Політика

ГУР оприлюднило закритий звіт росіян про зрив зернової угоди

Для вищого воєнно-політичного керівництва росії була підготовлена закрита підсумкова доповідь “про роботу російської частини спільного координаційного центру в ході реалізації Ініціативи”. Загалом, текст документа присвячений технологіям, які застосовувалися для перешкоджання реалізації роботи “зернового коридору” і в підсумку призвели до остаточного розриву угоди.

Про це повідомляє ГУР МОУ.

Згідно з доповіддю, так званий “спільний координаційний центр” бачив своїм головним завданням максимальне зменшення об’єму зерна, яке вивозилося в межах зернової угоди.

“Якісна перевірка суден також була одним з ключових елементів стримування безконтрольного зростання експорту зерна з українських портів. При цьому діяльність російських інспекторів була побудована відповідно до розроблених методичних документів з організації проведення інспекції суден. За результатами проведених інспекцій буде обмежено участь в Ініціативі для 46 суден і обмежені в русі 303 судна на загальний строк 342 доби”, — йдеться у доповіді росіян.

Заходи зі зриву зернової угоди були розбиті на декілька етапів. На першому, за ініціативи російського президента, було призупинено участь рф в ініціативі з 29.10.22 по 03.11.22. Згідно з документом, це призвело до падіння об’ємів вивезення зерна з 4,2 млн т в жовтні до 2,6 у листопаді. Наступний етап — заходи з обмеження допуску суден у порт Південний, зменшення кількості інспекційних команд (не більше двох), зупинки реєстрації суден.

Стеж за новинами у зручному форматі: Підписуйся на наш Twitter 

Ці заходи дозволили росіянам “ефективно стримувати кількість суден, що прямували в українські порти і значно обмежити об’єм вивезення продовольства з України, що в цілому призвело до неможливості Києвом експортувати близько 20 млн т вантажів”. росіяни звітують, що “найменша кількість продовольства, що експортувалась з українських портів — 7,8 млн т — припала на третій етап Ініціативи” (з 19 березня до 17 липня 2023).

Окрему увагу було звернено на зриві постачання зерна за програмою Всесвітньої продовольчої програми.

“Припинені спроби українців використати чорноморську ініціативу для продовження так званої програми “Зерно з України” із залученням суден, зафрахтованих за лінією Всесвітньої продовольчої програми. Реєстрація таких суден проходила тільки після представлення письмових зобов’язань про неучасть в подібних акціях”, — йдеться в документі.

У підсумку автори доповіді повідомляють, що “накопичений архів знань дозволить, при вирішенні подібних задач, досягнути високого рівня ефективності в найкоротші терміни”.

Тож в разі продовження зернової угоди, росіяни використовуватимуть весь накопичений «досвід» для ефективного зриву домовленостей, зазначають в ГУР.

“Документ свідчить, що всі дії по зриву Зернової угоди — частина єдиного заздалегідь розробленого плану. А цілеспрямований обстріл української портової інфраструктури лише черговий крок в його реалізації”, — додали в українській розвідці.

Нагадаємо, вночі 19 липня росіяни атакували зернові термінали та портову інфраструктуру в портах Одеса та Чорноморськ.

Через саботаж рф роботи “зернового коридору” світ не отримав додаткові 25 млн тонн агропродукції. 17 липня кремль заявив про зупинку “зернової угоди”.

На думку Мінагрополітики Україна зможе продовжувати експорт зерна через Чорне море в межах плану Б без участі росії, якщо москва розірве поточну зернову угоду.

Реалізація сценарію з припиненням роботи “зернового коридору” матиме негативні наслідки для українського експорту; в Нацбанку не виключають можливого посилення тиску на гривню.

Наразі в Україні розробили альтернативний план для продовження експорту аграрної продукції у випадку, якщо через саботаж російської сторони робота зернового коридору припиниться.

Міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба заявив на засіданні Ради міністрів закордонних справ Європейського Союзу, що Україна та Євросоюз мають докласти максимум зусиль для спрощення продовольчого експорту з України, зокрема максимально збільшивши пропускну спроможність альтернативних транспортних коридорів “шляхи солідарності”.

Валерія Пепеля

Валерія Ясницька

Журналіст-аналітик, редактор. Пише інтерв'ю та статті про агробізнес. Має дві вищі освіти - економічну та технічну. У друкованих та онлайн-ЗМІ працює від 2006 року. Улюблена тематика - економічне та соціально-політичне життя України.

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку