Новини    29 травня 2024 17:14

Оренда комунальних земель встановлює нові рекорди за обсягами й цінами

У березні 2024 року завдяки обігу та використанню сільгоспземель бюджети громад поповнено на 3 млрд грн

У квітні 2024 року обсяги торгів на платформі “Prozorro.Продажі” оновили рекорд за кількістю переданих в оренду комунальних ділянок з початку повномасштабного вторгнення, мовиться в аналітичному огляді ринку земель в Україні, підготовленому “KSE Агроцентр” спільно з Програмою USAID з аграрного та сільського розвитку (АГРО).

Фахівці акцентували, що всього успішно передано в оренду 911 земельних ділянок сукупною площею 6,9 тис. га. Це на 10% більше від показників попереднього місяця за кількістю і на 3,4% більше за сукупною площею переданих в оренду комунальних земельних ділянок.

Після падіння обсягів торгів протягом січня – лютого 2024 року вже другий місяць поспіль відбувається їхнє відновлення.

За словами аналітиків, разом зі зростанням обсягів переданих в оренду земельних ділянок зростає й середньозважена ціна оренди комунальних земель. У квітні 2024 року вона становила 10,8 тис. грн/га, що є  абсолютним рекордом з моменту повномасштабного вторгнення. Наразі ще зарано говорити про стійке зростання, оскільки ціни виросли на 21,7% проти минулого місяця, і це може пояснюватись, для прикладу, географічною композицією успішних торгів — таке може спостерігатися, якщо більшість торгів відбулися в найдорожчих регіонах України, що суттєво впливає на середню ціну, але не відображає загальної тенденції на ринку.

У березні 2024 року завдяки обігу та використанню сільгоспземель бюджети громад поповнено на 3 млрд грн. Це на 11% більше за суму доходів у березні 2023 року. З початку 2024 року (у січні – березні) до громад надійшло вже майже 9,4 млрд грн податкових надходжень, пов’язаних з обігом та використанням земель сільськогосподарського призначення, що на 10% перевищує аналогічне значення за 2023 рік.

З жовтня 2021 року надання комунальних земель в оренду відбувається через електронні аукціони на платформі “Prozorro.Продажі”. Відтоді було успішно передано в оренду 7324 земельні ділянки комунальної власності сукупною площею 64 тис. га, що приносить громадам щорічно 557,1 млн грн доходу.

Раніше повідомили, що пунктом 170.14 ПКУ врегульовано особливості визначення загального мінімального податкового зобов’язання (далі – МПЗ) платників податку – власників, орендарів, користувачів на інших умовах (у тому числі на умовах емфітевзису) земельних ділянок, віднесених до сільськогосподарських угідь.

Згідно з пп. 170.14.1 ПКУ для платників податку – власників, орендарів, користувачів на інших умовах (у тому числі на умовах емфітевзису) земельних ділянок, віднесених до сільськогосподарських угідь, не переданих такими особами в оренду (суборенду), емфітевзис або інше користування на підставі договорів, укладених та зареєстрованих відповідно до законодавства, загальне МПЗ визначається органом контролю.

У разі передачі таких земельних ділянок в оренду (суборенду), емфітевзис або інше користування на підставі договорів, укладених та зареєстрованих відповідно до законодавства, їх розмір враховується при визначенні загального МПЗ орендарів, користувачів на інших умовах (у тому числі на умовах емфітевзису) таких земельних ділянок у порядку, встановленому ПКУ (пп. 170.14.2 ПКУ).

Відповідно до пп. 170.14.3 ПКУ визначення загального МПЗ фізичним особам здійснюється органами контролю за податковою адресою таких осіб.

Новини за темою:  Ціни на молоко в Україні: чому вартість залишається стабільною на початку травня

МПЗ обчислюється органом контролю на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного земельного кадастру та/або на підставі оригіналів чи належним чином засвідчених копій відповідних документів платника податків, зокрема документів, що підтверджують право власності/користування.

При обчисленні МПЗ нормативна грошова оцінка земельних ділянок застосовується органами контролю з урахуванням вимог, встановлених п. 271.2 ПКУ.

Податкове повідомлення-рішення разом з детальним розрахунком суми податку про сплату річного податкового зобов’язання з податку на доходи фізичних осіб, на суму позитивного значення різниці між сумою загального МПЗ та сумою сплачених протягом податкового (звітного) року податків, зборів, платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи контролю, пов’язаних з виробництвом та реалізацією власної сільськогосподарської продукції та/або з власністю та/або користуванням (орендою, суборендою, емфітевзисом, постійним користуванням) земельними ділянками, віднесеними до сільськогосподарських угідь (далі – загальна сума сплачених податків, зборів, платежів), надсилається (вручається) платнику податку у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ, до 1 липня року, наступного за звітним.

Якщо орган контролю не надіслав (не вручив) таке податкове повідомлення-рішення разом з детальним розрахунком суми податку у зазначений строк, фізична особа звільняється від відповідальності, передбаченої ПКУ за несвоєчасну сплату річного податкового зобов’язання, на суму позитивного значення різниці між сумою загального МПЗ та загальною сумою сплачених податків, зборів, платежів.

