Як створити кооператив?

Об’єднання фермерів у кооперативи — це шлях до зростання прибутків українських господарств. Кооперація заради ефективної переробки та збуту продукції — тільки так можливо розраховувати на нові перспективи. Та чи готові українські фермери до такого кроку?
Що таке кооператив?
Кооператив — це юридична особа, утворена фізичними або юридичними особами, які добровільно об’єдналися на основі членства для ведення спільної господарської та іншої діяльності з метою задоволення своїх економічних, соціальних та інших потреб на засадах самоврядування.
Переваги:
Сільськогосподарський Кооператив
  • Вигідні ціни від постачальників
  • Загальні закупівлі ЗЗР, насіння
  • Можливість отримати більш якісні матеріали від провідних компаній
  • Стабільний об’єм закупок
  • Швидке, гарантоване постачання матеріалів
Виробники та постачальники
  • Спрощений технічний супровід замовника
  • Співпраця з багатьма фермерами через одного представника
  • Можливість надання більш вигідних умов для обох сторін
Сільськогосподарський Кооператив
  • Вигідні ціни від постачальників
  • Загальні закупівлі ЗЗР, насіння
  • Можливість отримати більш якісні матеріали від провідних компаній
  • Стабільний об’єм закупок
  • Швидке, гарантоване постачання матеріалів
Фінансові установи
  • Спрощений технічний супровід замовника
  • Співпраця з багатьма фермерами через одного представника
  • Можливість надання більш вигідних умов для обох сторін
Сільськогосподарський Кооператив
  • Гарантований об’єм збуту продукції
  • Більш вигідні умови постачання продукції
  • Можливість додавати варість
  • Спрощення логістичної системи
  • Збільшення каналів збуту продукції
  • Єдине маркетингове позиціонування від кооперативу
  • Можливості для сортування, фасування та пакування продукції
внутрішній Ринок збуту
  • Спрощена логістична система
  • Гарантований об’єм закупки продукції
  • Продукція сертифікована, зі збереженням стандартів
  • Єдиний бренд від кооперативу
Сільськогосподарський Кооператив
  • Збільшення доступу до фінансових інструментів
  • Отримання широкого спектру фінансових інструментів
  • Більш вигідні умови кредитування
  • Пришвидшена процедура отримання фінансів
  • Страхування від ризиків — невдача одного члена кооперативу, компенсується вдачою іншого члена (залежно від статуту кооперативу)
зовнішній Ринок збуту
  • Розширення та поглиблення клієнтської бази
  • Гарантоване повернення коштів від клієнта
  • Спрощена робота з клієнтом
Сільськогосподарський Кооператив
Виробники та постачальники засобів захисту рослин та насіння
  • Вигідні ціни від постачальників
  • Загальні закупівлі ЗЗР, насіння
  • Можливість отримати більш якісні матеріали від провідних компаній
  • Стабільний об’єм закупок
  • Швидке, гарантоване постачання матеріалів
  • Спрощений технічний супровід замовника
  • Співпраця з багатьма фермерами через одного представника
  • Можливість надання більш вигідних умов для обох сторін
Сільськогосподарський Кооператив
Фінансові установи
  • Збільшення доступу до фінансових інструментів
  • Отримання широкого спектру фінансових інструментів
  • Більш вигідні умови кредитування
  • Пришвидшена процедура отримання фінансів
  • Страхування від ризиків — невдача одного члена кооперативу, компенсується вдачою іншого члена (залежно від статуту кооперативу)
  • Розширення та поглиблення клієнтської бази
  • Гарантоване повернення коштів від клієнта
  • Спрощена робота з клієнтом
Сільськогосподарський Кооператив
внутрішній Ринок збуту
  • Гарантований об’єм збуту продукції
  • Більш вигідні умови постачання продукції
  • Можливість додавати варість
  • Спрощення логістичної системи
  • Збільшення каналів збуту продукції
  • Єдине маркетингове позиціонування від кооперативу
  • Можливості для сортування, фасування та пакування продукції
  • Спрощена логістична система
  • Гарантований об’єм закупки продукції
  • Продукція сертифікована, зі збереженням стандартів
  • Єдиний бренд від кооперативу
Сільськогосподарський Кооператив
зовнішній Ринок збуту
  • Вихід на нові світові ринки
  • Отримання міжнародних сертифікатів якості
