Новини / Садівництво     17 травня 2019 10:33

Експорт української лохини перевищив 2 тис. тонн. Середня вартість – 6 євро за кг

Інвестиційний план господарства з вирощування лохини на 100 га: привабливі показники прибутковості за умови довгого інвестування.

З усього фруктово-овочевого сегмента ринок лохини (чорниці садової) розвивається найшвидше. Прогнози щодо подальшого розвитку залишаються позитивними, оскільки попит на ці ягоди стрімко зростає в багатьох країнах, і йдеться не тільки про фреш-ринок, а й про сегмент замороженої ягоди. Крім того, лохина перетворилася на глобальну ягоду — вирощується в різних країнах і на різних континентах, може реалізовуватися протягом цілого року, а логістичні можливості дозволяють доставляти її до будь-якої точки світу.

Глобальний тренд

Згідно з даними Міжнародної чорничної організації (IBO), виробництво лохини зростає в усьому світі. За останні 20 років виробничі площі під нею збільшилися з 25 000 га в 1995-му до майже 140 000 га у 2016 році, в той же час обсяги виробництва ягід зросли більш ніж у 20 разів, досягнувши у 2016-му рівня 655 000 т.

І такий тренд триває. Це пов’язано з появою нових регіонів виробництва лохини. Хоча США, як і раніше, є світовим лідером у виробництві цієї ягоди (приблизно 87% від загальносвітового обсягу), за останні кілька років виробництво лохини інтенсивно розкинулося в Південній Америці (Чилі, Аргентина, Перу). Крім того, спостерігається різке зростання виробництва в Іспанії та Марокко, а також в Азії, де лідером став Китай.

На європейському континенті лідером є Іспанія із обсягом виробництва ягід близько 30 000 т, Польща посідає друге місце із 16 000 т. Для порівняння: в України цей показник на рівні 2000–2500 т.

За останні 20 років площі під лохиною у світі збільшилися з 25 000 га до 140 000 га і наразі продовжують стрімко зростати

Серед сильних і швидко зростаючих конкурентів слід зазначити Іспанію. Вироблені в цій країні південні сорти забезпечують високоякісні ягоди, істотно кращі, ніж високий північний сортотип лохини. У провінції Уельва, яка до недавнього часу була відома як світовий виробник полуниці, закладено безліч нових плантацій чорниці садової (загальна площа в цьому регіоні оцінюється приблизно у 2500 га), а виробництво зростає на 20–30% в річному численні. Хоча поставки іспанської чорниці припадають на кінець травня — початок червня, вони можуть бути набагато довшими і, отже, конкурують з більш північними регіонами (Польщею, Україною, країнами Балтії). Також заявляють про себе на ринку лохини Румунія, Болгарія та Хорватія. Такі виробники, як Перу й Аргентина, наступають на п’яти по закінченню сезону реалізації продукції згаданих виробників. Основні імпортери лохини — Велика Британія (60–70 млн євро) і Нідерланди (понад 62 млн євро).

У той же час для лохини відкриваються нові ринки. Наприклад, Китай відкрив свої кордони для перуанської та аргентинської лохини. Це означає, що Європі доведеться активніше боротися за стабільні поставки продукції, у тому числі за рахунок пошуку альтернативних постачальників лохини, наприклад з Південної Африки.

Інвестиції у виробництво лохини великі передусім через високу вартість ресурсів для забезпечення захисту рослин, а також витрат на сертифікацію, необхідну на європейському ринку. Це обмежує участь малих виробників у поставках лохини до Європи й одночасно відкриває можливості для великих гравців ринку.

Ринок лохини в Україні

Українські виробники не тільки активно інвестують у розширення посівних площ лохини, вони також підвищують якість ягід — впроваджують системи захисту від заморозків, інвестують у дослідження сортів культурної рослини, які були б найбільш підходящими для вирощування на певному ґрунті в умовах місцевого клімату.

Попит і пропозиція на ринку ще не збалансовані, попит продовжує рости швидкими темпами, тому виробники не прогнозують надлишку ягід на ринку в найближчі три роки.

