Вартість танкерів зростає слідом за цінами на сировину. Як свідчать дані Gibson Shipbrokers, значне зростання вартості демонструють танкери типу VLCC і Suezmax, водночас спостерігається значна розбіжність між зростанням цін на нові судна і судна, що були у використанні, передає usm.
Зокрема, вартість нових VLCC і Suezmax за рік зросла на 17% і 13%. Це викликано зростанням цін на сировину, скороченням кількості корабельних і відносним зростанням цін на інші типи суден, такі як контейнеровози. Проте попит на нові танкери не показує значного зростання. Через вищезгадане скорочення кількості корабельних, на ринку спостерігаються проблеми з новими замовленнями.
Стеж за новинами у зручному форматі: Підписуйся на наш Twitter
Зовсім інша історія з танкерами, що були у використанні, — ціни на них зростали цьогоріч набагато швидше. З 2021 року п’ятирічні VLCC і Suezmax підскочили у ціні на 17% і 23% відповідно. У Gibson наводять приклад: замовлення VLCC оцінюється в 120 млн доларів США за нове судно – проти 85 млн доларів США для п’ятирічного судна. І економніше виглядає придбання вживаного танкера: дешевше вийде модернізувати п’ятирічний танкер.
Найцікавіше зростання цін продемонстрували танкери, яким 10 років і більше. За рік 15-річні танкери підскочили у ціні на 58,5%, тоді як 10-річні VLCC зросли на 20,5%, що було викликано збільшенням попиту з боку переважно близькосхідних, російських і азійських покупців, які прагнуть зібрати флот старих танкерів для перевезення російської нафти.
З іншого боку, є і продавці таких танкерів. Судновласники будуть намагатись позбутись старих танкерів напередодні санкції ЄС щодо російської нафти. Власники старих танкерів очікують після ембарго більш “жорстких” умов продажу. Окрім того, зараз судновласникам вигідно продавати старі судна для реінвестицій у новий тоннаж.
На вартість старих танкерів впливає і запит на “тіньовий” флот, який складається зі старих суден і на якому такі країни, як рф, можуть працювати навіть під санкціями.
“Проте, якщо послаблять санкції для Ірану, це знизить ринкову вартість “тіньового” флоту, оскільки комерційні можливості для участі в цій торгівлі зменшаться. Натомість з’являться легальні торгові можливості для молодих, більш ефективних суден, які й задіють в торгівлі цими вантажами”, — вважають у Gibson.
Усі ці фактори сприяють позитивному прогнозу щодо цін на танкери. В цілому, інвестиційні перспективи танкерного ринку покращилися порівняно з тривалим падінням ринку протягом минулих 20 місяців, і це привертає увагу потенційних інвесторів.
З початку грудня 2022 року постачання нафти з рф до країн ЄС морським транспортом буде заборонено, а ще за два місяці набере чинності ембарго на імпорт дизельного палива, авіапалива та інших нафтопродуктів. Це означає, що ЄС для заповнення обсягів палива доведеться транспортувати його з віддалених країн-експортерів.
За прогнозом, зміни в торгівлі нафтопродуктами призведуть до зростання на 7% в індикаторі тонномиля, ключового показника попиту в судноплавній галузі, оскільки він враховує два аспекти — обсяг вантажів і те, як далеко його перевозять. Європі необхідно буде імпортувати нафтопродукти, здебільшого дизельне паливо, зі США, Індії та країн Близького Сходу. Російським експортерам дизпалива також доведеться шукати нових покупців, імовірно, в Латинській Америці, Африці та в Туреччині, зазначають аналітики.
Читайте також: Фрахт суден у Чорному морі продовжить дорожчати після розблокування українських портів — аналітики
Підвищенню попиту на нафтотанкери також сприяє закриття НПЗ у країнах-імпортерах — через перехід на “зелену” енергетику та наслідки пандемії коронавірусу, а також будівництво нових потужностей у експортерів.
Чого очікувати далі?
Зараз ринок танкерів переживає новий підйом після довгого падіння. Так, рф частково вплинула на збільшення вартості тоннажу. Проте це треба розглядати не як проблему, а як ще один шлях інвестицій. Наприклад, власники старого флоту зможуть отримати більше коштів для реінвестування в нові судна або в модернізацію свого тоннажу. Окрім того, варто згадати, що за останні роки ринок танкерів не демонстрував сильних стрибків — і взагалі вважався не надто привабливим для інвестицій.
Однак є і мінуси. Наразі важко прогнозувати тривалість попиту, як і падіння цін після старту ембарго на роснафту. Невідомо також, скільки часу триватиме дефіцит суднобудівних потужностей і коли корабельні зможуть задовольнити попит ринку на новобудови. Тому власники танкерів наразі доволі стримано оцінюють власні перспективи, сподіваючись на більш точні прогнози аналітиків вже у грудні цього року.
Нагадаємо, країни Балтії та Фінляндія об’єднають ракетні системи берегової охорони, аби зробити Балтійське море внутрішнім морем НАТО та закрити його від рф.
Стало відомо, що тарифи на чорноморських маршрутах, ймовірно, будуть підвищуватися — в основному через збереження військових ризиків і зростання вартості страхової гарантії безпеки суден.
15 червня до порту Баку прибув перший контейнерний поїзд, відправлений з китайського міста Ченду по Транскаспійському міжнародному транспортному маршруту в Європу.
Анна Лиса
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!