Новини / Аналітика     11 липня 2019 17:02

Хто заробляє на українській органіці: результати досліджень ринку 2017–2018

Загальний обсяг експорту української органічної продукції у 2018 році склав понад 273 тис. тонн, що на 60% перевищує показники 2017 року. Аналітики Агропорт Україна провели дослідження, чому так масштабно зростає експорт органіки і які продукти та регіони формують цей ринок.

Про це повідомляє прес-служба Агропорт Україна.

«Минулого року Агропорт зробив фокус на нішеві напрямки, зокрема й органіку. І після того, як компанія стала оператором на профільних міжнародних виставках, виникла необхідність вивчити, яка ситуація з експортом такої продукції. Результат досліджень вражає: загальний обсяг експорту органіки у 2018 році склав понад 273 тис. тонн, що на 60% перевищує показники 2017 року. Це змусило нас ретельно вивчити, чому саме зростає експорт органіки, а головне – які продукти, регіони та країни роблять наш зовнішній ринок» – відзначає Organic Export Promoter Дмитро Титаренко.

Експортна дюжина

Так, протягом 2018 року було здійснено майже 6 тисяч експортних операцій на 3,160 млн грн (+64% у порівнянні з 2017 роком). Що ж саме експортується? Є десять позицій, майже кожна з яких у минулому сезоні демонструвала стійке зростання. У трійці лідерів кукурудза (A), пшениця (B) та соя (C). Також у десятці соняшникова олія (D), насіння соняшника (E), чорниця (F), крупа пшона (G), яблука (H), горох (I) та ячмінь (J).

Читайте: Українські бренди: які вигоди отримують аграрії від використання географічних зазначень

Значну частину експорту складає продукція рослинництва, і її частка продовжує зростати. Це наштовхує на питання, що, нажаль, Україна поки що залишається сировинним додатком, а трійка лідерів не змінна з року в рік: у 2017 році їх доля в експорті складала 67%, а у 2018 вже 77%. При чому їх частка збільшується як у відносному, так і в абсолютному значенні паралельно із зростанням всього експорту.

Варто зазначити, що майже 2/3 обсягу кукурудзи та сої складав врожай попереднього 2017 року, у той час, як пшениця має зворотну динаміку – на 70% він складався саме з нового врожаю 2018 року.

Звідки в Україні органіка

В Україні експортом органічної продукції на даний час займаються 89 операторів. Це дуже динамічний ринок. Хтось його лишає, але постійно хтось новий починає займатися зовнішньою торгівлею. Проте це не відображається негативно на загальній динаміці ринку. Так, у 2017 році з експортної мапи зникло 18 операторів, частка яких дорівнювала 7%, а в 2018 році з’явився 31 новий оператор, і їх доля склала майже 30%. Тобто, маємо позитивну динаміку при дуже жвавому ринку.

Але варто зазначити, що все ж таки більшу долю експорту роблять досвідчені оператори, що займаються цією діяльністю з року в рік. У 2017 році їх частка у загальному експорті складала близько 90%, у 2018 – близько 70%. Також на 15% збільшився обсяг експортованої продукції цих виробників, що залишились на ринку.

Незважаючи на те, що експортом органічної продукції займаються оператори з усієї України, в регіональному зрізі також є своя десятка лідерів. Це Херсонська (46,2%), Житомирська (7,9%), Полтавська (7,6%), Рівненська (6,8%), Одеська (5,7%), Вінницька (5,5%), Львівська (4,5%), Чернігівська (3,5%), Миколаївська (2,6%) та Київська (2,3%) області. При цьому у 2018 році саме Херсонська область стала абсолютним лідером як по обсягам експорту продукції, так і в грошовому еквіваленті. Це 25% від усієї експортної виручки та понад 46% по обсягам експортованої продукції. А у порівнянні з 2017 роком Херсонська область продемонструвала майже 100% зростання експорту. Також велике зростання продемонструвала Полтавська область, де обсяг експорту збільшився у понад 5 разів, а обсяг експортованої продукції у 4,5 рази. Це можна пов’язати з тим, що саме в цьому регіоні працює більшість гравців ринку рослинництва, такі як «Агроекологія», «Арніка Органік», «Укролія Органік» тощо.