  • Збільшення впливу, потужностей та доходу кооперативу
  • Спрощення логістичної системи
  • Спрощені закупки для іноземних трейдерів через кооператив
  • Зрозумілий та більш прозорий український ринок для іноземних компаній
  • Кооператив — зрозумілий об’єкт для іноземного інвестування
Ольга Вербицька, менеджер з маркетингу напряму овочів та картоплі компанії Syngenta:
«Компанія Syngenta бачить чимало переваг кооперативних об’єднань і для себе. По-перше, це швидкий та оптимізований доступ до виробників, досконалий технічний супровід виробників. Syngenta може запропонувати більш вигідні умови співпраці, фінансові, технічні інструменти. Якщо об’єднати зусилля, все буде набагато простіше, і кооперація допоможе виходити на нові ринки. А наша компанія як лідер ринку може допомогти у розвитку цього питання, демонструвати європейський досвід, ділитися знаннями та досвідом колег з Європи».
Landlord писав про четверте засідання «Клубу стратегічних партнерів» компанії Syngenta. У рамках події зібралися аграрії, юристи та представники ритейл-мереж, аби обговорити переваги кооперації в українському аграрному секторі.
Етапи створення кооперативу :
I
Збори засновників
Для початку процедури створення кооперативу як юридичної особи необхідні ініціатори. Ключова законодавча вимога — рішення про створення кооперативу повинно бути прийняте на добровільних засадах на установчих зборах, що оформлюється протоколом.
II
Формування членів кооперативу
Чисельність членів кооперативу не може бути меншою ніж три особи (!). При створенні кооперативу складається список його членів та асоційованих членів, що затверджується загальними зборами. Членами сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу можуть бути лише виробники сільгосппродукції.
III
Розробка стратегії
Коли група однодумців зібрана, час розробити стратегію, певний бізнес-план. Тут враховується, чим буде займатися кооператив, які ресурси для цього потрібні. Саме цей етап буде показовим, адже учасники кооперативу зможуть перевірити, чи справді їх ідея буде життєздатною та ефективною. Якщо на цьому етапі не виникає негараздів, можна переходити далі.
IV
Формування статуту
Саме статут регулює внутрішню діяльність кооперативу. У цьому документі обов’язково прописуються такі аспекти, як найменування кооперативу, мета створення, склад засновників, умови, порядок вступу та виходу з кооперативу. Важливо звернути увагу на порядок скликання загальних зборів кооперативу, а також порядок закриття об’єднання.
V
Реєстрація кооперативу
Державна реєстрація кооперативу проводиться відповідно до вимог Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».
VI
Підбір кадрів
Для ефективної діяльності кооперативу необхідно зібрати не тільки групу однодумців, а й підібрати професійні кадри, які зможуть забезпечувати операційну діяльність кооперативу. Не виключено, що певний час працівників необхідно буде навчати.
VII
Організація господарської діяльності
Наскільки ефективно буде побудована робота на цьому етапі, настільки успішним і буде кооператив. Цей етап полягає у формуванні матеріально-технічної бази кооперативу, його оборотних ресурсів і блоку взаємовідносин кооперативу та його членів.
Такі кроки до створення кооперативу визначив Микола Гриценко, керівник напряму розвитку аграрних ринків проекту USAID «Агросільрозвиток», на зустрічі «Клубу стратегічних партнерів». Якщо після всіх етапів програма сільськогосподарської діяльності кооперативу сформована принаймні на перший рік і це оформлено документально — ключові засади до створення та успішної діяльності кооперативу створені.
Детальніше про основні засади заснування та принципи кооперації можна дізнатися із Закону України «Про кооперацію».
Роман Корінець, радник Національної асоціації сільськогосподарських виконавчих служб України:
«Фермер має розуміти: кооператив — це не засіб для інвестування власних коштів задля отримання прибутку, дивідендів. Це більше про те, коли вдало інвестуєш — отримуєш якісні послуги. Кооперативи не завжди інвестиційно привабливі, тому навіть у законодавстві існують певні обмеження щодо залучення зовнішніх запозичень, інвестицій для кооперації».

