Новини / Аналітика     11 липня 2019 17:02

Хто заробляє на українській органіці: результати досліджень ринку 2017–2018

Загальний обсяг експорту української органічної продукції у 2018 році склав понад 273 тис. тонн, що на 60% перевищує показники 2017 року. Аналітики Агропорт Україна провели дослідження, чому так масштабно зростає експорт органіки і які продукти та регіони формують цей ринок.

Про це повідомляє прес-служба Агропорт Україна.

«Минулого року Агропорт зробив фокус на нішеві напрямки, зокрема й органіку. І після того, як компанія стала оператором на профільних міжнародних виставках, виникла необхідність вивчити, яка ситуація з експортом такої продукції. Результат досліджень вражає: загальний обсяг експорту органіки у 2018 році склав понад 273 тис. тонн, що на 60% перевищує показники 2017 року. Це змусило нас ретельно вивчити, чому саме зростає експорт органіки, а головне – які продукти, регіони та країни роблять наш зовнішній ринок» – відзначає Organic Export Promoter Дмитро Титаренко.

Експортна дюжина

Так, протягом 2018 року було здійснено майже 6 тисяч експортних операцій на 3,160 млн грн (+64% у порівнянні з 2017 роком). Що ж саме експортується? Є десять позицій, майже кожна з яких у минулому сезоні демонструвала стійке зростання. У трійці лідерів кукурудза (A), пшениця (B) та соя (C). Також у десятці соняшникова олія (D), насіння соняшника (E), чорниця (F), крупа пшона (G), яблука (H), горох (I) та ячмінь (J).

Читайте: Українські бренди: які вигоди отримують аграрії від використання географічних зазначень

Значну частину експорту складає продукція рослинництва, і її частка продовжує зростати. Це наштовхує на питання, що, нажаль, Україна поки що залишається сировинним додатком, а трійка лідерів не змінна з року в рік: у 2017 році їх доля в експорті складала 67%, а у 2018 вже 77%. При чому їх частка збільшується як у відносному, так і в абсолютному значенні паралельно із зростанням всього експорту.

Варто зазначити, що майже 2/3 обсягу кукурудзи та сої складав врожай попереднього 2017 року, у той час, як пшениця має зворотну динаміку – на 70% він складався саме з нового врожаю 2018 року.

Звідки в Україні органіка

В Україні експортом органічної продукції на даний час займаються 89 операторів. Це дуже динамічний ринок. Хтось його лишає, але постійно хтось новий починає займатися зовнішньою торгівлею. Проте це не відображається негативно на загальній динаміці ринку. Так, у 2017 році з експортної мапи зникло 18 операторів, частка яких дорівнювала 7%, а в 2018 році з’явився 31 новий оператор, і їх доля склала майже 30%. Тобто, маємо позитивну динаміку при дуже жвавому ринку.

Але варто зазначити, що все ж таки більшу долю експорту роблять досвідчені оператори, що займаються цією діяльністю з року в рік. У 2017 році їх частка у загальному експорті складала близько 90%, у 2018 – близько 70%. Також на 15% збільшився обсяг експортованої продукції цих виробників, що залишились на ринку.

Незважаючи на те, що експортом органічної продукції займаються оператори з усієї України, в регіональному зрізі також є своя десятка лідерів. Це Херсонська (46,2%), Житомирська (7,9%), Полтавська (7,6%), Рівненська (6,8%), Одеська (5,7%), Вінницька (5,5%), Львівська (4,5%), Чернігівська (3,5%), Миколаївська (2,6%) та Київська (2,3%) області. При цьому у 2018 році саме Херсонська область стала абсолютним лідером як по обсягам експорту продукції, так і в грошовому еквіваленті. Це 25% від усієї експортної виручки та понад 46% по обсягам експортованої продукції. А у порівнянні з 2017 роком Херсонська область продемонструвала майже 100% зростання експорту. Також велике зростання продемонструвала Полтавська область, де обсяг експорту збільшився у понад 5 разів, а обсяг експортованої продукції у 4,5 рази. Це можна пов’язати з тим, що саме в цьому регіоні працює більшість гравців ринку рослинництва, такі як «Агроекологія», «Арніка Органік», «Укролія Органік» тощо.

ТОП-10 регіонів-експортерів України, 2017–2018

Таким чином, ми бачимо, що завдяки збільшенню кількості експортно досвідчених гравців ринку зростає і збільшуються їх обсяги виробництва, а від так – і в цілому експорту, що позитивно впливає на загальну динаміку.