ТОП-10 регіонів-експортерів України, 2017–2018

Таким чином, ми бачимо, що завдяки збільшенню кількості експортно досвідчених гравців ринку зростає і збільшуються їх обсяги виробництва, а від так – і в цілому експорту, що позитивно впливає на загальну динаміку.

Як органічно оминути посередників

Загалом, Україна має торгові відносини з 30 країнами, завдяки яким українська органіка потрапляє на ринки 37 країн. Аналіз показує, що 94% експорту української органіки відбувається у європейські країни. І тут також маємо десятку лідерів. Це Нідерланди, Німеччина, Швейцарія, Литва, Австрія, Італія, Франція, Великобританія, Данія та Польща.

Експорт у ці країни дає Україні 90% усього експортного прибутку, при чому експорт у Нідерланди та Німеччину у 2018 році дав майже 40% від усього прибутку. Крім того, у 2018 році стрімко зріс експорт до Литви та Швейцарії.

Що стосується торгових партнерів України у цих країнах, то на сьогодні це близько 250 операторів. При чому 62 оператори, які експортували українську продукції у 2017 році і чий обсяг експорту складав 80%, припинили співпрацю. Натомість у 2018 році на ринок вийшов 171 новий оператор. Нові оператори дали у 2018 році 86% обсягу експорту.

Основною причиною цього є не нестабільність ринку, а усунення трейдерів на користь прямих покупців та створення власних компаній за кордоном і здійснення трейдингу «самих на себе». Просто кажучи, зменшується кількість посередників при здійсненні торговельних операцій. Це вкотре свідчить про актуальність профільних міжнародних виставок (Наприклад, Biofach – Німеччина, Izmir Fair – Туреччина, Food Matters Live – Великобританія тощо), що є головним джерелом максимальної кількості потенційних покупців та можливістю для налагодження прямих контактів з ними. За їх рахунок також зростає обсяг експорту кожного окремого оператора і як результат – загальний український експорт.

Виходячи з цього можна зробити висновок, що сьогодні українським виробникам краще зосередитися на підсилені позицій на вже існуючих ринках не розпорошуючись на пошук нових.

Хто ж заробляє на Україні

Також варто зазначити, що на українській органічній продукції заробляє не тільки Україна. Це цілком логічно, адже частина країн, яка купує українську органіку, перепродає її у треті країни. Так, до основних країн, які торгують українською продукцією, відносяться Німеччина, Нідерланди, Австрія, Швейцарія, Польща та лідер серед них – Литва.

Топовими позиціями як і в загальній структурі експорту є кукурудза та пшениця. Але варто зазначити, що Україна все більше починає торгувати напряму. Частка торгівлі через інші країни скоротилася майже на 15% (з 54,2% у 2017 до 39% в 2018). При цьому абсолютний обсяг збільшився не суттєво на фоні загального росту, що знову ж таки свідчить про зменшення частки трейдерів в загальному обсязі.

Так, доля прямих поставок збільшилась майже в два рази з 29% до 58%. Це також свідчить про зменшення впливу трейдерів на експорт української органіки, проте, як і раніше, говорить про те, що наш зовнішній ринок для виробників продовжує формувати сировина.

Ціна питання

Що ж цікавить українських виробників органіки? Це: як вийти на експортний ринок, як збільшити обсяги експорту та валютної виручки, який попит на продукцію, з ким варто співпрацювати, а головне – як це все зробити якомога дорожче. Питання ціни турбує і «звичайних» виробників та може стати стимулом для переходу до соціально-відповідального фермерства з преміальною ціною.

Допомогти відповісти на ці питання виробникам допоможе новий продукт, що буде презентовано на південному Агропорті. Прем’єра приурочена до експертної дискусії «Органіка – 15 днів до Закону», де обговорять подальшу долю ринку після введення в дію Закону «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції».

@BuyBioBot – це асистент органічного експортера, який допоможе зорієнтуватися у головних питаннях та усім бажаючим дізнатисявартість будь якого продукту, який вже експортувався у попередні сезони в залежності від місяця здійснення експортної операції, країни експорту. А також дізнатись за якою ціною який регіон в середньому продає продукцію по Україні в залежності від умов поставки.

