У січні Україна досягла рекордних показників експорту з початку повномасштабного вторгнення РФ. Протягом цього місяця вітчизняні виробники вивезли 12 мільйонів тонн товарів. Про це повідомило Міністерство економіки України.
Міністр економіки Юлія Свириденко зазначила, що країна наближається до досягнення довоєнних фізичних обсягів експорту. У січні 2024 року Україна експортувала 12 мільйонів тонн продукції, лише на два мільйони тонн менше, ніж у січні 2022 року. З цього обсягу 8,7 мільйона тонн було вивезено морським транспортом.
«Нормалізація страхового ринку в торгівлі є наріжним елементом відновлення експорту продукції з доданою вартістю. Наша мета вийти не лише на довоєнні обсяги експорту, але і на більшу виручку. Це стане можливим, коли українські експортери зможуть вільно відправляти морем контейнери. А це стане можливим лише тоді, коли страховий ринок для морських перевезень відновиться. Тому для нас так важливо, що страхування стає доступнішим і фактично використовується для експорту української продукції», – зазначила Юлія Свириденко.
У цьому році вперше в експортних операціях було використано судно, яке було застраховане від воєнних ризиків за полісом Unity, створеним урядом України спільно з партнерами. Вартість цієї страховки складала 0,75% від вартості судна, що значно дешевше, ніж за часів BCGI.
З іншого боку Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури заявило, що протягом пів року роботи морського коридору з портів Великої Одеси вийшло 661 судно. За даними відомства, було експортовано понад 20 мільйонів тонн вантажів до 32 країн світу, з яких 14,3 мільйона тонн становила продукція українських аграріїв.
У міністерстві підкреслили, що порти Великої Одеси продовжують збільшувати обсяги перевалки вантажів. Так, у січні експортовано 6,3 мільйона тонн, що майже рівно довоєнному показнику.
Нині порти очікують прибуття ще 104 суден, які планують вивезти понад 3 мільйони тонн вантажів.
Довідка. Україна впроваджує програму страхування суден Unity у співпраці з Marsh McLennan та групою страхових компаній, очолюваною ASCOT, з метою зниження вартості страхування морських перевезень зерна та інших важливих продовольчих товарів у водах країни. Загальний обсяг покриття за програмою складає $50 млн.
Ця система страхування передбачає зниження вартості страхування зерна в середньому на приблизно 2,5 відсоткових пунктів від вартості страхового тарифу. Це своєю чергою дозволить зернотрейдерам економити приблизно 100-140 гривень на кожній тонні вантажу, що загалом може призвести до економії для сільськогосподарських товаровиробників в розмірі до 4 мільярдів гривень.
Уряд України сподівається на розширення подібних страхових інструментів на інші види експорту в майбутньому.
Нагадаємо, потік вагонів із зерновими вантажами в Україні змінив свій напрям від західних кордонів на морські порти Великої Одеси.
В інтересах США та країн Європи виступити на користь України в розвитку її морського експорту через порти Великої Одеси набуває важливості, рівноцінної військовій допомозі. Про це заявила Пенні Пріцкер, спецпредставниця США з питань економічного відновлення України.
Чорноморський порт Румунії Констанца зафіксував найвищий експорт зерна у 2023 році завдяки різкому збільшенню поставок з України та поточним інфраструктурним проєктам, що фінансуються Європейським Союзом.
Державне бюро розслідувань виявило майно білоруської компанії на понад 61 мільйон доларів США у порту Великої Одеси під час досудового розслідування. На території морського порту було виявлено 26 тисяч тонн металопродукції.
ПрАТ “Українське Дунайське пароплавство” (УДП) досягнуло рамкової домовленості з TTS Group S.A. щодо можливості здійснення перевалки на рейдових стоянках порту Констанца (Румунія).
Біля кордону Угорщини з Україною розпочав роботу найбільший у Європі наземний контейнерний термінал, метою якого є збільшення постачання українського зерна через Угорщину до портів Адріатичного моря.
Маргарита Юзяк