Новини / Логістика     27 січня 2020 10:33

Залізнична ампутація: чому малим елеваторам загрожує закриття

300 українських станцій керівництво УЗ рік тому вирішило визнати малодіяльними, зробивши тарифи для них непідйомними. Це загрожує закриттям близько 300 елеваторів та іншого бізнесу регіонів довкола цих станцій, які фактично «відрізають» від країни.

Про це йдеться в сюжеті ТСН, який має назву «Залізнична ампутація».

«Укрзалізниця» визнає станцію малодіяльною, якщо вона розвантажує чи навантажує менше 854 вагонів на рік. І минулого року у відомстві нарахували аж 301 таку станцію з 598 існуючих Для них УЗ підвищила у рази вартість подачі вагонів, або відмовилася їх подавати взагалі.

У результаті такої «реформи» невеликі підприємства у регіонах стають збитковими, вони неспроможні заплатити таку ціну на вагони, хоча раніше користувалися ними роками. Наприклад, вагон для одного з лісгоспів на Буковині обходиться у 15 тисяч гривень, така сума є непідйомною. Політика «Укрзалізниці» призводить до закриття невеликих залізничних станцій, що вже боляче вдарило по економіці регіонів довкола них. Малі підприємства опинилися на межі закриття, серед них 300 елеваторів, повідомляє медіа.

Кореспондент ТСН побував на одному з великих елеваторів на Дніпропетровщині. Колись він завантажував та випускав до 1000 вагонів на рік, а зараз брама елеватора, що веде до залізничних колій, зачинена. Поїзди більше не ходять.

Володимир Страшко, виконавчий директор елеватора, розповів: зв’язку з тим, що станцію визнано малодіяльною, елеватор за останній рік вивантажив лише 57 вагонів. Зараз його потужності не використовуються.

– За 20 років моєї роботи на підприємстві такого не було жодного року, елеватор ніколи не пустував,- констатує Володимир Страшко.

Зараз зерно вивозять вантажівками, але це зовсім інші масштаби. Елеватор на Дніпропетровщині, як і чимало й інших елеваторів, готується до закриття на консервацію, що фактично означає скорочення працівників. Завдяки «малодіяльним» станціям, цілі села «відрізають» від України, перетворюючи на ведмежий кут.

У відповідь на запит ТСН в «Укрзалізниці» згадали радянські часи, коли перевезення складали понад мільярд вантажів, а зараз потік скоротився до 300 млн тонн. Половина мережі залізниці перевозить приблизно 2% відсотки вантажів, а малодіяльні станції – лише 0,76% усіх вантажів, прокоментував Андрій Рязанцев, директор з розвитку бізнесу «Укрзалізниці».

– Ми як менеджери зобов’язані знаходити рішення, які дозволять в умовах обмеженого ресурсу забезпечити максимально ефективні перевезення, – висловився Андрій Рязанцев.

Читайте: Deutsche Bahn 10 років управлятиме УЗ – Олексій Гончарук

«Обмежений ресурс» – це застарілі тепло- та електровози, які  не встигають вивозити вантажі з малих станцій, і УЗ надає перевагу великим підприємствам. Валерій Застрижний, заступник голови всеукраїнської профспілки «Спілка залізничників України», називає «малодіяльність» станцій спланованим злочином, коли станцію роблять умовно нерентабельною, а потім задешево продають активи.

Цю версію мають перевірити НАБУ та СБУ, підкреслює журналіст. Бо йдеться не лише про економічні збитки, але й загрозу сепаратизму через ізоляцію регіонів.

Раніше Landlord повідомляв деталі меморандуму уряду України з національним оператором залізниць Німеччини Deutsche Bahn про передачу Укрзалізниці в управління.

Читайте також