Сьогодні лохина займає третє місце у структурі ягідних плантацій України, поступаючись лише смородині та садовій полуниці. На частку лохини в Україні припадає 20% всіх площ, зайнятих плантаціями ягідних культур, керованих професіоналами.

Лідер з вирощування лохини — Житомирська область. Площа плантацій становить близько 400 га. Таких показників вдалося досягти завдяки сприятливим кліматичним умовам і складу ґрунту. До речі, у цьому регіоні працює практично найбільший в Європі виробник лохини — фірма «Бетек» (площа плантацій становить 325 га). Ще 200 га насаджень розташовані у Волинській області (більшість з них належить компанії «Флора») і понад 100 га — у Київській області.

Перелік глобальних постачальників лохини тільки за декілька років поповнили Перу та Аргентина

При цьому виробництво лохини в Україні має потужний експортний потенціал. Згідно з даними аналітичної платформи East-fruit, тільки з 2015 до 2017 року експорт лохини зріс у шість разів (до 1900 т), а у 2018-му перевищив 2000 т. Найбільші імпортери української ягоди — Білорусь, Нідерланди та Велика Британія.

Так, експорт лохини до Білорусі у 2017 році становив 739 т, що на 49% більше в порівнянні з 2016-м. Другий за величиною торговий партнер — Нідерланди імпортував у 2017 році 720 т чорниці. Велика Британія посіла третє місце з показником 419 т, хоча варто зазначити, що обсяги експорту до Великої Британії у 2017 році в порівнянні із сезоном 2016-го зросли на 300%. При цьому середня закупівельна ціна становила 120–150 грн/кг.

У середньому в 2017-му роздрібні ціни в Європі варіювалися в межах 15–20 євро за кілограм кондиційної свіжої лохини. Заморожена лохина продається дешевше — від 6 до 9 євро/кг.

Що стосується гуртових цін, основним європейським ринком, де можна було найбільш вигідно продати лохину в 2017 році, залишалася Велика Британія. Ціни на упаковану, відкалібровану і готову до експорту лохину становили від 6 до 8 євро/кг. У сусідній Польщі гуртові ціни варіювалися в межах 4–6 євро/кг.

Що стосується внутрішніх цін в Україні, перші гуртові партії лохини українських господарств на внутрішньому ринку оцінювали у 2017 році на рівні 230–260 грн/кг (7,6–8,6 євро/кг), а вже в середині сезону ціна знизилася до 170–200 грн/кг (5,6–6,6 євро/кг).

Діапазон цін на імпортну лохину в Україні був набагато ширшим, що обумовлено неоднорідною якістю продукції: лохина низької якості пропонувалася по 150–160 грн/кг (4,9–5,3 євро/кг), а більш якісна ягода — по 200–230 грн/кг (6,6–7,6 євро/кг). Споживчі ціни на лохину залежать від декількох факторів, таких як якість, походження та розмір упаковки.

Слід зазначити, що у 2018 році був зафіксований перший прецедент поставки української лохини до Сінгапуру. Компанія «Українська ягода» експортувала пробну партію лохини обсягом 500 кг до Сінгапуру за ціною 250 грн/кг (7,66 євро), з яких 70 гривень (2,15 євро) пішли на транспортні витрати та логістику.

З урахуванням високого попиту на лохину в Україні та порівняно низьких закупівельних цін у європейських експортерів все ще вигідніше продавати лохину на внутрішньому ринку, до того ж господарства ще не здатні формувати стабільно великі партії лохини для експортних потреб.

Беручи до уваги дані з відкритих джерел, можна стверджувати, що ринок збуту лохини поки відкритий. Внутрішній ринок українські виробники забезпечують на 8–15%, що також говорить про перспективи зростання.

Так само лохина набирає популярність в Європі, й українські виробники орієнтуються на експорт — про це свідчить бум сертифікації виробленої лохини GLOBAL G.A.P.

У той же час ринок розвивається дуже активно, і враховуючи, що плодоношення цієї культури починається з третього-четвертого року, в найближчі два-три роки варто очікувати, що пропозиція задовольнить внутрішній попит. У даному випадку найбільш ефективно орієнтуватися на експорт до країн Азії, де ціни на цю ягоду істотно вищі, ніж європейські.

ТЕКСТ: Михайло Дикаленко

Читайте також