Ризики, про які потрібно знати

1
Повільне прийняття рішень.
У кооперативах існує велика вірогідність повільного прийняття рішень. Адже об’єднавшись, члени кооперативу мають приймати колективні рішення. Якщо не врегулювати належним чином цю процедуру на етапі заснування кооперативу, є ризик складних, затягнутих затверджень рішень, операційних дій. Це у свою чергу може затягувати процес розвитку кооперативу. Організація може не встигати за стрімкими змінами на ринку.
2
Неграмотний менеджмент.
Поки що у деяких українських фермерів існує стереотип, що кооператив — це клуб «за інтересами». На жаль, в українській практиці є приклади, коли кооперативи зазнали невдачі саме через неякісний менеджмент. Тож на етапі створення об’єднання питанням підбору кваліфікованих кадрів не варто нехтувати.
Микола Гриценко, керівник напряму розвитку аграрних ринків проекту USAID «Агросільрозвиток»:
«Загалом в Україні зареєстровано близько 1200–1250 сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів. Проте функціонують з них близько 500. Парадоксально, але факт. На етапі об’єднання необхідно не тільки зафіксувати порядок внутрішніх процедур, а й врахувати процесуальні заходи щодо його закриття. Тому що на відміну від інших форм підприємництва кооператив створити дуже просто, а закрити майже неможливо».
Як працюють кооперативи в Європі
Європейські фермери давно зрозуміли, що самотужки досягти значних результатів доволі складно. Тож господарі кооперуються в напрямах виробництва, переробки, зберігання та збуту, хоча площі оброблюваних земель можуть сягати всього 500 га. Для вітчизняного фермера — це досить незначний показник, але на заробітках закордонних аграріїв кооперація відображається так, що українці можуть їм позаздрити.
Eurocirce
РОЗТАШУВАННЯ:
Італія, регіон Террачина
КІЛЬКІСТЬ УЧАСНИКІВ:
110 виробників
ПЛОЩА ОБРОБЛЮВАНИХ ЗЕМЕЛЬ:
500 га, 70% закритого ґрунту
ПРОДУКЦІЯ: томат, цукіні, диня, кавун,
броколі, цвітна капуста, перець, редис,
морква, баклажан, огірок

Eurocirce був заснований в Італії у 1979 році, основні його площі розташовані у центральних регіонах країни. Кооператив має у своєму розпорядженні власну базу, сховище, мийку овочів, фасувальну лінію, брендований транспорт.

Кооператив функціонує як одна велика компанія. Має свого президента, яки
й обирається на загальних зборах з-поміж усіх фермерів. На сьогодні у кооперативі працюють понад 200 людей, а адміністративний орган складається з 12 співробітників. Також в Eurocirce залучено багато фахівців, що спеціалізуються на підборі персоналу, контролі якості, агрикультурному сервісі. Є окремі фахівці, які займаються продажем продукції.

Наразі Eurocirce виробляє 35 000 т продукції на рік із щорічним товарообігом у 20 млн євро.

У кооперативі є один головний агроном, який контролює всю діяльність у процесі вирощування, — він відповідає за якість та безпеку усієї продукції.

