У січні цього року я спілкувався з другом, який два десятиліття працює в сільському господарстві. Він вирішив продати своє доволі успішне підприємство та зайнятися іншим бізнесом.
Першим питанням для нього став пошук каналів продажу: ринок доволі закритий, не було зрозуміло, яким чином можна продати власне підприємство. Друг не мав бажання звертатися до посередників, тож вирішив виставити оголошення на тематичних сайтах. Дзвінки сипалися протягом місяця, проте серйозність намірів «покупців» залишала бажати кращого. Зазвичай більшість із тих, хто дзвонять за такими оголошеннями, — посередники, що пропонують свої послуги.
Мій друг таки вирішив скористатися послугами одного з них, вважаючи, що гірше не буде. Та він навіть не міг уявити, як помилявся… До нього почали приїжджати невідомі люди від посередника, і кілька місяців довелося витратити на прийом таких спонтанних гостей — часто вони навіть не знали, яке господарство їдуть дивитися. Довгий час друг не міг продати підприємство.
На той момент я вже був на старті відкриття принципово нової компанії, головна ідея якої полягала в полегшенні та систематизації купівлі-продажу агропідприємств в Україні. Поки друг продовжував відбиватися від спілкування з людьми, які нібито хочуть придбати його господарство, я за місяць встиг створити власну компанію та запустити бізнес-процеси. Щоб знайти для нього покупця, нам з командою знадобилося два тижні. Як проміжний результат зараз на його господарстві заведений аудит, погоджений з покупцем, а угода перебуває на стадії завершення.
Реалії купівлі та продажу: несформований ринок
Наразі ринок купівлі та продажу агропідприємств доволі хаотичний через відсутність культури торгівлі такими об’єктами. Як і 10 років тому, власники агропідприємств стикаються з одними й тими самими проблемами: продаж підприємства тягнеться через довгу низку посередників та інколи триває роками. Через велику кількість учасників процесу укладання угоди значно ускладнюється. Крім того, часто сторони надають багато недостовірної інформації, і в результаті такий процес нагадує зіпсований телефон.
Це у свою чергу спричиняє десятки дзвінків власнику господарства, які не дають результату і дратують, що, власне, і відчув мій друг. Адже ті, хто хоч віддалено мають уявлення про роботу в сільському господарстві, знають, наскільки напружений день у керівників та власників господарств. Зайві дзвінки відволікають та погано впливають на результативність роботи.
Варто зазначити, що репутаційний інститут на ринку купівлі та продажу агропідприємств поки також відсутній. Немає довіри та гарантій як з боку клієнтів, так і з боку компаній. Власники підприємств та покупці не звикли підписувати договори про співпрацю, маючи страх стосовно того, що компанія не виконає свої зобов’язання.
Читайте: Праця помножена на досвід: правила успіху від провідних аграріїв України
Власники господарств не звикли продавати свої активи відкрито. Такі угоди досі проходять через сусідів, знайомих, районні центри та інші сірі канали продажу. Ринок закритий, він не регулюється, а новим гравцям доволі складно потрапити в аграрний бізнес. Готовність господарств впроваджувати нові технології напряму впливає на їх результативність. Аграрний сектор як провідна галузь України тим паче має бути менш консервативним. Незмінним індикатором результату роботи агропідприємства все ще залишається його ринкова вартість.
У разі продажу привабливого господарства у його власників завжди є можливість влаштувати аукціон, де найбільш зацікавлена сторона запропонує найвищу ціну. Керуючись власним досвідом роботи з аграріями з урахуванням залучення всіх можливих каналів збуту, ми можемо стверджувати, що попит на купівлю господарств у два-три рази перевищує існуючу пропозицію. Найбільш бажаними агропідприємствами залишаються ті, що розташовані в регіонах із високим бонітетом ґрунту. Такий об’єкт можна відкрито продати у найбільш стислі терміни за доволі високою ринковою ціною.
Чому звертаються до Sale of Farms
Виходячи з усіх перелічених факторів, ми і сформулювали місію Sale of Farms — зробити ринок купівлі та продажу агропідприємств більш організованим та системним.
Актуальна база покупців та продавців. Наразі компанія має 322 запити на купівлю агробізнесу та 144 запити на продаж. Ми ведемо переговори з кожним клієнтом, щоб отримати максимально повну інформацію про його бачення та побажання щодо купівлі або продажу.
Активний пошук. Ця опція підключається у тому випадку, коли жодна з наявних пропозицій не підходить клієнту з тих чи інших причин. Ми пропонуємо здійснити індивідуальний активний пошук покупця або підприємства: налаштовується реклама в соціальних мережах та на дошках оголошень, а згодом фільтруються запити, що надходять. Крім того, проводяться переговори з власниками підприємств, які не виставлені на продаж, здійснюється e-mail розсилка, а також використовуються інші канали пошуку.
Перевірка достовірності інформації. Ми перевіряємо серйозність намірів продавця, що має бути засвідчена документально. Поки така перевірка триває, клієнта зайвий раз ніхто не турбує.
10 років в аграрній сфері. Перш ніж почати роботу в сфері купівлі-продажу агропідприємств, менеджмент компанії працював саме в аграрній сфері, відтак має розуміння ринку.
Послуги повного циклу. Ми пропонуємо послуги повного циклу, серед яких: юридичні консультації, попередні аудити підприємств, їх оцінка, просування в соціальних мережах та на дошках оголошень, farm staging, due diligence за запитом клієнта тощо.
Тож, підсумовуючи сказане, хочу підкреслити, що послуги, які пропонує компанія, заощаджують час та кошти наших клієнтів. А процедури перевірки надійності контрагентів та юридичний супровід угоди стануть надійним запобіжником від несумлінних партнерів.
Нагадаємо, раніше Landlord повідомляв про те, що що потрібно знати фермерам про право постійного користування землею.
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!