Як зробити картоплярство високорентабельним бізнесом

Україна входить до топ-5 світових виробників картоплі. З майже 400 млн т врожаю цієї культури принаймні 20 млн т вирощується на наших полях. Себто 5% світового виробництва. Разом з тим ми маємо разючу диспропорцію у фінансових показниках. Якщо світовий ринок картоплі оцінюється у $100 млрд то український становить усього лише 0,1% цієї суми — $100 млн.

Звідки береться такий різкий дисонанс, надто у нашому картопляному краї, де кожна людина бодай раз у житті вирощувала бульбу? Відповідь на поверхні: здебільшого картоплярство в Україні неефективне. Це морально застаріла галузь, і майже 90% усього врожаю у нас вирощується примітивними кустарними способами на городах та наділах одноосібників.

Значно краща ситуація на промислових посадках картоплі, особливо там, де застосовуються сучасні світові підходи до вирощування цієї культури. Адже ринок картоплі розмаїтий та складний і дає змогу отримувати найвищу рентабельність тим агровиробникам, які хочуть навчитися ефективно на ньому працювати.

Саме для таких аграріїв компанія «Сингента» регулярно проводить «Картопляні майстерні» — науково-практичні семінари, покликані допомогти українським господарствам підвищити рентабельність картоплярства. Адже наразі ринок по-справжньому якісного продукту цієї галузі незаповнений та прагне розвитку.

Ринок картоплі

Микола Гордійчук, директор «Агріко Україна».


Де криються резерви рентабельності вирощування картоплі? Звісно, ринок свіжої продукції в Україні обмежений, і навряд чи попит на неї істотно зросте. Тим паче, що картоплю традиційно вирощують у багатьох домашніх господарствах для власного харчування. Цьогорічна короткотривала істерія довкола дефіциту є явищем винятковим, і однією з її причин стала вища, ніж вважалося раніше, залежність українського ринку від глобального.

"В середньому одна людина споживає 6 кг картоплі на місяць, тобто приблизно 72–80 кг на рік. Спостерігається тенденція до зменшення споживання картоплі на душу населення, особливо в містах. Усе це впливає на валове споживання картоплі", — стверджує директор «Агріко Україна» Микола Гордійчук.

За даними компанії «Агріко Україна», ринок свіжої картоплі в Україні становить близько $30–35 млн. Натомість на чипси припадає 34% — $27 млн а решта — це картопля фрі, пюре і крохмаль. Відтак найвищу додану вартість забезпечує вирощування тих сортів культури, які мають специфічні підвищені вимоги до якості. Це сорти картоплі для виготовлення чипсів, картоплі фрі та, звісно ж, вирощування елітного посадкового матеріалу.

Разом з тим ми маємо просто мізерні показники експорту картоплі, які обраховуються тисячами тонн — у найкращі роки цей показник становив 18 000-20 000 т.

"З часом споживання свіжої картоплі зменшується, а споживання продуктів переробки картоплі тільки збільшується. Наприклад, у США 63% її споживання — це картоплепродукти, в той час як у Китаї 60% картоплі споживається у свіжому вигляді. В Україні ринок свіжої картоплі поступово зменшуватиметься. Це трапиться не просто зараз, йдеться про період 7–10 років, але майбутнє залежить від переробки", — вважає Микола Гордійчук.

Ринок картоплі фрі у світі щороку зростає від 7 до 10%. Такі самі темпи і в Україні, хоча наразі цей ринок становить лише 20 000 т. Як вважає Микола Гордійчук, він має розглядатися у першу чергу як експортний напрям. Адже, аби бути рентабельним, новий завод для виробництва картоплі фрі повинен мати потужність понад 20 000 т, і основним каналом доходу буде експорт.

"Ринок картоплі фрі набуде значного розвитку через п’ять-сім років. Безумовно, сьогодні є питання забезпечення таких підприємств сировиною, і фермери також можуть до цього долучатися. Але найбільш перспективним сектором наразі є виробництво картоплі на чипси. Залежно від року на чипси в Україні переробляється 100 000-110 000 т картоплі, можливо, і 120 000 т. Але цей ринок цікавий тим, що потужності на сьогодні незавантажені", — розповідає Микола Гордійчук.