Таке річне податкове зобов’язання може бути нараховано за податкові (звітні) періоди (роки) в межах строків, визначених п. 102.1 ПКУ.

Позитивне значення різниці між сумою загального МПЗ та загальною сумою сплачених податків, зборів, платежів є частиною зобов’язань з податку на доходи фізичних осіб.

Сума податку на доходи фізичних осіб у частині позитивного значення різниці між сумою загального МПЗ та загальною сумою сплачених податків, зборів, платежів розподіляється органом контролю пропорційно до питомої ваги площі кожної із земельних ділянок, віднесених до сільськогосподарських угідь, та сплачується (перераховується) до місцевих бюджетів за місцезнаходженням таких земельних ділянок.

Сума податку на доходи фізичних осіб у частині позитивного значення такої різниці не враховується у загальній сумі сплачених податків, зборів, платежів у наступному податковому (звітному) році (пп. 170.14.4 ПКУ).

Згідно з пп. 170.14.5 ПКУ до загальної суми сплачених протягом податкового (звітного) року податків, зборів, платежів платника податку включаються:

  • податок на доходи фізичних осіб та військовий збір з доходів від продажу власної сільськогосподарської продукції;
  • земельний податок за земельні ділянки, віднесені до сільськогосподарських угідь.

У сумі сплачених податків, зборів, платежів не враховуються помилково та/або надміру сплачені у податковому (звітному) році суми податків, зборів, платежів.

Відповідно до пп. 170.14.6 ПКУ у разі згоди платника податку з визначеним органом контролю загальним МПЗ та/або розрахованою сумою річного податкового зобов’язання з податку на доходи фізичних осіб такий платник податку зобов’язаний сплатити зазначену у відповідному податковому повідомленні-рішенні суму податку протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.

У разі незгоди платника податку з визначеним органом контролю загальним МПЗ та/або розрахованою у відповідному податковому повідомленні-рішенні сумою річного податкового зобов’язання з податку на доходи фізичних осіб такий платник податку має право у порядку, встановленому ст. 42 ПКУ, протягом 30 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення звернутися до органу контролю для проведення звірки даних, використаних для розрахунку суми податку на доходи фізичних осіб, з наданням підтвердних документів, зокрема щодо:

  • земельних ділянок, що знаходяться у платника податку у власності та/або постійному користуванні або в оренді (суборенді, емфітевзисі), їх нормативної грошової оцінки та площі;
  • суми доходу, отриманого від реалізації власної сільськогосподарської продукції;
  • суми сплачених податків, зборів, платежів.
Новини за темою:  Мокрий сніг у травні: яка погода чекає Україну 10 травня та де очікуються заморозки

У разі подання платником податку до органу контролю правовстановлюючих документів на земельні ділянки або договорів про передачу в оренду, емфітевзис або інше користування земельних ділянок, укладених та зареєстрованих відповідно до законодавства, відомості про які відсутні у базах даних інформаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, обчислення мінімального податкового зобов’язання здійснюється на підставі поданих платником податку відомостей до отримання органом контролю інформації від відповідних органів про власність/користування або перехід права власності/користування на такі земельні ділянки.

Якщо за результатами звірки виявлено розбіжності між даними органу контролю та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів, орган контролю протягом 10 днів, наступних за днем завершення звірки, зобов’язаний скасувати (відкликати) таке податкове повідомлення-рішення та у разі потреби надіслати (вручити) платнику податку нове податкове повідомлення-рішення разом з детальним розрахунком суми податку, складене з урахуванням результатів проведеної звірки.

Органи контролю за місцем податкової адреси платників податку в 10-денний строк інформують органи контролю за місцезнаходженням відповідних земельних ділянок про надіслані (вручені) платнику податку податкові повідомлення-рішення про сплату податку у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (пп. 170.14.7 ПКУ).

Враховуючи викладене, до розрахунку суми річного податкового зобов’язання з податку на доходи фізичних осіб, яка обчислюється як різниця між сумою загального МПЗ та сумою сплачених протягом податкового (звітного) року податків, зборів, платежів, включаються лише ті суми податків і зборів, що підлягали сплаті та фактично сплачені протягом податкового (звітного) року.

Нагадаємо, Верховна Рада ухвалила зміни до Бюджетного кодексу, які регулюють розподіл 12% від нормативної грошової оцінки землі, що будуть стартовою ціною на аукціонах із передання державних сільгоспземель в оренду.

Український експерт ринку землі Євген Носальський розповів, що вже у 2024 році вартість гектара землі зросте на 50-75%. Він зазначив, що з моменту відкриття ринку сільськогосподарських земель вартість зросла в 4 рази. Це призвело до появи сервісних компаній, які залучають інвестиції громадян у землю.

Водночас українська земля вважається найдешевшою в Європі.

Ринок землі сильно сприятиме відновленню економіки після війни. У людей з’явилась  можливість продавати та купувати землю, запускати власне господарство, інвестувати в розвиток.

Анна Лиса

Сподобався цей матеріал?
Підтримайте його автора!

Читайте також

Ще немає новин у цій стрічці ...