Експорт є одним з головних чинників економічного відновлення. Найбільш експортованими товарами серед секторів залишаються агропродукція й метали.
За словами виконувача обов’язків міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Василя Шкуракова, український коридор є не просто тимчасовим морським шляхом, він сприяє економічному відновленню і гарантією продовольчої безпеки для всього світу.
З 15 березня український коридор, що проходить через порти «Великої Одеси», розпочав роботу у цілодобовому режимі, що збільшило показники експорту аграрної та іншої продукції на 20%.
За словами премʼєр-міністра Дениса Шмигаля, українські експортери збільшили фізичні обсяги продажу своїх товарів на 35% у першому півріччі 2024 року.
«Ми вийшли на довоєнні показники з експорту», – додав премʼєр.
В. о. міністра аграрної політики та продовольства Тарас Висоцький в ефірі телемарафону повідомив, що Україна зараз експортує морем майже 70% агропродукції, до початку війни через причорноморські порти експортувалося 80-85%. Він нагадав, що експорт через Миколаївський порт залишається заблокованим.
Висоцький заявив, що системні атаки Росії на портову інфраструктуру портів Одеси, де зберігаються агропродукти, завдали Україні втрат на $0,5 млрд.
«На жаль, продовжуються системні атаки, перш за все, на портову інфраструктуру, а там зберігається не тільки зерно. Ми бачили прецеденти, коли потрапляли в ємності для зберігання соняшникової олії та іншої продукції… Якщо оцінити за цей період із точки зору втрат у продукції та безпосередньо обладнання, то цифра підходить до майже $0,5 млрд», – повідомив очільник Мінагро.
Нагадаємо, у серпні минулого року, після виходу РФ із «зернової угоди», Україна запропонувала судновласникам новий морський маршрут уздовж східного берега Чорного моря. 16 серпня 2023 року перше заблоковане судно JOSEPH SHULTE і скористалося морським шляхом, встановленим ВМС ЗСУ для торговельних суден. На відміну від зернового коридору, українським морським шляхом можна транспортувати не тільки аграрну продукцію.
Нагадаємо, Україна в серпні 2023 року відкрила новий морський маршрут з Одеси, який замінив Чорноморську зернову ініціативу після виходу з неї Росії. Це дозволило значно збільшити морський експорт. Протягом 11 місяців роботи українського морського коридору вантажообіг портів Великої Одеси сягнув 60 мільйонів тонн.