Landlord раніше повідомляв про те, що 2 серпня 2019 р. в Україні вступає в силу закон про органічну продукцію, який стосується вимог до її виробництва та маркування. Документ сприятиме очищенню ринку від псевдоорганічної продукції, а отже, посилить конкурентоспроможність тих виробників, які дотримуються «органічних» правил.

Отримуйте щоранку на пошту свіжі новини та найцікавіше чтиво!

12 години тому

Суперінтенсивне ягідництво: як господарству Обрій вдалося досягти високої рентабельності

«Обрій» — одне з передових господарств України, розташоване на Вінниччині, має багаторічний досвід у вирощуванні фруктів, ягід і пропонує ринку високоякісну продукцію. За 16 років підприємство розширило свій земельний банк майже в чотири рази і впроваджує ефективні методи виробництва.

Landlord реалізує медіапроєкт «Німецькі технології на полях українських фермерів», завдяки якому ви зможете дізнатися про ефективний досвід ведення агробізнесу.

У межах цього проєкту пропонуємо унікальний кейс, присвячений принципам діяльності агропідприємства, яким поділився директор господарства «Обрій» Андрій Багрій.

Історія

Історію успіху садівництва «Обрій» без перебільшення можна назвати надихаючою. Усе почалося у 2003 році, коли в колі однодумців зародилася ідея об’єднання своїх паїв у єдине підприємство, спрямоване на вирощування фруктово-ягідної продукції.

Читайте: Ставка на інновації. Як прагнення фермера Євгена Вайна до нового збільшує врожайність у господарстві «Відродження»

Спочатку в розпорядженні садівництва було 170 га землі, проте за 16 років земельний банк вдалося розширити до 620 га (120 га багаторічних саджанців і 500 га ріллі).

«Ми об’єдналися з однодумцями. В основу підприємства увійшли наші земельні наділи, які є в кожного мешканця села, а також частина орендованих паїв. Так разом ми стали співвласниками й одночасно засновниками господарства», — розповідає Андрій Багрій.

Практично з перших днів заснування «Обрію» його члени взялися за розширення садів, висадивши на площі 7 га молоді саджанці. З кожним роком невпинно розширювали гектари молодими садами й наразі отримують від цього дивіденди.

Сьогодення

На думку директора господарства Андрія Багрія, переломним моментом у розвитку господарства «Обрій» стало впровадження суперінтенсивного ягідництва. Крім яблуневих садів підприємство зробило ставку на висадження малини, суниці та лохини. Також почали вирощувати черешню.

Крім того, враховуючи вимоги ринку щодо нових, затребуваних сортів яблук, висадження молодих садів дало можливість бути у тренді й мати попит на свою продукцію як на внутрішньому, так і на зовнішніх ринках.

Попри всі проблеми господарству у 2003–2004 роках вдалося оновити сад новими сортами яблук. І незабаром час показав, що ті сади, за рахунок яких садили молоді, перестали бути ефективними через застарілий сортамент.

Головною цінністю господарства є його працівники, для яких створюються комфортні умови роботи: висока зарплата, якісна техніка і соціальне забезпечення. Також «Обрій» славиться високою платою за оренду земель — у середньому по 9600 гривень за 1 га землі щорічно.

Соціальна відповідальність

Хоч «Обрій» вважається невеликим господарством, проте до соціальної складової ставиться відповідально. Підприємство за свої кошти збудувало стадіон у селищі Кобелецьке, підтримало зведення католицького собору у Строїнцях, долучається до будівництва доріг, поліпшення умов в амбулаторії, матеріально допомагає місцевій школі та дитячому садку.

Нагадаємо, що в медіапроєкті «Німецькі технології на полях українських фермерів» ви знайдете унікальні кейси агробізнесу і дізнаєтеся про ефективний досвід підприємництва в сільському господарстві. Зокрема, директор підприємства «Обрій» Андрій Багрій презентував унікальний кейс розвитку свого господарства.

Рослинництво   

15 години тому

Зеленський хоче перевірити Косюка

Президент Володимир Зеленський запропонував правоохоронним та антикорупційним органам перевірити правомірність надання бюджетних дотацій агрохолдинку Юрія Косюка «Миронівський хлібопродукт».

Про це повідомляє офіційний сайт Президента України з посиланням на виступ Володимира Зеленського на засіданні Національної ради з питань антикорупційної політики.