Як органічно оминути посередників

Загалом, Україна має торгові відносини з 30 країнами, завдяки яким українська органіка потрапляє на ринки 37 країн. Аналіз показує, що 94% експорту української органіки відбувається у європейські країни. І тут також маємо десятку лідерів. Це Нідерланди, Німеччина, Швейцарія, Литва, Австрія, Італія, Франція, Великобританія, Данія та Польща.

Експорт у ці країни дає Україні 90% усього експортного прибутку, при чому експорт у Нідерланди та Німеччину у 2018 році дав майже 40% від усього прибутку. Крім того, у 2018 році стрімко зріс експорт до Литви та Швейцарії.

Що стосується торгових партнерів України у цих країнах, то на сьогодні це близько 250 операторів. При чому 62 оператори, які експортували українську продукції у 2017 році і чий обсяг експорту складав 80%, припинили співпрацю. Натомість у 2018 році на ринок вийшов 171 новий оператор. Нові оператори дали у 2018 році 86% обсягу експорту.

Основною причиною цього є не нестабільність ринку, а усунення трейдерів на користь прямих покупців та створення власних компаній за кордоном і здійснення трейдингу «самих на себе». Просто кажучи, зменшується кількість посередників при здійсненні торговельних операцій. Це вкотре свідчить про актуальність профільних міжнародних виставок (Наприклад, Biofach – Німеччина, Izmir Fair – Туреччина, Food Matters Live – Великобританія тощо), що є головним джерелом максимальної кількості потенційних покупців та можливістю для налагодження прямих контактів з ними. За їх рахунок також зростає обсяг експорту кожного окремого оператора і як результат – загальний український експорт.

Виходячи з цього можна зробити висновок, що сьогодні українським виробникам краще зосередитися на підсилені позицій на вже існуючих ринках не розпорошуючись на пошук нових.

Хто ж заробляє на Україні

Також варто зазначити, що на українській органічній продукції заробляє не тільки Україна. Це цілком логічно, адже частина країн, яка купує українську органіку, перепродає її у треті країни. Так, до основних країн, які торгують українською продукцією, відносяться Німеччина, Нідерланди, Австрія, Швейцарія, Польща та лідер серед них – Литва.

Топовими позиціями як і в загальній структурі експорту є кукурудза та пшениця. Але варто зазначити, що Україна все більше починає торгувати напряму. Частка торгівлі через інші країни скоротилася майже на 15% (з 54,2% у 2017 до 39% в 2018). При цьому абсолютний обсяг збільшився не суттєво на фоні загального росту, що знову ж таки свідчить про зменшення частки трейдерів в загальному обсязі.

Так, доля прямих поставок збільшилась майже в два рази з 29% до 58%. Це також свідчить про зменшення впливу трейдерів на експорт української органіки, проте, як і раніше, говорить про те, що наш зовнішній ринок для виробників продовжує формувати сировина.

Ціна питання

Що ж цікавить українських виробників органіки? Це: як вийти на експортний ринок, як збільшити обсяги експорту та валютної виручки, який попит на продукцію, з ким варто співпрацювати, а головне – як це все зробити якомога дорожче. Питання ціни турбує і «звичайних» виробників та може стати стимулом для переходу до соціально-відповідального фермерства з преміальною ціною.

Допомогти відповісти на ці питання виробникам допоможе новий продукт, що буде презентовано на південному Агропорті. Прем’єра приурочена до експертної дискусії «Органіка – 15 днів до Закону», де обговорять подальшу долю ринку після введення в дію Закону «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції».

@BuyBioBot – це асистент органічного експортера, який допоможе зорієнтуватися у головних питаннях та усім бажаючим дізнатисявартість будь якого продукту, який вже експортувався у попередні сезони в залежності від місяця здійснення експортної операції, країни експорту. А також дізнатись за якою ціною який регіон в середньому продає продукцію по Україні в залежності від умов поставки.

Landlord раніше повідомляв про те, що 2 серпня 2019 р. в Україні вступає в силу закон про органічну продукцію, який стосується вимог до її виробництва та маркування. Документ сприятиме очищенню ринку від псевдоорганічної продукції, а отже, посилить конкурентоспроможність тих виробників, які дотримуються «органічних» правил.

Читайте також