Принцип справедливого та рівного розподілення доступу до терміналів зернового коридору не працює на практиці.
Про це повідомляє пресслужба компанії “НІБУЛОН”.
Сергій Калкутін, директор з логістики “НІБУЛОН”, нагадав, у який момент і для чого з’явилося квотування. Власне, воно стало відповіддю АМПУ на чергу зі 140 суден, яка утворилася в зерновому коридорі.
“Перший прийшов на інспекцію JCC – перший пішов” мало б ефективно працювати за умов адекватної роботи самої інспекції. Проте такого щастя з нами не сталося. Натомість ми отримали ланцюжок cуден, який мало чим відрізняється від черги людей, наприклад, до метрополітену в годину пік: та сама втома, подекуди нудьга й напади емоційної та психологічної напруги внаслідок того, що всі намагаються пройти якнайшвидше”, – зауважив фахівець.
Стеж за новинами у зручному форматі: Підписуйся на наш Twitter
У цей момент, а саме в грудні 2022 року, АМПУ ініціювала наради з портовими операторами, включеними до зернової угоди, – Південний, Одеса, Чорноморськ – з метою знайти механізм, який би дозволив формувати черговість за принципами справедливості та рівного розподілення доступу до терміналів. Ідея доволі проста – домовитися про чергу між собою з метою зменшити її обсяги. Її опоненти найчастіше говорять, що більші термінали отримують більшу квоту внаслідок більшого лобі, а не потужностей.
“Проте це нісенітниці. Зрозуміло, що є термінали, які здатні обробити одне судно за тиждень, а є такі, які роблять те саме за два дні. Це проста арифметика, і її треба враховувати під час планування, тому формування черги і базувалася на потужності терміналів. Таким чином раз на тиждень проводилася нарада за участю АМПУ та портових операторів. Формувалася черговість заходу суден до того чи іншого причалу. Підписувався єдиний документ, у якому вказувалась черга заходу суден до такого-то порту, і потім цей документ передавався до центрального апарату АМПУ, а вже звідти на JCC на Босфор”, – констатував Сергій Калкутін.
Зрозуміло, що країна-агресор блокувала і зривала цей процес, черга фактично постійно зміщувалася в часі, тому план, який був затверджений до виконання на 2 тижні, виконувався за 3, а іноді за 4.
Протягом декількох місяців у компанії спостерігали роботу системи відповідно до цього підходу. Дійшли висновку, що в той час, як одні термінали змогли більш ефективно формувати чергу до себе, зменшуючи простій суден на їхню адресу, інші – відкривали лайнап і формували живу чергу, яка інколи сягала 10–12 суден.
Читайте також: UGTC TRADE розповіла як втратила 700 тисяч доларів через простої у зерновому коридорі
“Я певен, більш дієвим був би механізм, якби ми як експортер зі свого боку гарантували подачу судна в чіткий період, а термінал резервував під нас “вікно”. Це дало б змогу зменшити час простою суден, але вимагало б більш чіткого планування від усіх сторін. Останнім часом ми чуємо розмови щодо закриття зернового коридору з 18 травня. Ми бачимо, що пропускна здатність комісії знижується. Фактично відбулося двократне падіння за кількістю суден, які її пройшли. Якщо в лютому-березні було близько 90 суден, то в квітні – лише 47. російська сторона блокує всі спроби налагодити процес. Сподіваємось, що роботу коридору все ж буде продовжено, а отриманий досвід у подальшому позначиться на ефективності терміналів”, – додав Сергій Калкутін.
Нагадаємо, раніше керівник групи компаній “Прометей” Сергій Ольховський заявив, що електронна черга на навантаження суховантажів у морському зерновому коридорі зовні публічна, але приховує друге дно. Для того, щоб потрапити до неї, необхідно заплатити чиновникам з Адміністрації морських портів України, терміналів та вантажних портів.
Що таке електронна черга у зерновому коридорі
26 жовтня для суден, які йдуть в українські порти в рамках “зернового коридору”, запровадили електронну чергу. Подібна технологія була раніше впроваджена та показала свою ефективність у Дунайських портах.
Електронна черга дозволила зробити прозорим планування заходу та виходу суден у портах Великої Одеси, однак вона не розв’язує проблему інспекції в Босфорі.
З метою збільшення обсягів експорту “великим” суднам, які доставляють агропродукцію з портів Великої Одеси в рамках “зернового коридору”, продовжили пріоритетність при проходженні Босфору.
Валерія Пепеля
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!