Новини     2 місяці тому,   Landlord

Як колишній викладач та технік створили оригінальний смаколик та успішно просувають його на ринку


Якщо старовинний рецепт смаколиків адаптувати до вподобань сучасного споживача, відшліфувати технологію виробництва та додати родзинку, то отриманий продукт може стати основою успішного бізнесу. Це довели у вінницькій компанії «ІКРОК». Другий рік поспіль підприємство виготовляє під ТМ VitaminOKing цукати з овочів. Новий продукт прийшовся до смаку споживачеві — і малечі, і дорослим. Його основні конкурентні переваги — оригінальний смак, застосування технології обробки, яка дозволяє зберігати всі корисні для організму людини якості сировини, і доступна ціна. Маючи такі властивості, цукати відповідають світовому тренду до вживання корисних та якісних продуктів, який активно підхопили в Україні. Засновники розвивають компанію поетапно, поступово збільшують потужності та нарощують обсяги виробництва. Інвестиції вже перевищили 2,5 млн гривень, а планова окупність очікується до п’яти років. У планах — вкласти у розвиток ще 3 млн гривень, суттєво урізноманітнити асортимент і довести обсяг виробництва сухих продуктів до 5 т на місяць.

ПІДКАЗКА З МИНУЛОГО

«Ідея давно витала у повітрі, — розповідає голова спостережної ради «ІКРОК» Сергій Лютворт, кандидат технічних наук та колишній викладач. — Ще у дитинстві, слухаючи казки, в яких були герої-багатії, я чув слово «цукати». Воно асоціювалося з вишуканими смаколиками, надзвичайно смачними і доступними лише заможним людям. У дорослому віці мені було цікаво зрозуміти, що це таке, і виготовити власні цукати». В Україні домашнє сухе варення — так ще називали цукати — виготовляли наші бабусі здавна. А сам десерт уперше згадується у 1386 році, коли його з Києва як весільний подарунок передали литовському князю Ягайлу і польській королеві Ядвізі. Двісті років тому київські цукати замовляв царський двір: у Петербурзі, при правлінні Єлизавети та Катерини II, заради цього десерту була створена посада «конфетних справ київський підмайстер імператорського двору». Найвідомішим київським виробником цукатів був Семен Балабуха. Його нащадки виготовляли цукати понад 200 років, а сухе варення стали називати «балабушками». Століття тому цей смаколик був візитівкою Києва, як пізніше київський торт. При виготовленні цукатів VitaminOKing виробники відновили рецепт сухого варення. А їх ноу-хау — це рецептура та технологія.

«Ми мали ідею оригінального продукту, а ніша була вільна. Якісної сировини у нас теж вдосталь, адже вінницький край, де розташоване виробництво, називають «фруктовим Донбасом», а тутешні мешканці ще до винайдення цукру готували цукати з медом», — пояснює Лютворт.

НАРОЩЕННЯ ПОТУЖНОСТЕЙ

З першими цукатами експериментували на домашній кухні, смакували самі, пригощали сусідів і друзів. А коли зрозуміли, що продукт подобається, — вирішили заснувати виробництво. Для цього придбали чотири сушарки, які за добу переробляли 30 кг сирої сировини на 5 кг цукатів. Сушарки були не автоматизовані, працівникам доводилося вночі вставати та перекладати дека, що ускладнювало їх роботу.

«Ми вийшли на обсяг близько 400 кг продукції на місяць. Цукати добре продавалися, і ми розуміли, що є сенс нарощувати виробництво. Тому вирішили вкласти більш суттєві інвестиції у виробництво», — ділиться Лютворт.

Засновниками та інвесторами компанії «ІКРОК» стали Андрій Колясов — випускник Вінницького аграрного університету та Геннадій Лютворт — бізнесмен і власник фірми, що працює у сфері ІТ. Зробили власні інвестиції в обладнання, технології, підготовку персоналу, розбудову приміщення. Вже з початку цього року виробляють цукати у сучасному цеху, отримуючи за зміну близько 60 кг продукції залежно від сировини. Зараз підприємство виробляє близько 2000 кг продукції на місяць, але це не межа. Триває модернізація цеху і одночасно енергозбереження — вироблене тепло використовують для сушіння продукції та опалення робочих приміщень. По закінченні робіт виробництво працюватиме у дві зміни й вироблятиме удвічі більше цукатів.

ТЕХНОЛОГІЯ ВИРОБНИЦТВА

У класичному варіанті рецепту сухого варення шматочки фруктів закладали у гарячий сироп, проварювали кілька хвилин і кілька годин настоювали. Цикл повторювали тричі, після чого варення зливали через сито та досушували у духовці чи на сонці. Готове варення пересипали цукром. В «ІКРОК» сировиною вибрали не ягоди чи фрукти, а овочі.