Якщо говорити про ціни, то, напевно, найстабільнішим напрямом сьогодні є вирощування та переробка картоплі на чипси. Тому експерти радять картоплярам у першу чергу звернути увагу на цей ринок.

Однак тут варто пам’ятати про таке важливе питання, як забезпечення якості вирощування картоплі, оскільки усі провідні виробники такої продукції максимально уважно підходять до вибору постачальників, контрактуючи їхню продукцію наперед. І щоб відповідати їхнім вимогам, потрібно виконати цілу низку умов. Зокрема, ефективно спрацювати за протоколами вирощування.

Цивілізована технологія

Микола Довгаль, керівник підрозділу засобів захисту рослин компанії «Сингента».



Ми переконані, що успіх вирощування будь-якої культури полягає у впровадженні та чіткому дотриманні сучасних технологій вирощування.

"Головна тенденція компанії «Сингента» — це цивілізоване вирощування продукції рослинництва в Україні. Поняття «цивілізоване» досить глобальне та включає сівозміну, аналіз посадкового матеріалу, профілактику та запобігання розповсюдженню і розвитку хвороб та багато інших важливих факторів. І в тому числі це регламентоване застосування засобів захисту рослин. З кожним роком зростають загрози пошкодження посівів хворобами та шкідниками, і, звісно, хімічне навантаження на рослини дуже велике. Однак якщо захист вибудуваний грамотно, то ми викопуємо екологічно безпечну бульбу, зриваємо екологічно безпечне яблуко, зрізаємо екологічно безпечний качан білоголової капусти і пропонуємо на ринку абсолютно безпечну продукцію", — підкреслює Микола Довгаль.

У 2019 році компанія «Сингента» наростила свою частку ринку в Україні практично по всіх культурах, в усіх сегментах і по всіх лінійках продуктів. І це притому, що в цілому ринок засобів захисту рослин в Україні зменшився. Дедалі більше агровиробників на власному досвіді переконуються у тому, що своєчасне застосування оригінальних препаратів, таких як, наприклад, Ридоміл® Голд, дає реальні гарантії збереження врожаю та його якості.

Сьогодні високорентабельне картоплярство в Україні чітко асоціюється з такими стартовими препаратами, як Юніформ® та Селест® Топ. Застосування відомої Юніформ-технології самі агровиробники називають «універсальною вакциною» для картоплі. Надалі високу ефективність захисту посадок цієї культури забезпечують антирезистентні фунгіциди Ревус® та Ревус® Топ для захисту від фітофторозу та альтернаріозу, системний фунгіцид Ридоміл® Голд, що поєднує у собі профілактичну та лікувальну дії, та, звичайно фунгіцид Квадріс® Топ, який містить 200 г/л азоксистробіну та 125 г/л дифеноконазолу. Квадріс® Топ виявляє однаково високу ефективність проти двох основних загроз картоплі — фітофторозу та альтернаріозу. Перевагою цього препарату є швидке засвоєння листовою поверхнею рослин, що дає змогу досягти результату навіть за несприятливих погодних умов.

"Так, оригінальні препарати дорожчі. Але різниця поміж такими компаніями, як «Сингента», і виробниками генеричних препаратів полягає у тому, що ми пропонуємо комплексні рішення. Це високоефективний препарат разом із повноцінним технологічним супроводом та набором сервісів, зокрема з налаштування обприскувачів, визначення оптимальних метеорологічних умов для обприскування, вибору форсунок тощо. Чому наші партнери обирають препарати «Сингента»? Тому що «Сингента» — це не тільки Ридоміл® Голд, а ще й багато дієвих сервісів", — наголошує Микола Довгаль.

Картопля — культура дійсно рентабельна, однак для того, щоб отримати якісний продукт, потрібно забезпечити дотримання ефективної технології її вирощування. Тим паче враховуючи, що минулорічний сезон, як і попередні, був дуже сильно насичений патогенами і шкідниками. Причому у 2019-му фахівці «Сингента» фіксували дуже великі розбіжності у різних регіонах. В одних господарствах загрозою № 1 була фітофтора, а в інших — альтернарія.