«Протягом 2017-2018 років одному з найбільших агрохолдингів України, «Миронівському хлібопродукту», з державного бюджету виділено майже 2,5 млрд грн дотацій. Насправді він не потребує державної підтримки, бо має надприбутки. І ви це знаєте. І щорічно виплачує величезні дивіденди своїм акціонерам», – зауважив Президент Зеленський.

Читайте:  Стійка прибутковість: незалежні прогнози щодо МХП від аналітиків Fitch

Володимир Зеленський запропонував правоохоронним та антикорупційним органам порівняти суму бюджетних дотацій, отриманих холдингом, і виплачених акціонерам дивідендів та з’ясувати: раптом ці суми співпадають?

Як повідомляв раніше Landlord, агрохолдинг Косюка МХП у 2018 році скоротив чистий прибуток на 44,3%.

Політика   

16 години тому

Ринок землі дає нові можливості — Сергій Омельяненко

Головне, що отримають українці з відкриттям ринку землі, — це право розпоряджатися своєю власністю, і це правильно, вважає успішний фермер Сергій Омельяненко.

Про свою позицію щодо ринку землі власник інноваційного фермерського господарства «Омельяненко» розповів виданню Landlord. Він бачить нові можливості з відкриттям вільного продажу сільгоспземель.

«Ринок землі — право всіх людей розпоряджатися своєю власністю. Бо інакше виходить, що земля і моя, і ваша, і нічия, бо ніхто не може з нею нічого зробити. Це неправильно», — поділився думками фермер.

Ринок землі дасть можливість вирішувати: чи самому господарювати на ній, чи продати, чи здати в оренду, підкреслює він.

Читайте: Де взяти гроші на інновації в агросекторі – досвід Сергія Омельяненка

На його переконання, власна земля дасть аграріям впевненість у завтрашньому дні та буде стимулом для залучення інвестицій. Сам Сергій Омельяненко хоче провести зрошення на свої поля й отримувати гарантовано стабільний врожай на власній землі.

Сергій Омельяненко успішно веде аграрний бізнес з 1992 року і вивів своє господарство в лідери. Про його досвід детально — у спецпроєкті видання Landlord «Сергій Омельяненко. Бізнесмен, що створює тренди».

 

Земля   

18 години тому

Навала сарани на Луганщині: мінні поля унеможливлюють боротьбу зі шкідником ВІДЕО, ФОТО

Сарану виявили в двох селищах Станично-Луганського району. Вогнище розповсюдження шкідника розташоване на лінії розмежування, через що неможливо провести будь-які заходи з його ліквідації. Остання звістка – з сараною боротимуться сиренами.

Про нашестя сарани на Луганщині повідомляє Держпродспоживслужба та Станично-Луганська РДА. Зграя сарани залетіла з території лінії розмежування 12 липня. Боротьба з шкідником триває майже тиждень, але він продовжує атакувати, бо розповсюджується з лінії розмежування – з території так званої «ЛНР».

Сарана

Увага – сарана!Головне управління Держпродспоживслужби в Луганській області повідомляє що на території Валуйської селищної ради Станично-Луганського району було виявлено масовий розвиток небезпечного шкідника – сарани.Повідомлення про заліт куліги сарани з території лінії розмежування на територію селищної ради було отримано спеціалістами Головного управлінням Держпродспоживслужби 12 липня о 14 годині. Заходи з обстеження території були здійснені негайно, та о 15.30 спеціалістом управління фітосанітарної безпеки були відібрані зразки шкідників та направлені до Державної установи «Луганська фітолабораторія» для встановлення видового складу.13 липня організовано екстрене засідання районної комісії з питань ТБіНС за участі представників Держпродспоживслужби, Станично-Луганської районної адміністрації, ДСНС з метою прийняття рішень щодо негайного реагування в ситуації що склалася.На даний момент здійснюються заходи для ініціювання запровадження особливого режиму з захисту рослин на території Валуйської селищної ради Станично-Луганського району Луганської області для локалізації та знищення небезпечного шкідника.На разі проводяться організація оповіщення серед місцевого населення та бджолярів, щодо проведення знищувальних заходів з застосуванням хімічних засобів захисту рослин, заборони випасу свійської худоби та птиці на території проведення захисних заходів. Бджолярам рекомендовано вивезти пасіки в безпечне місце, ізолювати бджіл в вуликах або прибрати бджолині сім’ї в зимівники на термін 3-5 діб.Держпродспоживслужба додатково інформує:Сарана — поліфаг, який з’їдає усі зелені рослини, проте надає перевагу злаковим культурам — кукурудзі, просу, сорго, пшениці, а також очерету, пирію тощо. Імаго і личинки об’їдають листя, стебла, живляться насінням. Одна особина сарани за період життя з’їдає до 500 г зелені. При масовому розмноженні личинки тримаються дуже щільними кулігами, а імаго перелітає зграями на значні відстані за вітром.В разі появи сарани на присадибних ділянках місцевим мешканцям рекомендується проводити знищувальні заходи за допомогою побутових оприскувачів засобами захисту рослин дозволеними для роздрібної торгівлі та використання в побутових умовах.

