Новини    30 квітня 2018 10:06

Мартинюк: Цьогорічний врожай у 60 мільйонів тонн зернових – це колапс на залізниці


Ми розраховуємо отримати урожай ніяк не нижче торішнього – а це більше 60 мільйонів тонн. Що гарантує колапс на залізниці. Про це заявив перший заступник міністра аграрної політики та продовольства України Максим Мартинюк у своїй колонці на «Європейській правді».

«Проблеми залізничної логістики відносно нові і сформувалися під впливом двох чинників: збільшення врожаїв (по деяких культурах в два рази в десятирічному періоді) з відповідним зростанням експорту на тлі введення вагових лімітів на автоперевезення два роки тому. Проблеми були б куди масштабнішими, якби зерновикам довелося конкурувати за залізничну інфраструктуру з металургами, однак обсяг перевезень останніх з 2013 року суттєво впав», – написав він.

За його словами, головна проблема логістики на залізниці – не в кількості вагонів, а в нестачі локомотивів.

«Довгий час існувала думка, що корінь проблеми криється в дефіциті вагонів. Але практика показала, що це не так – до старту минулого сезону ми підійшли з 14 тис. вагонами, рік по тому їх було 18,7 тис. одиниць, але помісячні обсяги зернового експорту від цього не збільшилися. У одного агрохолдингу з ТОП-5 є власний парк з 300 вагонів, і вони простоюють в очікуванні відправки з гнітючою регулярністю. Укрзалізниця не встигає забезпечити їх транспортування. Це і підводить нас до першопричини проблеми: дефіциту тяги, локомотивів», – наголосив заступник міністра.

На його думку, уникнути «зернового колапсу» на залізниці не можливо без доступу приватних операторів до ринку тяги.

«Функція забезпечення тягою залишається повністю у віданні держави, хоча реформою УЗ і передбачена поступова лібералізація. Однак, враховуючи, що це найбільш вигідний сегмент cargo-перевезень, УЗ не поспішає розлучатися з ним на користь приватних операторів. Тому в експортному сезоні 2018/2019 ми будемо діяти в умовах залізничного статус-кво», – заявив Максим Мартинюк.

Та додав, що на сьогодні в «Укрзалізниці» є близько 2000 електровозів і стільки ж тепловозів, але їх знос перевищує 90%.

«Історично зафіксована технологічна межа інфраструктури – 5,5 млн тонн експорту зерна в місяць. Однак ця цифра формувалася за рахунок обліку невідвантажених у попередньому періоді обсягів, простоїв судів тощо. Забезпечити таку інтенсивність відвантажень хоча б протягом двох місяців фізично неможливо. Це означає, що більш-менш різкий стрибок обсягів експорту може виявитися непосильним, і дельта всього в 10–15% може стати критичною», – вважає перший заступник міністра аграрної політики та продовольства України.

Він передбачає, що без лібералізації залізничних перевезень, доступу приватних операторів до ринку тяги, в умовах константи ємності внутрішнього ринку «Укрзалізниця» може мимоволі стати стопером розвитку агропромислового комплексу і економіки України в цілому.

Читайте також

Ще немає новин у цій стрічці ...