Протокол вирощування картоплі «Сингента»

Сьогодні компанія «Сингента» має найпотужніший портфель фунгіцидів для захисту картоплі, але кожен із цих препаратів повинен застосовуватися своєчасно і залежно від сезону та регіону вирощування. Наприклад, Ридоміл® Голд ефективніше застосовувати на початку росту рослин, а Ревус® Топ потрібно вносити там, де існує підвищена загроза розвитку альтернаріозу.

За словами Володимира Борисенка, менеджера з технічної підтримки, напрям «ЗЗР для овочевих культур та картоплі», при виборі препаратів для картоплі слід вести мову про цілісну програму антирезистентного підходу до системи захисту.



"Використовуючи один продукт, ви отримуєте високу ефективність і рентабельність від його застосування. Однак в жодному разі не можна обмежуватися лише одним препаратом, оскільки відбуватиметься звикання до нього. Потрібен комплексний підхід. Обираючи засіб, слід враховувати, куди буде спрямовано кінцевий продукт: чи це буде насіннєва картопля, чи продукція на переробку, чи це буде мита фасована бульба. Тому вибір препарату залежить безпосередньо від призначення картоплі, яку вирощують", — підкреслює експерт.

Протокол вирощування враховує систему захисту, чергування у її рамках продуктів, аналіз ґрунту, вивчення фітопатологічної ситуації, яка складається у сезоні. Далі вносяться певні ситуативні корективи. На виході повинна бути досягнута чітка мета — отримання продукту з мінімальними залишками пестицидів. Тут включаються наступні механізми. В Україні це регулюється наказами та певними документами Міністерства охорони здоров’я, в Європі це Директива, в Китаї — національні стандарти тощо.

У певних випадках, наприклад за вмістом азоксистробіну, в Європі показники є набагато вищими.

"Якщо експортувати картоплю, для захисту якої використовувався азоксистробін, до Європи, ми виграємо. Якщо вона поїде до Китаю, тут вимоги жорсткіші, тому особливо важливо під час вирощування вчасно застосувати препарат на основі азоксистробіну. Усі ці моменти слід враховувати, відповідно коригуючи систему захисту", — пояснює Володимир Борисенко.

Як визначаються ці показники? Це дослідження, які провадить «Сингента» як самостійно, так і разом з Мінохорони здоров’я. Усі вимоги, результати досліджень та рекомендації є у відкритому доступі.


"Попередні аналізи при вирощуванні — дуже важливий момент. Разом з тим компанія «Сингента» дає можливість фермеру застосовувати такі сервіси, як налаштування обприскувачів. Зокрема, це комп’ютерна діагностика кожної форсунки. Робиться протокол, де вказано, які розпилювачі потрібно замінити. Під фунгіциди існує власна розробка компанії «Сингента» з певними кутами, які суттєво покращують ефективність продукту при застосуванні. Ефективна система захисту і протокол неможливі без динамічного аналізу. Якщо ви не контролюєте ситуацію на полі, вона починає контролювати вас. Будь-який фунгіцид за несвоєчасного застосування не спрацює так, як слід. Протокол, безумовно, дає доступ до ринків. Він робить більш безпечним ваш бізнес і дозволяє надати той інструмент, що зменшує вплив на навколишнє середовище і на біологічне різноманіття, присутнє на полі", — пояснює Володимир Борисенко.

Думка

Пан В’ячеслав, головний агроном господарства «Агробізнес ТСК», Сумська область:



— Я працюю з компанією «Сингента» з 2013 року. Окрім картоплі ми також вирощуємо капусту, моркву та столовий буряк. «Сингента» — компанія, яка динамічно розвивається. Хочу особливо відзначити сервіси «Сингента», передусім послуги лабораторій для насіннєвого матеріалу. Ми використовуємо такі препарати, як Ревус® Топ, Квадріс®, Ридоміл® Голд, які демонструють стабільну ефективність застосування. Для мене дуже важливо регулярне спілкування з колегами-фермерами, а також представниками «Сингента», кожен з яких охоче розповідає про особливості застосування тих чи інших препаратів.

