Зернову ініціативу продовжено на 120 днів, але росія все ще має інструменти для штучного обмеження її можливостей.
77 суден стоять у черзі для проходу інспекції в Туреччині, порти Великої Одеси використовують до 50% своїх потужностей, вартість зерна зростає з кожним новим шантажем з боку росії, повідомляє міністр інфраструктури України Олександр Кубраков.
Стеж за новинами у зручному форматі: Підписуйся на наш Twitter
“Ми мали досвід проведення 40 інспекцій на добу, зараз через позицію рф на день інспектується в 5 разів менше. У жовтні Зернова ініціатива дозволила експортувати 4,2 млн тонн зернових, у листопаді не вийдемо і на 3 млн тонн. Водночас технічно ми можемо вийти на 6 млн тонн на місяць”, – зазначив він.
Сьогодні разом із пані послом США Бріджит Брінк та Спеціальним уповноваженим з санкційної політики США Джеймсом О‘Браєном обговорювали способи посилення Зернової ініціативи та розширення її можливостей. Відвідали порт Одеси та порт “Південний”, поспілкувалися з портовим та аграрним бізнесом.
Кубраков зауважив, що штучне затягування призводить до збитків з боку фермерів та судновласників, у висновку втрачають найуразливіші верстви населення та країни на межі голоду. Один день простою обходиться щонайменше у 30 тисяч доларів. Зараз судна очікують на інспекцію – від 2 до 5 тижнів.
“Стратегічно ми маємо досягти не тільки пришвидшення інспекцій на Босфорі, а й долучення до Ініціативи портів Миколаєва та пролонгації угоди щонайменше на рік”, – наголосив він.
Щодо приєднання до Ініціативи портів Миколаєва українська сторона офіційно звернулася до ООН та Туреччини з пропозицією розглянути зміни до Ініціативи.
Нагадаємо, угоду, яка дозволила відновити експорт продовольства з портів України, продовжили на 120 днів. Рішення ухвалено в Стамбулі.
30 жовтня рф заявила про вихід із зернової угоди нібито через те, що Україна обстріляла кораблі Чорноморського флоту країни-агресорки. Попри це, Україна, Туреччина та ООН продовжили рух суден у межах зернового коридору.
2 листопада рф повернулася до зернової угоди.
Водночас Чорноморська зернова ініціатива працює не на повну потужність через російських інспекторів, котрі перевіряють зерновози у “коридорі”. У жовтні представники рф у Спільному координаційному центрі (СКЦ) працювали так, що кількість інспекцій на добу скоротилася до семи-дев’яти, зрештою виникла черга з 210 суден. Половина з них була завантажена й очікувала інспекції на вихід, ще половина – на вхід.
Україна раніше запропонувала Туреччині та ООН продовжити угоду щонайменше на рік, а також розширити ініціативу на порти півдня Миколаївської області, які забезпечували 35% українського експорту продовольства до повномасштабного нападу рф.
Анна Лиса
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!