Сімоне Далла Валле,
президент кооперативу Eurocirce:
«Існує безліч переваг приєднання до нашого кооперативу. У першу чергу фермер не сам, а є частиною великої команди. А це означає, що він конкурентоспроможний не тільки на італійському, а й на закордонних ринках.
Це престиж та можливість стати частиною великого історичного бренду, стати часткою кооперативу в таких сертифікаціях якості, як GLOBAL G.A.P., GRASP, ISF, BRC».
Nautilus Organic
РОЗТАШУВАННЯ:
Нідерланди, господарства по всій країні
ПЛОЩА ОБРОБЛЮВАНИХ ЗЕМЕЛЬ:
один член має від 8 до 15 га землі, закриті, відкриті ґрунти
ПРОДУКЦІЯ: понад 100 видів овочевої
та фруктової продукції
Організація заснована у 1987 році. Здебільшого у фермерів від 8 до 15 га землі. Першочерговою метою об’єднання було збільшити кількість продажів. Власними силами фермер не міг продавати продукцію, що виробляв. Зараз кооператив позиціонує себе як виробник 100% органічної продукції, а продажі йдуть напряму від фермера. Чим же займається кооператив? Генеруванням продажів, їх адмініструванням, прийомом замовлень та супроводженням угод. Коли кошти від продажу продукції надходять до кооперативу, адміністрація розподіляє їх між фермерами — учасниками кооперативу. Так, першочергова мета, з якою створювалося об’єднання, — збільшення продажів, була досягнута. На сьогодні 75% продажів — це експорт до європейських країн, а 25% продукції йде на нідерландський ринок.
Hortomelao
РОЗТАШУВАННЯ:
Португалія, регіони Сантарен та Алентежу
КІЛЬКІСТЬ УЧАСНИКІВ:
32 виробники
ПЛОЩА ОБРОБЛЮВАНИХ ЗЕМЕЛЬ:
понад 1000 га
ПРОДУКЦІЯ: диня, гарбуз, кавун, броколі,
баклажан, цукіні, капуста, солодкий перець тощо

Кооператив Hortomelao заснований у 1989 році. Розпочинався він усього з 3 га та спеціалізувався на вирощуванні динь. На той момент це була найбільш популярна культура в Португалії.

Вже у 2000 році кооператив мав 100 га в обробітку. Наразі Hortomelao виробляє понад 26 000 т продукції на рік. З них на експорт йде 20%. Кооператив відправляє свою продукцію до 14 країн Європи, а також планує експортувати до Бразилії.

Parmentine
РОЗТАШУВАННЯ:
Франція, п’ять районів по всій країні
КІЛЬКІСТЬ УЧАСНИКІВ:
250 виробників
ПЛОЩА ОБРОБЛЮВАНИХ ЗЕМЕЛЬ:
3420 га
ПРОДУКЦІЯ: картопля

Французький кооператив був заснований виробниками картоплі. Parmentine вирощує різні її сорти. Наразі у кооперативі 170 співробітників. Він має усі необхідні сертифікати якості, що дозволяє експортувати продукцію до 45 країн світу. Господарства Parmentine розташовані по всій країні, що сприяє вирощуванню різних сортів картоплі.

Також кооператив має складські приміщення по всій Франції, що дозволяє зберігати загалом 150 000 т продукції.

Окрім спільної доробки та дистрибуції, кооператив займається і просуванням продукції на нових ринках. Картопля продається під брендом Parmentine у спеціальній упаковці.

Європейські кейси доводять, що організація в кооперативи — чудове рішення для малих виробників продукції, але й для великих фермерів це можливість виходу на нові ринки для збільшення продажів.

Що може об’єднати українських фермерів?