Думка

Ігор Шкурко, керівник НВО «Чернігівеліткартопля», Чернігівська область:



— Наше підприємство займається насінництвом та селекцією картоплі ще із 60-х років минулого століття. Сьогодні ми пропонуємо на ринку багато високоврожайних стійких сортів, такі як Шедевр, Ажур, Чернігівський ранній тощо. Ми вже давно використовуємо препарати компанії «Сингента». Щороку зростають ризики захворювань картоплі, особливо, коли випадає вологий кінець весни — літо. Тому ми висуваємо особливі вимоги до ефективності пестицидів. Наприклад, Ридоміл® Голд — єдиний на ринку фунгіцид, який виявляє чітко виражену не просто профілактичну, а лікувальну дію на рослинах. Квадріс® — препарат № 1 проти альтернаріозу. Ми намагаємося провадити захист картоплі на випередження, оскільки профілактика завжди краща, ніж лікування, тому обприскувач заходить у поле кожні сім-вісім днів.

Український досвід. Результати компанії «Бровари Картопля»

Ігор Мотько, директор компанії «Бровари Картопля», село Семиполки, Київська область:



— Ми посадили демоділянку по 5 га середньоранніх сортів картоплі: Арізона, Есмі та Констанс. Враховуючи багаторічну співпрацю із «Сингента», ми вирішили цього року закласти таку демоділянку згідно з протоколом вирощування.

Система захисту включала шість фунгіцидних обробітків, двічі ми працювали інсектицидом, враховуючи появу колорадського жука, і дворазово проводили десикацію. Також скошували бадилля. Рання десикація була зумовлена бажанням отримати картоплю фракцією 50–80 мм, щоб її можна було постачати в мережі у малій фасовці 2–2,5 кг.

Пропорція витрат була такою: насіння — 30%, добриво — 12%, засоби захисту — 17%, зрошення — 5%, використання кредитних коштів — 2%. Інші загальні витрати — 34%. Тобто вартість технології у розрахунку на 1 га у нас становила 110 000 гривень.

Результат по сортах: Арізона — 45 т/га, Есмі — 43,2 т/га і Констанс — 47 т/га. Враховуючи польову собівартість, ми вийшли на 3,3 грн/кг фракції 50–80 мм, яка готова до сортування, пакування і поставки до мережі.

Якщо коротко підбити підсумки нашої роботи, то ми отримали якісний безпечний продукт — картоплю, яка буде поставлятися у мережі.



Головні плюси, що ми отримали від протоколу вирощування, — доступ до сервісу «АгроГід», до лабораторії «Сингента», доступ до інформації про препарати компанії та правильність їх використання. Також це участь у Клубі стратегічних партнерів.

Наразі ми постачаємо продукцію в мережі, і їх цілковито влаштовує якість картоплі. Цікаво, що представники мереж вже сьогодні вимагають від постачальника результати лабораторних випробувань на залишки пестицидів. До кінця 2020 року це стане законодавчою нормою, і аналіз картоплі на пестициди також буде обов’язковим. Тож мережі поступово починають його вимагати.

Ознайомитися з результатами PLT



Переробник

Володимир Левківський, компанія «Чіпси Люкс»:



— Ми купуємо картоплю у фермерів. У нас є контракт, і господарство має виконувати зобов’язання згідно з ним. Це протокол вирощування, до якого входять у тому числі добрива, сорти, пестициди. Близько 70% системи захисту, яку застосовують наші постачальники, становлять засоби компанії «Сингента». Два-три роки провадиться тестування продукту, і, якщо він нас задовольняє, ми його використовуємо.

Перед тим як здавати картоплю, господарство робить аналізи на залишкову кількість у сертифікованих лабораторіях. Також у нас як переробника є власні вимоги — аналізи на фізіологічні пошкодження, а також пошкодження патогенами, механічне пошкодження, коління, обсмажування тощо. Тому ми маємо ще власну лабораторію.