Geplaatst door Станично-Луганська районна державна адміністрація op Maandag 15 juli 2019

«На сьогоднішній день на території Станично-Луганського району та Луганської області триває активний розвиток стадних та нестадних видів саранових. Відмічається масове окрилення небезпечного шкідника», – зазначено в повідомленні Станично-Луганської райдержадміністрації у Фейсбук від 17 липня.

За повідомленням Держпродспоживслужби, одразу після виявлення сарани місцеве населення та сповістили про проведення обробки полів із застосуванням хімічних засобів захисту рослин. Мешканцям заборонили випасати худобу та птицю у місцях, де проводиться обробка. Бджолярам рекомендували вивезти пасіки у безпечне місце або ізолювати бджіл у вуликах.

Останнє повідомлення Станично-Луганської РДА – з сараною боротимуться гучними звуками.

«У зв’язку з неможливістю використання хімічних препаратів у боротьбі з сараною в межах населених пунктів, але реагуванням сарани на гучні звуки, можливе застосування сирен сповіщення та інших технічних засобів», – сказано в повідомленні РДА.

Можливості боротьби з сараною на Луганщині суттєво обмежуються тим, що вогнище її розповсюдження знаходиться на лінії розмежування, де є мінні поля, і тому не можливі будь-які заходи з ліквідації шкідника. До екстрених заходів боротьби залучені підрозділи Держслужби з надзвичайних ситуацій, і навіть військові сапери.

«Здійснюється авіаспостереження безпілотними літальними апаратами для визначення меж розповсюдження сарани», – сказано в повідомленні Держпродспоживслужби. Є інформація, що в так званій «ЛНР» засоби захисту рослин відсутні.

Читайте: Сарана на острові Сардинія знищує урожай

За даними ентомологічних досліджень та висновком фітосанітарної експертизи, виявлений шкідник – це сарана перелітна. Вона розмножується в заплавних луках річок та озер та за сприятливих умов переходить до стадної форми розвитку.

Сарана — поліфаг, який з’їдає усі зелені рослини, проте надає перевагу злаковим культурам. Одна особина цього шкідника за період життя з’їдає до 0,5 кг зелені.

Як повідомляв раніше Landlord, нещодавно на Луганщині горіло 20 га замінованого лісу.

Рослинництво   

17 липня 2019 17:47

Де знайти ефективного менеджера для агробізнесу – 4 поради від лідерів консалтингу

Побудувати ефективний бізнес в агросфері сьогодні можна лише, орієнтуючись на новітні технології та швидко реагуючи на всі зміни ринку. Де і як знайти ефективного менеджера в агро, який мав би високий фаховий рівень, міг вибудувати стратегію розвитку й був відкритим до нових ідей?

Про це розповіла редакції Landlord керуючий партнер однієї з провідних світових консалтингових організацій Cornerstone International Group – Київ Анна Нестерчук.

Брак кадрів

У розрізі пошуку і підбору спеціалістів та керівників вищої ланки агросектор дуже відрізняється від решти індустрій. Безумовна специфіка присутня у всьому: починаючи від пошуку персоналу на робітничі спеціальності, закінчуючи пошуком та залученням керівників на топові позиції. Ключове слово – це дефіцит. Агросектор, напевно, більше, ніж інші види бізнесу, «страждає» від відсутності на ринку необхідної кількості кандидатів, що відповідають вимогам та очікуванням компанії.