1120
сільськогосподарських виробничих кооперативів зареєстровано в Україні
760
з них щорічно подають звітність
350
кооперативів фактично працюють

За профілем:

I місце — багатопрофільні кооперативи

II місце — молочні кооперативи

III місце — ягідні, тваринницькі

У порівнянні з європейськими колегами українські аграрії ще не настільки готові до кооперативної співпраці. Хоча успішні кейси є. На четвертому засіданні «Клубу стратегічних партнерів», у рамках якого обговорювалися переваги об’єднання в кооперативи українських аграріїв, фермери та експерти ринку мали можливість висловити свою думку, а також переглянути реальні переваги та недоліки ринку, що заважають аграріям об’єднуватися.
Денис Сазонов, СЕО групи компаній ВАР:
«У наших реаліях людям краще за все вдається об’єднуватися проти проблеми. В Україні є приклади як неуспішних об’єднань, так і успішних. Але на мою думку, ми історично не звикли довіряти одне одному. Тому, щоб об’єднатися навколо чогось, потрібно в першу чергу сформувати довіру між учасниками всіх процесів».
Михайло Білий, директор агрофірми «Еврика»:
«Для ефективного об’єднання потрібні спільні інтереси. Навряд чи кооперація фермера із 50 га та його колегою із 5000 га буде ефективною та взагалі доречною. Ми були за кордоном у кооперативі, де за рік вирощують 35 000 т продукції. За рік у своєму підприємстві ми вирощуємо 30 000 т. Навіщо нам з кимось об’єднуватися? Іноземні фермери вимушені вступати до кооперативів, адже вони мають усього 20 га.
Натомість в українських умовах є інші проблеми, навколо яких нам може бути цікавим об’єднання. Наприклад, банківські послуги, кредити. Колись я хотів взяти кредит на 100 000 гривень. У банку ж не хотіли витрачати час на таких дрібних клієнтів. Кооперативи у цьому можуть допомогти.
Об’єднавшись, можна закуповувати насіння, засоби захисту рослин зі знижкою 5–10% — таким чином заощаджуючи кошти.
Окрема проблема зараз для фермерів — це домовленості з ритейлом. Ми на власному прикладі стикнулися з проблемою збуту продукції. Починаємо перемовини з ритейлом — нам кажуть: «Ви виробляйте, зберігайте, а ми, можливо, придбаємо, а може, й ні». Добре, пішли далі — питаємо: «Скільки вам потрібно». Нам відповідають, що ми повинні постачати продукцію постійно, цілий рік. Чудово, але скільки? Відповідь: «Не знаємо». Вибачте, будь ласка, але ми також не можемо вирощувати цибулю цілий рік. Нам необхідно розуміти, які обсяги потрібні. Окрім цього, представники ритейлу хочуть перестрахуватися і домовляються про постачання продукції одразу з декількома виробниками. А коли всі привозять продукцію — якусь просто не приймають. Якщо виробники об’єднаються, у нас буде більше впливу у відстоюванні власних інтересів».
Антон Остромецький, комерційний
директор компанії BlueBerry:
«Кооперативні сільськогосподарські об’єднання — це не панацея, і в Україні вони вже є. Але практика демонструє: успішними стають тільки певні екосистеми».
Приклади успішних українських сільськогосподарських кооперативів
СОК «Покрова»

Кооператив заснований у селі Заболотці Бродівського району Львівської області та працює з 2011 року, спеціалізуючись на заготівлі та збуті молока.

Створенню цього кооперативу сприяв проект з покращення пасовищ за підтримки Канадського агентства з міжнародного розвитку СІDА у 2008 році. Перед вступом до кооперативу всі члени придбали по дві корови та пройшли навчання і тренінги з догляду за худобою. Так за допомогою канадського фінансування та об’єднання сил у кооперативі з’явилася власна холодильна установка, електрична косарка, прес для складування сіна, інструменти для догляду за пасовищами, аналізатори якості молока тощо.

Кооператив був заснований із 50 членами, наразі кількість членів збільшилася у п’ять разів і об’єднує членів 10 громад. Постійно відкриваються нові пункти збору молока — зараз їх 15. За день кооператив виробляє 5 т молока, що продають місцевим молокозаводам. У подальших планах СОК «Покрова» зайнятися переробкою молока на сири та молокопродукти вже на власному молокозаводі.

СОК «Зерновий»

Ще один приклад успішного кооперативного об’єднання — СОК «Зерновий», що утворений у 2013 році за фінансування Міністерства міжнародних справ Канади. На 2018 рік кооператив об’єднав 71 господарство Дніпропетровщини. Загальна площа оброблюваних земель — 30 000 га.

Кооператив об’єднує фізичні та юридичні особи — виробників сільськогосподарської продукції для зберігання, переробки зернових та олійних культур, а також з надання послуг для їх виробництва, спрямованих на зменшення витрат.

У 2017 році у селищі Василівка на Дніпропетровщині відкрили Перший кооперативний елеватор. Його засновники — сільськогосподарський кооператив «Зерновий» та об’єднання кооперативів «Господар». Будівництво першої черги елеватора обійшлося у 115 млн гривень, з них 3 млн — внески членів СОК «Зерновий», решта — фінансування уряду Канади. Подальший розвиток елеватора та будівництво нових черг буде фінансуватися членами кооперативу «Зерновий» самостійно.

Майбутнє за кооперацією
Чи можуть прямі конкуренти об’єднуватися та створювати єдиний бренд? Світовий досвід демонструє: за такими колабораціями майбутнє.
Таке спостереження навів викладач та керівник проектів Києво-Могилянської бізнес-школи Віктор Оксенюк. Якщо цю думку перенести на агросектор, ключова теза — самотужки фермерам складно сформувати потужний бренд і наповнювати його надалі продукцією. Це доволі болюче питання для тих, хто хоче експортувати чи стати постачальником масштабних ритейл-мереж.
Один із глобальних трендів сучасності — це об’єднання людей у певні закриті групи. Цьому сприяє не лише необхідність, а й спосіб мислення.
Саме в цьому понятті й полягає успіх багатьох ефективних підприємств та об’єднань. Віктор Оксенюк навів приклад дослідження американського економіста Майкла Портера. Науковець доводить, що кластер — це новий спосіб мислення в економіці. Тільки об’єднавши зусилля, компанії можуть збільшувати вплив, прибутковість бізнесу, а також вирішувати загальні проблеми.
Віктор Оксенюк, викладач та керівник проектів Києво-Могилянської бізнес-школи:
«Роботу за таким принципом демонструють великі світові компанії. Один із прикладів — американська транснаціональна компанія Cisco, що розробляє мережеве обладнання. У компанії є окремий фахівець, який займається великим угодами про співпрацю з прямими конкурентами. Так, у компанії Cisco укладені контракти з Google та іншими на суму понад мільярд доларів. Керівництво Cisco обґрунтовує такі дії тим, що в них вже немає можливості уникнути співпраці з конкурентами. Це питання не бажання, а необхідності. Ще один успішний приклад зі світової практики — винна долина Napa Valley. Унікальність цього бренду в тому, що це одна з найвідоміших винних долин світу, хоча в цьому регіоні виробляється всього 4% американського вина. Napa Valley — чудовий приклад вдалої кооперації виноробів та правильного маркетингового позиціонування».
Питання створення єдиного бренду стають нагальними для плодоовочевого ринку України. Просто виростити продукцію вже замало. Менеджер з маркетингу напряму овочів та картоплі компанії Syngenta Ольга Вербицька навела приклад італійських фермерів, у яких кожен регіон — вже сталий бренд. «Якщо український виробник хоче рухатися до Європи або на інші ринки, де споживач більш вибагливий не тільки до якості, а й до зовнішнього вигляду, упаковка, брендування, маркетинг, просування — те, що створює додаткову вартість на продукт. Українського ринку це також стосується. Споживачу не потрібна лише сировина, йому потрібен вже готовий продукт».
ОБ’ЄДНУЄМО КРАЩИХ. ЗРОСТАЄМО РАЗОМ!