Український агросектор здатен задовільнити всі виклики світового ринку

У вересні в Одесі відбулася одна зі знакових подій для вітчизняного аграрного ринку — Міжнародна конференція Grain Ukraine 2018. Захід, який група терміналів ТІС організувала вже втретє, цього року зібрав близько 500 делегатів з понад 10 країн.
Ідея проведення регулярної центральної конференції з проблем зернового ринку України саме в Одесі невипадкова. Адже, як зазначив на відкритті Grain Ukraine 2018 губернатор Одеської області Максим Степанов, регіон має величезний потенціал, і велику увагу тут приділяють аграрному сектору. «Торік ми зібрали 4,3 млн тонн зерна, цього року вал тільки ранніх зернових становить 3,6 млн тонн, що є найвищим показником по всій країні, — розповів він. — Мені дуже приємно, що ми з кожним роком зміцнюємо потенціал експорту соняшникової олії, і сьогодні це вже до 13% її світового експорту. Це досить серйозні здобутки, і нам є куди зростати». Тому, як підкреслив губернатор, саме Одеський регіон заслуговує на звання майданчика для продуктивного діалогу потужних представників аграрної спільноти.
НА ГРЕБЕНІ ХВИЛІ
Організатори сформулювали головну тему III Міжнародної конференції Grain Ukraine «На гребені хвилі: виклики і ризики аграрного сезону 2018/19».
Як розповів СЕО групи терміналів ТІС Андрій Ставніцер, ключова проблема з точки зору інвестора сьогодні — навіть не війна, а українська судова система. «Обговорення військових дій займають у перемовинах у десятки разів менше часу, ніж питання корумпованих судів, прозорості податкової системи, простоти ведення бізнесу. Але навіть це можна здолати при наявності сильного місцевого партнера, — зауважив Ставніцер. — Агарний потенціал країни, працьовитість і винахідливість наших фермерів, якість українських продуктів доводять: з нами можна працювати і заробляти на нашій продукції». За його словами, зараз вітчизняним експортерам варто згуртуватися для спільного створення і просування національного бренду української продукції, що дозволить отримувати набагато більшу додану вартість. «Ще один напрям — органічний ринок, який вже становить $100 млрд на рік і постійно зростає. Прихід мультинаціональних інвесторів посилить позиції українського експорту, і ми будемо годувати світ не тільки зерном, а й м’ясом, молоком, фруктами, а у подальшому — продукцією глибокої переробки з високою доданою вартістю», — відзначив Ставніцер.
Заступник міністра аграрної політики і продовольства з питань євроінтеграції Ольга Трофімцева у своєму виступі підтвердила: Україна змінюється, і це можна побачити не тільки по показниках, а й по змінах ментальності українського бізнесу. «Ми бачимо, як впевнено наші виробники позиціонують себе на зовнішніх ринках. Міністерство зі свого боку працює над стратегією експорту, але хотілося б, щоб бізнес також приєднався до вирішення цього питання, — зазначила заступник міністра. — Адже нам варто будувати прозорий і стабільний ринок, який буде забезпечений чіткими правилами в майбутньому». Уряд вже зараз працює над секторальною експортною стратегією, вона буде визначальною на найближчі шість-вісім років.
ХЕДЖУВАТИ РИЗИКИ
Як розповіла Трофімцева, незважаючи на нелегкі кліматичні умови на початку сезону, аграрії компенсують недобір пшениці високим збором кукурудзи й український експорт зерна буде не меншим за минулорічний. Тому пошук нових механізмів підвищення конкурентоспроможності стає нагальною проблемою.
За словами виконавчого директора британської CME Group Джеффрі Кайперса, передусім прозорість та конкурентність ринку досягаються за рахунок механізмів ф’ючерсів, які відкриті для всіх учасників ринку і дозволяють їм хеджувати свої ризики. За останній рік компанія вже провела перші ф’ючерси 5 млн т чорноморської пшениці та 0,5 млн т кукурудзи на базі котирувань Platts, розповів Кайперс. Зараз CME буде запускати ще один інструмент, який може бути цікавим для українських аграріїв і експортерів, — опціони для умов СРТ. Спочатку вони будуть для зерна, але не виключено, що згодом з’являться ф’ючерси та опціони для ячменю та соняшникової олії.
«Якщо ви хочете опціон чи інший інструмент, зверніться до брокера або до клірингової компанії для пошуку умов, які відповідають вашим запитам, і отримайте справедливу ціну», — порадив Кайперс.
Старший фахівець із ціноутворення департаменту сільського господарства ЕМЕА S&P Global Platts Олександр Бобильов пояснив, що так звані еталонні ціни Platts для ф’ючерсів розраховуються для вікна поставки 28–42 доби, а експортер може орієнтуватися на ціни на початку і наприкінці періоду та приймати рішення, чи вигідною буде для нього ціна.
ПРОБЛЕМИ ЛОГІСТИКИ
Недаремно форуми Grain Ukraine збираються саме в Одесі — місті, де розташовані найбільші портові перевалочні експортні потужності, де сходяться всі логістичні зернові коридори України й відтак наочно проявляються всі проблеми логістики. Як відзначали учасники, проблемою зараз є не виробництво зерна або олії (аграріїв не лякають примхи погоди), не експорт (українська продукція затребувана у світі), а залізничні перевезення.
Як розповів генеральний менеджер регіону Дунай/Україна компанії Cargill Василе Варварой, українське сільське господарство розвивалося за останні 15 років неймовірно швидко. У сектор залучені величезні інвестиції, збудовані елеватори, портові термінали, експорт зерна зріс у чотири рази. Але на 80% всю зернову логістику обслуговує «Укрзалізниця», яка є постійним генератором проблем агросектора. Від цього страждають і фермери, і експортери, і портові термінали. За словами Варвароя, без ефективної прозорої моделі розподілу вагонів і тяги, без вирішення питання закритих цього року зернових станцій, українські сільгоспвиробники та експортери опиняються у програшній позиції і в Чорноморському регіоні, і на світовому ринку в цілому.
Що це означає, пояснив старший віце-президент комерційної групи по зерновим культурам та енергетиці R.J. O’Brien Жолт Вінце. За його прогнозом, глобальні торговельні війни, що розпочалися цього року, зокрема між КНР і США, приведуть до росту попиту на зерно, сою, олію країн Чорноморського регіону з боку азіатських країн. За словами Трофімцевої, на країни Азії вже зараз припадає 42,6% усього експорту української агропродукції.
Але з ростом попиту, як попереджає Вінце, буде і зростати конкуренція між країнами Чорноморського регіону, і зменшуватися доходність продуктів переробки сільгосппродукції (для України — насамперед олії). Тому логістичні проблеми лише посилять негативні наслідки.
Наприкінці Grain Ukraine, під час сесії по інфраструктурі, спонтанно пройшов досить змістовний круглий стіл, де представники бізнесу і регіональної філії «Одеська залізниця» ПАТ «Укрзалізниця» провели дискусію щодо можливих варіантів вирішення проблеми. Вони розглянули різні моделі — від залучення приватного капіталу до локомотивної тяги і закритих станцій до системи оптимізації експлуатації рухомого складу. Загалом сторони дійшли висновку, що залізниці бракує окремої стратегії розвитку напряму обслуговування експортних потоків, які направляються до морських портів України.
Текст: Михайло Дикаленко