«Ми хотіли привабити незвичністю та ексклюзивністю, — пояснює Лютворт. — Наші цукати виготовлені з овочів, а на смак нічим не відрізняються від звичних солодощів. Крім того, ми прагнули виготовити продукт, в якому будуть максимально збережені всі корисні мікроелементи та вітаміни. Наші цукати корисні для і для дітей, і для літніх, на відміну від насичених хімікатами звичайних цукерок».

Перші партії цукатів були смачними, але мали непрезентабельний вигляд, оскільки сировина у процесі приготування розвалювалася. Шляхом експериментів знайшли ноу-хау, як зберегти форму цукатів без при додавання шкідливих домішок. Перед виробниками постали й інші виклики: цукати мали бути сухими на дотик і не липнути до рук, мати пружну текстуру мармеладок, а при обробці в овочах мала зберігатися клітковина, яка сприяє травленню та звільняє організм від шкідливих речовин, вітаміни, лишатися природний колір і смак овочів. До того ж кожен продукт має свої властивості і потребує особливого підходу. Наприклад, кабачок м’який і швидко розварюється, а смородина має тверду шкірку, яка погано пропускає сироп, при додаванні вогню вона лопає, а середина перетворюється на кашку. При обробці буряка та селери треба було пом’якшити їх різкуватий запах і смак. Тому довелося відпрацьовувати технологію обробки кожного продукту, експериментувати з рецептурою. У результаті отримали унікальну формулу цукатів. Аби овочі віддавали вологу у природний спосіб, у спеціалізованій сушильній камері відтворили ефект теплого літнього вітерця. Овочі для цукатів «ІКРОК» частково вирощує на власних земельних ділянках, які обробляють без додавання хімії, решту купують у місцевих фермерів. Співпрацюють лише з тими сільгоспвиробниками, що дотримуються екологічного вирощування і мають відповідні сертифікати. Якість сировини обов’язково перевіряють у лабораторії Держпродспоживслужби. Виробництво зареєстроване Держспоживзахистом, а якість продукції відповідає усім вимогам ДСТУ. Цукати VitaminOKing відповідають переліку продуктів, які МОЗ дозволило до продажу в аптеках як супутні товари — функціональні харчові продукти для спеціального дієтичного споживання, у тому числі для спортсменів.

«Я знаю сім’ї з дітьми, де замінили цукерки на наші цукати, дають їх дітям як смаколики, додають до каш, пластівців і навіть супів», — розповідає Лютворт. Підприємство випускає три види продукції — цукати гарбуза, моркви і овочевий мікс із п’яти овочів. Смаколики продаються у герметично запаяних поліетиленових пакетиках по 125 г. Зараз підприємство запускає у серійне виробництво 18 видів нової продукції: монофруктові та мікси з фруктів, ягід, овочів і чотирьох видів горіхів, а також здійснює пакування по 80 та 40 г. Крім того, виробник планує випускати сухі сніданки, чаї, сушені борщі та супи. «Якщо в Україні почнуть виробляти органічний цукор, ми додамо ще й випуск органічних цукатів, на які зараз величезний попит за кордоном», — діляться планами власники.

ДОГНАТИ І НАГОДУВАТИ

Як розповідають засновники компанії, головний етап у просуванні продукту — переконати споживача чи потенційного партнера зі збуту скуштувати незнайомий продукт: «По суті ми зараз виховуємо покупця: відкриваємо нові смаки, прищеплюємо культуру споживання. Споживачі, які скуштували наші цукати, запитують, де їх можна придбати». На виставці «Агро-2018» продали близько 1000 упаковок цукатів, додає Колясов, й з потенційними дистриб’юторами теж набагато легше домовитися про співпрацю після того, як вони скуштували продукцію. Тому основний спосіб просування — це дегустація, яку виробники влаштовують у супермаркетах, на виставках тощо. Цукати VitaminOKing уже можна придбати у мережах супермаркетів і аптеках, купити онлайн у «Розетці». Робота з розширення місць продажів триває: активно ведуться перемовини з великим дистриб’ютором мережі аптек, з власниками магазинів здорової їжі, менеджерами автозаправок. Виробник орієнтується на експорт і уже підписав меморандуми про поставки до Польщі, Італії, країн Прибалтики, веде перемовини з бізнесменами з арабських країн та Білорусі. Як зазначають виробники, у компанії постійно аналізують пройдений шлях. Можливо, бізнес розвивався би успішніше, якби одразу почали випускати розфасовку по 40 і 80 г, оскільки вони зручніші для одноразового вживання і коштують дешевше, і почали би з фруктового асортименту. Хоча останній пункт — під питанням, оскільки споживачів виробник привабив саме оригінальним, неочікуваним овочевим продуктом.

Текст: Лариса Степанушко

Отримуйте щоранку на пошту свіжі новини та найцікавіше чтиво!



Читайте також

Вас зацікавить