Читайте: Майбутнє за генною інженерією: Білл Гейтс обирає роботу в агро

Аграрний ринок продовжує бурхливо розвиватися, формуючи дефіцит кандидатів на різні позиції. Насамперед, труднощі виникають при роботі зі топовими позиціями, оскільки сукупність вимог до таких кандидатів на сьогодні містить не тільки знання на високому рівні технологій, наприклад, у рослинництві чи тваринництві, а також й управлінські навички, високий рівень фінансової підготовки, масштабність підходів, часто – знання англійської мови. А ще – ніхто не відміняв Agile.

Ключові компетенції топ-менеджера в агро

Правила швидкоплинних умов у бізнесі стосуються не тільки високотехнологічних компаній. Кандидати в агро на топові позиції повинні мислити і діяти швидко, мати правильний фокус, що збігається зі стратегічним розвитком, високий рівень адаптивності, відкритість до нових ідей. Нові компетенції вимагають нових підходів у пошуках та оцінці таких кандидатів.

Давно пройшов вже час, коли в кандидата на таку серйозну позицію як, наприклад, керівник напрямку рослинництва, немає резюме (так, на початках у нас були й такі кейси, коли ми допомагали кандидатам зі складанням фахового резюме). Зараз керівники такого рівня серйозно конкурують із запрошеними іноземцями фахівцями і часто мають серйозні переваги, які ґрунтуються насамперед на розумінні менталітету людей, з якими доводиться працювати. Друге питання, що такого рівня спеціалістів дуже мало на ринку. Дефіцит, одним словом.

Які ж рішення можуть бути успішними для залучення ефективного топ-менеджера в агро?

1. По-перше, ми можемо подивитися в бік наших іноземних колег. Практика останніх 4–5 років показує, що такий досвід вже досить успішний, порівняно з першими спробами залучення експатів у 2010–2014 рр. Тільки робити це необхідно коректно, із правильною оцінкою привабливих кандидатів із іншої країни, щоб не купити за великі гроші «кота в мішку».

2. По-друге, можна і треба дивитися на інші ринки. Агро – традиційно більш спокійна в плані впровадження нових управлінських технологій сфера. Ідеально, якщо досвід керівника буде охоплювати роботу у FMCG-компанії або у сфері логістики чи у фарміндустрії. Diversity – хороший новий тренд, різноманітність кандидатів в усьому: в досвіді, в компетенціях, в індустріях, навіть у віці.

3. Зараз у бізнесі дає про себе знати відносно нове покоління – це люди, народжені в кінці 1980-х – на початку 1990-х. Вони вже по-іншому мислять, вони технологічні, вони більшою мірою мають критичне мислення, ніж їхні попередники. Вони, зрештою, знають англійську. Робіть їм промоушен. Але тільки на підставі правильної оцінки, як і на зовнішньому конкурсі. Це серйозний ресурс для заповнення деяких топових позицій.

4. Ну і, звичайно, прямий пошук кращого спеціаліста зі своєї індустрії. Це дорого, як і в першому випадку з експатами, але є вакансії, на які шукати людей по-іншому немає сенсу. Знову ж таки важливо – зробити правильну оцінку на вході не тільки професійного досвіду, а й ЗДІБНОСТЕЙ працювати в нових умовах, з іншими підходами, з іншою командою, з іншими цінностями. Наш ринок знає немало гучних звільнень-переходів, коли непрофесійна оцінка кандидата, якого знайдено в досить дорогий спосіб, призвела до невдачі.

І на завершення. Мабуть, будь-якому аграрію буде приємно почути зізнання представника однієї з найбільших консалтингових компанії світу:

«Незважаючи на виклики та проблеми, працювати для агробізнесу дуже приємно. Люди, з якими ми спілкуємося, як правило, завжди дуже конкретні, розумні й дуже щирі. Напевно, це пов’язано зі специфікою роботи із землею або тваринами і, напевно, – із безумовною любов’ю до своєї професії».

Landlord раніше повідомляв про те, як встигати все керівникові агропідприємства: модель ефективного менеджменту від керівника господарства Спрінт К.

Аналітика   

Показати ще