Новини / Аналітика     10 квітня 2024 16:33

В Україні зростає кількість ФОПів – Мін’юст

Вже цьогоріч громадяни відкрили 74 439 ФОПів

В Україні зростає кількість фізичних осіб — підприємців, повідомляють у Міністерстві юстиції.

У І кварталі цього року українці відкрили 74 439 ФОПів, що на 34% більше, ніж минулоріч. Для порівняння, за І квартал 2023 зареєстровано 55 525 ФОПів, а за такий самий період 2022 року – 48 959.

Загалом же минулого року відкрили 308 213 ФОП, проти 201 281 ФОП у 2022 році.

Зазначається, що відкрити ФОП сьогодні можна також без участі держреєстратора в автоматичному режимі. Процедура займе лічені хвилини.

Заяву про реєстрацію ФОП заявник може сформувати на Порталі Дія після проходження ним ідентифікації та автентифікації з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису та/або інших засобів ідентифікації, які дають змогу однозначно встановлювати особу заявника.

Там же на Порталі Дія оплачується адміністративний збір.

Зауважимо, як стати індивідуальним підприємцем в Україні, як відкрити ФОП онлайн під час війни, що для цього потрібно та які сервіси підтримують послуги для підприємництва в Україні. Ці питання часто задають ті, хто лише починає свій шлях у бізнесі. Скільки коштує відкрити ІП в Україні та які документи потрібні для реєстрації ПП онлайн, пише 24 канал.

Ще до того, як почнете реєструватися на приватного підприємця, варто пам’ятати про кілька нюансів.

Перший: для реєстрації ФОП онлайн майбутній підприємець має обрати КВЕД (класифікатор видів економічної діяльності) — для означення виду (чи видів) діяльності, яким ФОП і буде займатися. Список усіх КВЕД є на офіційному сайті.

Другий: для оформлення онлайн-заяви про реєстрацію ФОП вам потрібно обов’язково мати електронний цифровий підпис (ЕЦП).

Як зареєструвати ФОП через Дію

Для того, щоб стати ФОП не потрібно іти в податкову, це можна зробити через портал Дія, обравши КВЕД та групу.

Щоб відкрити ФОП онлайн у Дії під час війни потрібно:

  • Зареєструйтеся чи авторизуйтеся (якщо вже зареєстровані) у кабінеті громадянина на diia.gov.ua за допомогою електронного підпису.
  • Заповніть форму на відкриття ФОП онлайн.

Заповнену заяву на реєстрацію приватного підприємництва в Україні автоматично надішлють до реєстратора за місцем вашої реєстрації або за місцем реєстрації, що вказано в довідці переселенця.

Якщо ви обрали спрощену форму оподаткування, заяву на перехід до спрощеної системи буде також автоматично надіслано до податкового органу за місцем вашої реєстрації або за місцем реєстрації, яке вказано в довідці переселенця.

Новини за темою:  Рекордні 14 тис. га розміновано: Україна суттєво прискорила очищення агроземель у 2025 році

Якщо обрали загальну систему оподаткування, то можете також подати заяву на реєстрацію платником податку на додану вартість (ПДВ).

Важливо! Кожен ПП є платником податку – звичайного для тих, хто обрав стандартну систему реєстрації ФОП, та єдиного податку, який передбачений для ФОПів, які обрали спрощену форму.

Статус заяви можна перевірити у кабінеті громадянина. Повідомлення про реєстрацію ФОП чи відмову також з’явиться у кабінеті – його надішлють електронною поштою.

Як тільки запис про відкриття ПП в Україні з’явиться в Єдиному державному реєстрі, ви можете отримати витяг з реєстру в кабінеті громадянина. Витяг має юридичну силу – його можна видрукувати й користуватися як будь-яким іншим документом. Свідоцтво про реєстрацію ФОПів вже не потрібно – Верховна Рада скасувала цей документ для приватних підприємців та юридичних осіб.

Відкрити ФОП можна лише за допомогою електронного підпису у додатку.

Важливо! Раніше після реєстрації приватного підприємця доводилося реєструвати книгу обліку доходів ФОПу у податковій. Але з 1 січня 2021 року цю вимогу скасували. Замість книги обліку тепер буде типова форма, яку можна буде вести онлайн.