Ми є одним із найбільших виробників продуктів харчування й із самого початку використовуємо свої внутрішні протоколи вирощування картоплі, у нас є корпоративні вимоги до якості. Компанія «Сингента» пропонує нам оригінальні ефективні препарати, які дійсно працюють.

Наразі сировини для виробництва вистачає, тому що ми працюємо з прив’язкою до ринку. У нас є чіткі контракти з господарствами, є обсяги, які постачаємо. Тобто фактично ми укладаємо угоди наперед та розуміємо: яка кількість картоплі по сортах, які терміни постачання тощо. До того ж 70–80% картоплі ми зберігаємо у власних сховищах.

Агріко Україна спільно з USAID розробили ТМ Papas для столової картоплі та для продажу у продуктових мережах.



Богдан Вашека, менеджер з постачання фруктів та овочів компанії Good Wine.



"Ми одними з перших стали продавати картоплю в Good Wine, тому що це можливість забезпечити покупців по-справжньому якісним продуктом та максимально зручно спланувати постачання свіжої продукції — два-три рази на тиждень. Для Good Wine ми відібрали оптимальні для нашої торговельної мережі сорти, зокрема Арізона, Пікассо і Констанс. Вони вирощуються для нас на окремому полі з чітким дотриманням технології, що гарантує безпеку продукції. Тим не менш зразки з кожної партії вирощеної для нас картоплі обов’язково спрямовуються до лабораторії, де проходять ретельну перевірку на якість та залишковий вміст пестицидів", — розповідає Богдан Вашека, менеджер з постачання фруктів та овочів компанії Good Wine. — Елітні торговельні мережі готові до співпраці з тими господарствами, що в змозі гарантувати відповідність високим стандартам якості вирощеної продукції. Це стосується не лише зовнішнього вигляду бульб та відсутності видимих дефектів, але й якісних показників, які можна визначити лише в лабораторних умовах. Це автоматично означає необхідність застосування оригінальних препаратів та цілісних систем захисту за ефективними протоколами вирощування. В інакшому разі фермер ризикує тим, що вирощена картопля не відповідатиме стандартам покупця.

Олексій Шеменков, шеф-кухар ресторану BEEF meat & wine:



— Картопля — продукт, який може бути і на буденному столі, і на святковому. Завдяки попиту і роботі великих компаній з часом картопля як продукт стала набувати нового іміджу.

Що важливо для ресторану? Передусім якість і стабільність. Працюючи з надійною компанією-постачальником, ми можемо відразу в момент збирання врожаю визначити обсяг картоплі, який будемо закуповувати. Ми знаємо, що щодня отримуватимемо потрібний сорт однакової фракції та кольору і певних смакових якостей тощо. Нам важлива логістика, важливо, як цей продукт вирощується. Ми неодноразово бували і на полі, і у сховищах наших постачальників.



Ми можемо брати продукцію частинами. Адже наші склади не такі великі, як у компаній, що вирощують для нас картоплю. Крім того, важливі правильні умови зберігання, яких вони дотримуються.

Картопля — це вже підприємництво. І картопля — перший і єдиний овоч, який був вирощений у космосі в 1995 році. Тому перспективи цього продукту просто міжгалактичні.

Ольга Вербицька, керівниця Клубу Стратегічних Партнерів:

— «Сингента» готова надавати логотип Клубу стратегічних партнерів тим його учасникам, які дотримуються протоколів вирощування плодоовочевої продукції. Цей логотип є гарантією якості та безпеки овочів для споживача.

Агровиробники, які є членами Клубу чи прагнуть до нього приєднатися, повинні розуміти, що наша мета — створити в Україні цивілізований ринок вирощеної продукції, починаючи від технології вирощування і закінчуючи збутом. Дотримання алгоритмів ефективного вирощування якісної та безпечної з харчової точки зору картоплі розширює можливості агровиробника і дає змогу підвищити рентабельність його бізнесу.



Матеріал був підготовлений за підтримки організатора навчального заходу «Картопляна майстерня» компанії «Сингента Україна»


Фото: Микита Завілінський