Спецпроекти / Кооперативи-спецпроекти     14 травня 2019 15:02

Власні бренди та світове визнання: іноземний досвід фермерських кооперативів

Якщо в Україні сільськогосподарські кооперативи тільки зароджуються, то в Європі такі об'єднання є звичною справою. Кооперативи дозволяють фермерам створювати потужні підприємства та ставати серйозними гравцями як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринку. Представляємо приклади того, як працюють кооперативні об'єднання в Італії, Нідерландах, Франції та Португалії.

Eurocirce

Розташування: Італія, регіон Террачина.

Кількість учасників: 110 виробників.

Площа оброблюваних земель: 500 га, 70% закритого ґрунту.

Продукція: томат, цукіні, диня, кавун, броколі, цвітна капуста, перець, редис,морква, баклажан, огірок.

Eurocirce був заснований в Італії в 1979 році, основні його площі розташовані у центральних регіонах країни. Кооператив має у своєму розпорядженні власну базу, сховище, мийку овочів, фасувальну лінію, брендований транспорт.

Кооператив функціонує як одна велика компанія. Має свого президента, який обирається на загальних зборах з-поміж усіх фермерів. На сьогодні у кооперативі працюють понад 200 людей, а адміністративний орган складається з 12 співробітників. Також в Eurocirce залучено багато фахівців, що спеціалізуються на підборі персоналу, контролі якості, агрикультурному сервісі. Є окремі фахівці, які займаються продажем продукції. Наразі Eurocirce виробляє 35 000 т продукції на рік із щорічним товарообігом у 20 млн євро.

У кооперативі є один головний агроном, який контролює всю діяльність у процесі вирощування, — він відповідає за якість та безпеку усієї продукції.

Сімоне Далла Валле, президент кооперативу Eurocirce:

«Існує безліч переваг приєднання до нашого кооперативу. У першу чергу фермер не сам, а є частиною великої команди. А це означає, що він конкурентоспроможний не тільки на італійському, а й на закордонних ринках. Це престиж та можливість стати частиною великого історичного бренду, стати часткою кооперативу в таких сертифікаціях якості, як GLOBAL G.A.P., GRASP, ISF, BRC».

Nautilus organic

Розташування: Нідерланди, господарства по всій країні.

Площа оброблюваних земель: один член має від 8 до 15 га землі, закриті, відкриті ґрунти.

Продукція: понад 100 видів овочевої та фруктової продукції.

Організація заснована у 1987 році. Здебільшого у фермерів від 8 до 15 га землі. Першочерговою метою об’єднання було збільшити кількість продажів. Власними силами фермер не міг продавати продукцію, що виробляв. Зараз кооператив позиціонує себе як виробник 100% органічної продукції, а продажі йдуть напряму від фермера. Чим же займається кооператив? Генеруванням продажів, їх адмініструванням, прийомом замовлень та супроводженням угод. Коли кошти від продажу продукції надходять до кооперативу, адміністрація розподіляє їх між фермерами — учасниками кооперативу. Так, першочергова мета, з якою створювалося об’єднання, — збільшення продажів, була досягнута. На сьогодні 75% продажів — це експорт до європейських країн, а 25% продукції йде на нідерландський ринок.

Читайте: Вигідні ціни та міжнародні ринки: 5 переваг створення кооперативів

Hortomelao

Розташування: Португалія, регіони Сантарен та Алентежу

Кількість учасників: 32 виробники

Площа оброблюваних земель: понад 1000 га

Продукція: диня, гарбуз, кавун, броколі, баклажан, цукіні, капуста, солодкий перець тощо.

Кооператив Hortomelao заснований у 1989 році. Розпочинався він усього з 3 га та спеціалізувався на вирощуванні динь. На той момент це була найбільш популярна культура в Португалії.

Вже у 2000 році кооператив мав 100 га в обробітку. Наразі Hortomelao виробляє понад 26 000 т продукції на рік. З них на експорт йде 20%. Кооператив відправляє свою продукцію до 14 країн Європи, а також планує експортувати до Бразилії.

Parmentine

Розташування: Франція, п’ять районів по всій країні

Кількість учасників: 250 виробників

Площа оброблюваних земель: 3420 га

Продукція: картопля

Французький кооператив був заснований виробниками картоплі. Parmentine вирощує різні її сорти. Наразі у кооперативі 170 співробітників. Він має усі необхідні сертифікати якості, що дозволяє експортувати продукцію до 45 країн світу. Господарства Parmentine розташовані по всій країні, що сприяє вирощуванню різних сортів картоплі.

Також кооператив має складські приміщення по всій Франції, що дозволяє зберігати загалом 150 000 т продукції. Окрім спільної доробки та дистрибуції, кооператив займається і просуванням продукції на нових ринках. Картопля продається під брендом Parmentine у спеціальній упаковці.

Нагадаємо, в спецпроекті “Як створити кооператив?” кожен може ознайомитися із принципами побудови, перевагами та ризиками, які можуть виникнути при створенні кооперативу.

Отримуйте щоранку на пошту свіжі новини та найцікавіше чтиво!

4 години тому

Двохсотрічний сімейний бізнес родини Бунге або історія лідера агроринку

За тривалий проміжок часу перед компаніями постає чимало викликів — економічні кризи, революції, війни, технологічні зміни тощо. Щоб вийти переможцем у цій боротьбі, потрібно мати особливе управлінське вміння ухвалювати потрібні рішення в потрібний час, а ще вміти користуватися перевагами глобальних змін та бачити тенденції. Нідерландська компанія «Бунге» власним досвідом показала, що цілком можливо вести успішно бізнес понад два століття. Головне — дотримуватися правил.

Агродинастії   

5 години тому

Україна втричі збільшила експорт соків: ТОП-3 споживачі

У І півріччі 2019 року Україна поставила на зовнішній ринок 67,9 тис. тонн соків, що втричі більше порівняно з відповідним періодом минулого року. Основним споживачем цієї продукції з України стали США – 43% від усього обсягу експорту соків.

Про це повідомляє прес-служба асоціації «Український клуб аграрного бізнесу».

Загалом за період січень-червень 2019 р. українські аграрії експортували плодово-овочевих соків на суму $54,8 млн (І півріччі 2018 р. – 27,9 млн). Експерти відзначають, що Україна є «нетто-експортером соків» – має позитивне сальдо торговельного балансу (експорт мінус імпорт) щодо цієї продукції, яке становить $38,7 млн.

Читайте: Як фермер Андрій Багрій об’єднав інших господарів землі задля вирощування фруктово-ягідної продукції

ТОП-3 споживачі українських соків:

  • США – 43% усього експорту соків ($23,6 млн);
  • Канада – 14,6% (майже $8 млн);
  • Австрія – 13,2% ($7,2 млн).

Landlord раніше повідомляв про те, що Україна стала найбільшим поставщиком яблучного соку до Канади.

Трейдинг   

21 липня 2019 10:43

СЕС приносять мені майже $2 млн на рік — Сергій Омельяненко

В ексклюзивному інтерв’ю Landlord власник фермерського господарства «Омельяненко» на Кіровоградщині Сергій Омельяненко розповів, як став першопрохідцем у будівництві сонячних електростанцій у селі, озвучив суми та труднощі в отриманні «зеленого» тарифу.

На фоні нинішніх солярних об’єктів на півмільйона мегават сонячна станція Сергія Омельяненка виглядає вельми скромно. Проте на початку десятих ферма з добування альтернативної енергетики навіть на 10 МВт викликала справжній фурор. Та й ринок тих часів був фактично монополізований братами Клюєвими, тож за реалізацію подібних ініціатив бралися одиниці.

За словами пана Омельяненка, історія побудови СЕС розпочалася зі знайомства з губернатором області, якого він попросив підтримати ідею будівництва: «Розповів йому, що хочу поставити панелі, для чого це потрібно, запросив на відкриття станції…»

І це спрацювало, бо коли Сергій Борисович завітав до обленерго, то отримав тверду відсіч. «Мене уважно вислухали, але дали зрозуміти, що мають чітку «вказівку» нікого у цю тему не пускати», — згадує він.

