зменшили кількість вимог для продовження зернової угоди – нардеп

На думку Мінагрополітики Україна зможе продовжувати експорт зерна через Чорне море в межах плану Б без участі росії, якщо москва розірве поточну зернову угоду.

19 червня прессекретар президента рф дмитро пєсков заявив в інтерв’ю російському виданню “Известия”, що шансів у зернової угоди немає, москва не бачить підстав для її продовження.

Реалізація сценарію з припиненням роботи “зернового коридору” матиме негативні наслідки для українського експорту; в Нацбанку не виключають можливого посилення тиску на гривню.

Наразі в Україні розробили альтернативний план для продовження експорту аграрної продукції у випадку, якщо через саботаж російської сторони робота зернового коридору припиниться.

Індекс світових цін на аграрну продукцію у червні цього року впав до найнижчого за два роки показника, через здешевлення цукру, олії, молочних продуктів та крупи, повідомляє ФАО.

За словами трейдерів, ф’ючерси на пшеницю Чиказької торгової біржі впали на 1,9% до найнижчого рівня з вересня 2021 року, оскільки дощ у ключових районах вирощування протягом вихідних покращив перспективи врожаю в США.

Пшениця є найважливішим зерном у світі. Загалом її вирощують на близько 220 млн га. Минулого року вартість світового ринку пшениці становила $127,7 млн. За аналітичними оцінками, впродовж 5 років цей ринок зросте до понад $169 млрд.

Ціна на хліб у Європейському Союзі в серпні зросла майже на 20%, оскільки вторгнення рф в Україну, яка є основним експортером зерна та добрив, продовжувало підривати світові ринки та прискорювало загальну інфляцію.

Глобальний попит на пшеницю може зрости на 11% протягом наступного десятиліття. Про це зазначили у прогнозі Продовольчої та сільськогосподарської організації (ФАО) Agricultural Outlook 2022-2031.

Блокування “зернового коридору” змінило напрямок залізничних перевезень зернових на дунайські порти, тарифи знаходяться на узгодженні з Молдовою.

Валерія Пепеля

Валерія Ясницька

Журналіст-аналітик, редактор. Пише інтерв'ю та статті про агробізнес. Має дві вищі освіти - економічну та технічну. У друкованих та онлайн-ЗМІ працює від 2006 року. Улюблена тематика - економічне та соціально-політичне життя України.

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку