Новини / Ринок землі     06 липня 2019 16:03

Чому не варто розпочинати ринок землі з продажу державних угідь – три аргументи

Одне із питань, що стосуються проведення в Україні земельної реформи і які гостро дискутуються політиками та стейкхолдерами, – запроваджувати ринок з торгівлі всіма землями чи лише з продажу державних угідь. З цього приводу – думка експерта.

Як бачить особливості старту ринку землі в Україні старший проектний менеджер із земельної реформи офісу реформ Кабінету Міністрів, завідувач кафедри НУБіП України, член ради асоціації «Земельна спілка України» Андрій Мартин, повідомляє Економічна правда.

Експерт переконаний, що старт ринку землі з продажу лише державних угідь приречений на невдачу і що державні землі слід продавати в останню чергу. На підтвердження цього Андрій Мартин висуває три аргументи.

  1. Продаж лише державних земель на першому етапі відкриття ринку зробить слабшими позиції дрібних та середніх фермерських господарств порівняно з великим аграрним бізнесом.

Ціна на державну землю буде вдвічі, а то й втричі вища, ніж на приватні ділянки. Це зумовлено тим, що держава володіє великими масивами і готова відразу продавати сотні гектарів, на яких можна вести товарне агровиробництво, тоді як приватні угіддя – це маленькі клаптики землі, оточені чужими паями.

Читайте: Техніка повинна бути сучасною: Євген Вайн про основні принципи в агробізнесі

Зрозуміло, що великі земельні масиви не зможуть купити малі та середні фермери, тож на купівлю державних земель претендуватимуть в основному агрохолдинги. Отже, якщо на першому етапі запровадження ринку землі виставляти на продаж тільки державні землі, посилити конкурентоспроможність фермерських господарств не вдасться.

  1. Виставлення на продаж лише державних угідь на етапі запровадження ринку землі перешкоджатиме обраному курсу на децентралізацію.

Для посилення децентралізації має значення, щоб після відкриття ринку безперешкодний доступ до землі мали місцеві сільгоспвиробники та члени ОТГ. Проте їм буде складно купити дорогі державні угіддя, тож знову переваги матимуть великі компанії, зареєстровані в інших регіонах. Ці компанії зацікавлені у впровадженні індустріалізованих технологій у сільгоспвиробництво, тому створюють мінімальну кількість робочих місць на одиницю оброблюваної площі.

Новини за темою:  Kernel збільшила виторг до $3,1 млрд і покращила чистий прибуток на 7% за 9 місяців фінроку

Таким чином, сільські мешканці, які живуть поруч з державними землями, не зможуть використати ці угіддя.

  1. Старт ринку землі лише з продажу держземлі може посилити корупцію серед чиновників.

Поки в Україні буде відкрита можливість безкоштовної приватизації землі, чиновники завжди стоятимуть перед вибором: продати ділянку чи віддати її комусь безкоштовно. Електронні торги не зможуть захистити від корупції, оскільки є схеми імітації конкуренції на торгах, які дозволяють продати лот «потрібним людям».

А от продаж приватних земель відбувається без участі держчиновників, тож ймовірність корупції значно менша.

Висновок

Продавати державні сільгоспугіддя слід в останню чергу, а на першому етапі запровадження ринку землі їх треба здавати в оренду ефективним господарствам. Коли на цих землях працюватимуть успішні фермери, вони будуть зацікавлені в їх придбанні у приватну власність, і тоді ці землі можна буде поступово продавати.

Landlord раніше повідомляв про те, що комітет ВРУ з питань аграрної політики та земельних відносин розробив 4 варіанти земельної реформи.

Сподобався цей матеріал?
Підтримайте його автора!

Читайте також