Читайте: Як стати другом Ілона Маска: фермер Сергій Омельяненко розкриває секрет

Ось тут і стала у пригоді розмова з губернатором — бажаний ліміт на потужність фермеру виділили, й у 2012-му з’явилася перша в Україні фермерська сонячна станція і перший подібний об’єкт енергетики у Кіровоградській області. Щоправда, довелося побігати і за отриманням «зеленого» тарифу — повноцінно СЕС почала працювати наступного, 2013 року.

«Гроші на будівництво я брав у кредит, але той рік видався досить вдалим для господарства — вже за три місяці кредит був повністю погашений за рахунок продажу сільгосппродукції. Як мені здалося, в банку були не дуже задоволені нашою спритністю — вони розраховували мати з мене відсотки по кредиту на довгі роки… Сама станція, тобто інвестиція, повністю окупилася всього за три роки — тариф, який ми отримали, дуже вигідний», — пригадує пан Омельяненко.

Згодом, вже у 2016 році, з іншого краю села була побудована друга станція, вдвічі більша за першу, і Сергій Омельяненко став власником сонячних потужностей у 4,5 МВт. Часи змінилися, і з отриманням дозволів і «зелених» тарифів вже проблем не було. Хоча йому й довелося за власні 6 млн гривень побудувати й передати на баланс обленерго лінію електропередачі.

Це відбулося вже після першої хвилі зниження «зелених» тарифів, як це і передбачено у законодавстві — термін окупності об’єкта становить уже п’ять років. Власник пояснює:

«Перша станція приносить мені $1 млн доходу на рік, а друга, хоча й потужніша, — приблизно $700 000. На всі солярки і бензини для техніки нам цілком вистачає».

Сумарні інвестиції власник господарства оцінює приблизно у $6–7 млн. «Цей рік був, до речі, ще цікавий для інвестування у сонячну енергетику, а вже з наступного передбачено зниження «зеленого» тарифу. На другій станції ми отримали тариф у 16 євроцентів за кіловат, у цьому році ще встановлюють тариф у 15 євроцентів, а вже наступного власники, які введуть потужності, отримають лише по 11 євроцентів. Я б, мабуть, вже за такий тариф будувати і не став би, буде різке падіння зацікавленості», — відзначив пан Омельяненко.

Крім сонячних електростанцій, Сергій Омельяненко розглядає і можливість вітрової енергетики, однак наразі цей напрям через низькі «зелені» тарифи інвестиційно малопривабливий.

«Може, нова влада щось змінить у цьому питанні, тоді будемо рахувати. Та є ще багато «проти». І складний монтаж вітроустановок, і шум, який супроводжує їх роботу. У нас тут скрізь населені пункти, навряд чи хтось буде задоволений, якщо почне свистіти у вікно. Взагалі, це питання треба вивчати, тема сама по собі цікава», — ділиться пан Омельяненко.

Нагадаємо, раніше Landlord опублікував унікальний кейс прогресивного фермера з Кіровоградщини Сергія Омельяненка, який став не тільки піонером у створенні зеленої енергетики в селі, а й увійшов до найкращих друзів Ілона Маска!

Технології   

20 липня 2019 09:08

Як розвивати мале фермерство та сільські території: стратегічна сесія на Агропорт Південь Херсон 2019

Щоб розвивати мале фермерство і сприяти його виходу на міжнародні ринки, потрібна тісна співпраця держави, приватного сектора та міжнародних організацій. Як цього досягти – обговорювали учасники стратегічної сесії, яка відбулася 18 липня в рамках Агропорт Південь Херсон 2019. 

Про це повідомляє прес-служба Агропорт Україна.

Стратегічна сесія була присвячена питанню впровадження Цілей сталого розвитку на регіональному рівні, тобто гармонізації національних і регіональних політик із цілями сталого розвитку, які декларує ООН.

