Задля швидшого проходження суден “зерновим коридором” Україна запропонувала збільшити кількість інспекційних груп, Туреччина та ООН – згодні, росія – гальмує.
Про це в інтерв’ю Укрінформу розповів Надзвичайний і Повноважний Посол України в Туреччині Василь Боднар.
“Зараз російська сторона дійсно гальмує проведення перевірок самих суден через недостатню кількість інспекційних груп, які можуть заходити на кораблі. Ми запропонували їх кількість збільшити. І турецька сторона, і ООН підтримують, а російська сторона поки гальмує”, – сказав дипломат.
Стеж за новинами у зручному форматі: Підписуйся на наш Twitter
Посол України в Туреччині наголосив, що наразі єдиним варіантом для збільшення кількості оглядових груп і пришвидшення проходу кораблів через протоки є посилення тиску з боку перемовників на російську сторону.
“російська сторона – не зацікавлена, бо вона в цій зерновій ініціативі не бере участь ні кораблями, ні зерном, нічим іншим. Їх представники тільки перебувають у спільному координаційному центрі. Ми ж добиваємося того, щоб кораблі могли вивозити значно більший спектр продукції, бажано без обмежень, і щоб російська сторона не могла гальмувати чи переривати цю морську комунікацію”, – сказав Боднар.
Дипломат також додав про розуміння того, що росія може припинити дію “зернового коридору” шляхом застосування своїх військово-морських чи військово-повітряних сил, тому зараз важливо використовувати те, що є, і тиснути через посередників на російську сторону, щоб збільшити кількість оглядових груп.
Нагадаємо, з 2 по 8 січня 2023 року через морські порти Одеської області було експортовано 611 тис. т агропромислової продукції, що на 35% менше відвантажень даним каналом тиждень тому. При цьому кількість кораблів, що були завантажені за цей тиждень, становила 16, що на 9 одиниць менше попереднього тижня. Відвантаження даним каналом могли би бути значно більші, однак російська сторона продовжує штучно гальмувати інспекцію суден, що призводить до такого результату. Близько 100 суден вже традиційно очікує на проходження інспекцій.
30 жовтня РФ заявила про вихід із зернової угоди нібито через те, що Україна обстріляла кораблі Чорноморського флоту країни-агресорки. Попри це, Україна, Туреччина та ООН продовжили рух суден у межах зернового коридору.
2 листопада Росія повернулася до зернової угоди.
Водночас Чорноморська зернова ініціатива працює не на повну потужність через російських інспекторів, котрі перевіряють зерновози у “коридорі”.
Україна розглядає можливість надати пріоритет більшим суднам для проходження зерновим коридором з метою збільшення обсягів експорту, оскільки інспекції сповільнюють темпи.
Валерія Пепеля
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!