Глобальна торгова система зазнає тектонічних зрушень, які переорієнтують міжнародні ланцюжки поставок на десятиліття вперед.
Звинувачують дві основні сили. Компанії, налякані дефіцитом через пандемію, стрибками цін і збоями в доставці, зменшують залежність від однієї фабрики чи країни. Тим часом уряди, особливо в США та Європі, хочуть забезпечити доступ до ключових матеріалів, таких як напівпровідники та рідкоземельні мінерали, на випадок, якщо світова торгівля розколеться на геополітичні блоки, пише Bloomberg.
Стеж за новинами у зручному форматі: Підписуйся на наш Twitter
Трансформація, яку деякі називають “реглобалізацією”, займе роки, а дані про торгівлю тільки починають давати уявлення про масштаби змін і про те, хто виграє, а хто програє.
Економічна інтеграція та транскордонна торгівля продемонстрували чудову стійкість в умовах війни, голоду та пандемії. Однак протягом останніх трьох років частка світової торгівлі в загальносвітовому виробництві дещо знизилася, однак все ще залишається історично глобальною. Однак, згідно з нещодавнім аналізом ING Groep NV, істотного зрушення в бік більшої відкритості для торгівлі не відбулося принаймні з 2006 року.
Чим світовій торгівлі загрожує конфлікт США та Китаю Зокрема, конфлікт між США та Китаєм підштовхує до загрози розділення світової торгівлі на окремі блоки. Хоча вартість імпорту до США китайських товарів і послуг досягла рекордно високого рівня в 2022 році, є ознаки того, що мита США змінюють двосторонні торгові потоки. Старший науковий співробітник Інституту міжнародної економіки Петерсона Чад Боун у проведеному аналізі зазначає, що минулого року ввезення товарів до США із Китаю, на які поширюються мита, скоротилося приблизно на 14% у порівнянні з рівнем 2017 року.
За минулі п’ять років американські мита, експортні обмеження та субсидії переконали американські компанії диверсифікувати свій імпорт, відмовившись від Китаю.
Загальна частка китайського імпорту в США знизилася приблизно на 3 процентних пункти з 2018 року, коли колишній президент Дональд Трамп ввів мита на тисячі китайських товарів. Видання зазначає, що за цей час Китай поступився частиною своєї частки в загальному обсязі імпорту США іншим азійським країнам, таким як В’єтнам, Індія, Тайвань, Малайзія і Таїланд. Водночас Мексика стає ключовою альтернативою Китаю для США. Інтегровані логістичні лінії між США та Мексикою та преференційний торговий режим у рамках USMCA допомагають створювати можливості для інвестицій за кордоном.
Імпортери і навіть деякі китайські експортери, які прагнуть диверсифікувати свої ланцюги поставок, поспішають зайняти промислові площі в Мексиці, рівень завантаження яких у 2022 році досяг 97,5%. Попит на склади та інші промислові об’єкти особливо високий уздовж кордону зі США неподалік Тіхуани, де відсоток вакантних площ у промисловості близький до нуля.
Завдяки політиці адміністрації президента США Джо Байдена, Вашингтон переорієнтував імпорт країни на європейські ринки.
Розворот стався після того, як США і Європа відклали мита на двосторонню торгівлю на суму $21,5 мільярда в 2021 році, призупинили суперечку про виробництво літаків, що виникла в 2004 році, і почали переговори про скорочення перевиробництва сталі та алюмінію, — зазначають автори матеріалу.
За минулий рік вартість імпорту США з Європи збільшилася майже на 13%, тоді як імпорт США з Китаю виріс тільки на 6%. Виробники смартфонів, такі як Apple, працюють над зменшенням своєї залежності від Китаю, оскільки торговельна війна між Вашингтоном і Пекіном посилюється.
Протягом року до березня Apple потроїла свої виробничі потужності в Індії і виробила iPhone на суму понад $7 мільярдів. Наразі на Індію припадає близько 7% світового виробництва iPhone, а щорічні продажі в країні зросли до $6 мільярдів. В’єтнам є ще одним центром для компаній, які прагнуть диверсифікувати свою діяльність за межами Китаю, продовжує Bloomberg.
За минулі сім років імпорт в’єтнамських меблів до США у контейнерах виріс на 186% в порівнянні з ростом такого імпорту з Китаю усього на 5%. Своєю чергою, промислова політика Пекіна призвела до того, що Китай став найбільшим експортером електромобілів після Німеччини.
Цього року електромобілі й гібриди з модулями, що підключаються, повинні скласти близько 40% від загального обсягу поставок автомобілів у Китаї. Тим часом за даними Bloomberg Intelligence, частка Європи у світових продажах електромобілів “імовірно, зросте в цьому році, оскільки стає доступним більше моделей і вирішуються проблеми з ланцюжками поставок”.
Нагадаємо, вартість акцій українських агрохолдингів на Варшавській та Лондонській фондових біржах у період з 24 по 30 квітня переважно зросла. Найбільший ріст показали акції Мілкіленд.
Група дослідників з Нанкінського лісового університету (Китай) розробила нову і відносно просту нейронну мережу під назвою MSUN, яка точно класифікує хвороби рослин у природних умовах. Дослідження опублікували в журналі Plant Phenomics
Нині спостерігається великий попит на заморожені овочі — помиті, нарізані шматочками та готові до швидкого вживання. Сублімація овочів стала дуже вигідною під час війни як для аграріїв, так і для споживачів.
Анна Лиса
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!