Україна та Молдова напрацьовують рішення для збільшення обсягів транзиту українського зерна та олійних до ЄС.
Про це йшлося на черговому засіданні Українсько-молдовської ділової ради, йдеться у повідомленні Українського союзу промисловців і підприємців.
Зазначається, що, попри повномасштабну агресію рф проти України, торговельно-економічне співробітництво України і Молдови спромоглося зрости на 10% за 2022 рік і перевищило $1 млрд.
Стеж за новинами у зручному форматі: Підписуйся на наш Twitter
Предметом взаємного інтересу є збільшення транзиту української агропродукції через Молдову на ринки ЄС та інші країни, а також перспектива кооперації/створення спільних підприємств у галузі переробки. З огляду на ці пріоритети, за останні кілька місяців було досягнуто низку важливих домовленостей, серед яких:
- будівництво прикордонного мостового переходу через Дністер. Міст стане ключовою ланкою транспортного коридору між Києвом та Кишиневом і альтернативою поромній переправі на прикордонному переході “Ямпіль – Косеуць”, яка не працює впродовж кількох років;
- зменшення високих транзитних тарифів із боку Молдови. Країна не ввела обмеження на імпорт зернових із України та продовжила співпрацю в межах «коридору солідарності». Водночас тарифи на перевезення тут на 57% більші, ніж в “Укрзалізниці”. Тому зусиллями двосторонньої ділової ради, самої УЗ були проведені відповідні перемовини із молдовською залізницею, результатом яких стала згода останніх знизити розцінки на 25-27%. Роз’яснення щодо механізму отримання такої знижки має бути надане партнерами впродовж цього тижня.
- спрощення контрольних процедур залізничного транзиту вантажів — запровадження проїзду без зупинки територією України між пунктами пропуску “Фрікацей – Етулія” та “Рені – Джурджулешти”.
Загалом партнери повідомили, що активно працюють над збільшенням потужностей і модернізації молдовської залізниці, які не були готові до такого обсягу запитів з України. Так, було відкрито кілька додаткових транспортних коридорів, під це було взято великий кредит із Франції. До роботи залучено “Укрзалізницю”.
Учасники зустрічі підкреслили, що до подібних транзитних проєктів потрібно максимально залучати Румунію, порти якої використовуються для українського експорту. Така робота вже ведеться, працюють тристоронні робочі групи.
Нагадаємо, блокування “зернового коридору” змінило напрямок залізничних перевезень зернових на дунайські порти, тарифи знаходяться на узгодженні з Молдовою. Зріс вантажопотік у напрямку дунайських портів “Ізмаїл” та “Рені”. Наразі перевізники чекають на оголошення нових тарифів Молдовською залізницею.
Молдова реконструює дві ділянки залізниці, що дасть змогу збільшити транзит товарів із України до ЄС. У межах проєкту передбачається спочатку відремонтувати ділянку залізниці на півночі Молдови від Велчинця до Унгена, а потім на півдні — від Кишинева до Каїнар.
Наприкінці березня розпочав роботу додатковий прикордонний перехід між Україною та Молдовою – Березине–Басарабяска (Серпневе-1-Басарабяска). З 25 березня 2023 року є можливість транспортувати експортні/транзитні вантажі в напрямку портів Рені, Галац, Джурджулешт за значно коротшим маршрутом. Так, зазначений перехід є альтернативою транзитним маршрутам через прикордонні переходи з Сокиряни–Окниця та Могилів-Подільский – Велчинець.
24 березня уряд України ухвалив низку рішень у сфері логістики та розбудови оборонної інфраструктури України, зокрема, рішення щодо організації прямого залізничного вантажного сполучення з портом Рені через територію Молдови.
Валерія Пепеля
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!