Послуга є безплатною – щоб зареєструвати ФОП у Дії, не треба платити.

Як відкрити ФОП особисто

Якщо онлайн-спосіб не для вас, можна скористатися традиційним та прийти в податкову особисто. Для цього потрібно звернутися до державного реєстратора за місцем проживання з паспортом та ідентифікаційним кодом, надати копії цих документів.

У держреєстратора ви маєте заповнити реєстраційну картку, тобто форму 10. Будьте уважні при заповненні КВЕД — якщо помилитесь, вас зареєструють (щоправда, ризикуєте замість, наприклад, надання будівельних послуг підписатись на постачання хліба). А виправити цю помилку можна буде тільки шляхом перереєстрації.

Подати документи держреєстратору також можна спеціалістом або через представника ФОП (оформивши на нього попередньо нотаріально посвідчену довіреність).

Якщо обійшлось без помилок — протягом трьох робочих днів з моменту подання документації вас повинні внести до державного реєстру й видати відповідну виписку. Якщо ви надсилали документи листом, то і виписку отримаєте поштою.

Далі, щоб отримати свідоцтво ФОП, необхідні документи треба додати до підрозділу податкової інспекції.

Які документи потрібно подати для реєстрації ФОПу під час війни:

  • копію паспорта та ідентифікаційного коду;
  • заяву щодо застосування єдиного податку;
  • отриману вами раніше виписку з єдиного державного реєстру;
  • книгу обліку доходів;
  • заяву на ім’я начальника податкової інспекції або за Ф. 5-ОПП.
Новини за темою:  Нові правила перевірки молока на ринках: що змінилося для продавців та покупців

Для реєстрації існує 3 групи ФОПів. Основні відмінності полягають у різних ставках ЄП (Єдиного податку) та ЄСВ (Єдиного соціального внеску), ліміті у доходах та кількості найманих працівників.

У зв’язку з воєнним станом підприємець може не сплачувати ЄСВ, однак у такому разі йому не нараховуватиметься страховий стаж, котрий потрібен для виходу на пенсії. У 2023 році він зріс до 30 років.

Від сплати ЄСВ й до воєнного стану звільнялись особи на спрощеній системі оподаткування, що одночасно були пенсіонерами за віком або по інвалідності та отримували пенсію або соціальну допомогу.

Податки для ФОПів під час війни

  • ФОП 1 групи: єдиний податок – 286,4 гривні (10% від 2 684 гривень); ліміт річного доходу – 1 118 900 гривень або 167 розмірів мінімальної зарплати.
  • ФОП 2 групи: єдиний податок – 1 340 гривень (20% від 6 700 гривень); ліміт річного доходу – 5 587 800 гривень або 834 мінімальні зарплати.
  • ФОП 3 групи: єдиний податок – 5% від суми доходів для неплатників ПДВ, або 3% від суми доходів для платників ПДВ; ліміт річного доходу – 7 818 900 гривень або 1 167 мінімалок (однаково для платників та неплатників ПДВ).

Нагадаємо, в Україні від початку повномасштабного вторгнення росії українці зареєстрували дистанційно рекордну кількість ФОПів. Йдеться про миттєве оформлення бізнесу через мобільний застосунок державних послуг “Дія”. Через застосунок новий бізнес оформили сукупно 114 тисяч громадян. Тоді як загалом у 2022 році зареєстровано більш ніж 140 тисяч ФОПів.

Відповідно до Закону України №1207-VII “Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України” здійснювати господарську діяльність дозволяється виключно після зміни податкової адреси. Зробити це можна онлайн — через портал “Дія”.

У Верховній Раді України триває розробка нової моделі бронювання працівників, хоча комітет з питань національної безпеки відхилив усі правки на цю тему.

Верховна Рада планує внести зміни до урядового законопроєкту №10499 про мобілізацію, щоб пом’якшити обмеження щодо використання техніки підприємств, поінформувала перша заступниця голови комітету Верховної Ради з питань транспорту та інфраструктури Юлія Клименко.

Анна Лиса

Сподобався цей матеріал?
Підтримайте його автора!

Читайте також