Читайте: Морс зі 150 кг органічного кизилу: на Агропорті встановили національний рекорд

Шляхи досягнення Цілей сталого розвитку:

  • нарощування інвестицій в агросектор;
  • розширення програм підтримки малого та середнього агробізнесу,
  • встановлення міцних зв’язків між виробниками харчових продуктів та споживачем.

Розвиток сільських територій не можливий без досягнення Цілей сталого розвитку, в основі чого лежать економічний, екологічний та соціальний фактори. На цьому наголосив міжнародний консультант регіонального офісу для Європи та Центральної Азії ФАО Михайло Малков.

  • Екологічний фактор  – правильне управління природними ресурсами, починаючи від води і закінчуючи повітрям, ґрунтами, лісами.
  • Соціальний фактор – це благополуччя: люди в сільських місцевостях повинні жити добре, мати якісну транспортну інфраструктуру та медицину.
  • Економічний фактор – залучення інвестицій, з одного боку, та гідна заробітна плата для фермерів, з другого боку.

«Це великі можливості як для аграріїв, так і для інвесторів. Нам спільно потрібно працювати задля розвитку малого фермерства, для його зростання та виходу на іноземні ринки», – відзначила в.о. Міністра аграрної політики і продовольства Ольга Трофімцева.

Усі учасники стратегічної сесії говорили про важливість приватно-державного партнерства в розвитку сільських територій і про необхідність залучати інвестиції в розвиток фермерських господарств.

Голова Херсонської ОДА Юрій Гусєв, який також висловлював готовність працювати заради залучення інвестицій в область, підписав Меморандум про співпрацю та партнерство між Херсонською обласною державною адміністрацією та громадською спілкою «Бізнес Інкубатор Груп. Україна».

Згідно з документом, сторони спільно діятимуть з метою активізації розвитку сільських територій Херсонської області, зростання економічного потенціалу, поліпшення якості життя і соціального захисту людей, які працюють в аграрному секторі, адаптації дрібних сільгоспвиробників та їх господарств до актуальних ринкових умов, а також задля створення робочих місць.

Landlord раніше повідомляв про те, що Уряд затвердив стратегію розвитку експорту, якою розширюються експортні можливості для малих та середніх агропідприємств.

 

Політика   

19 липня 2019 15:56

Ринок землі: яким його бачать різні партії, що йдуть на вибори

Зняття мораторію на продаж землі в Україні, крім «Батьківщини», підтримують майже всі політичні сили, які претендують на місце в новому парламенті. При цьому кожна партія має власне бачення відкриття земельного ринку.

Коли, як і за якою моделлю хочуть запускати ринок землі різні партії, що йдуть на вибори, повідомляє Економічна правда.

Ресурс  представив точку зору 5 політичних сил.

«Європейська солідарність»: виступає за мінімальні ціни на землю та захист інтересів власників землі за допомогою Земельного кадастру.

«Голос»: вважає за необхідне ввести обмеження на концентрацію земель в одних руках; виступають за запровадження ринку з 2020 р. Стоять на позиції, що право купувати землю повинні мати лише українські громадяни та юрособи з кінцевими бенефіціарами українцями.

Читайте: Суперінтенсивне ягідництво: як господарству Обрій вдалося досягти високої рентабельності

«Слуга народу»: заявляє, що на запровадження земельного ринку потрібно не більше року, і що їхні експерти вже готують «земельні» законопроекти, зокрема про захист прав держави, інвесторів та власників.

«Громадянська позиція»: говорить про доцільність відкриття земельного ринку відразу після інвентаризації земель. Купувати землі сільгосппризначення, на думку партії, можуть лише громадяни України або підприємства, засновані громадянами України (особи з подвійним громадянством або які не жили в Україні останні 5 років, не мають права купувати землю).

«Сила і честь»: виступає за надання державі пріоритету в купівлі землі, а також за введення граничних норм щодо площі земель у власності однієї особи. Скасувати земельний мораторій пропонує з 2020 р.

Landlord раніше повідомляв про те, що з відкриттям ринку землі фермери отримають більші можливості в кредитуванні – вважає Світовий банк.

Земля   

Показати ще