
Польські фермери станом ще на 15 квітня рух вантажівок на трьох пунктах пропуску: “Ягодин”, “Рава-Руська” та “Угринів”. Протестувальники не допускали жодної вантажівки в сторону Польщі протягом минулої доби. Інформацію про це передав речник Державної прикордонної служби Андрій Демченко через Укрінформ.
За його словами, вчора через пункт “Угринів” також не було пропущено жодної автівки в бік України.
Читайте також: Поляки припинили блокувати один пункт пропуску
Протестувальники на пункті “Ягодин” впустять на виїзд з Польщі дуже малу кількість вантажівок за добу. Учора це було лише 70, хоча цей напрямок є найбільш інтенсивним для перетину кордону вантажним транспортом, здатним пропускати близько 1400 вантажівок у обох напрямках.
Станом на ранок сьогодні на цих трьох заблокованих пунктах у чергах на території Польщі загалом перебуває близько 600 вантажівок.
Легкові автомобілі і автобуси вільно перетинають кордон, їхній рух не обмежений ні на одному з пунктів пропуску.
Також утримуються черги на раніше розблокованих пунктах пропуску “Краківець” та “Шегині”, де відповідно стоять 900 та 450 вантажівок. Проте на цих напрямках спостерігається інтенсивний рух як у виїзд з України, так і у в’їзд відповідно до пропускної здатності кожного пункту пропуску.
Нагадаємо, більшість агропродукції з України експортується морем, обходячи Польщу, але є товари, які не можна транспортувати морським шляхом. Хоча 86% агропродукції експортується морем через порти Одеси та Дунайського регіону, але є товари, які не можуть бути доставлені морським шляхом, і на них є попит, наприклад, у німецьких споживачів, які не можуть отримати цукор та вівсянку з Чернігівщини через порт у Гамбурзі. Це призводить до значних логістичних витрат.
Уряд Польщі готується створити Раду для співпраці з Україною, яка буде включати питання транскордонного співробітництва. Цю інформацію поширив Павел Коваль, майбутній голова Ради та голова комісії Сейму Польщі з закордонних справ.
Польща та Україна наразі ведуть переговори щодо впровадження системи ліцензування на сільгосппродукцію. Згідно з повідомленням міністра розвитку і технологій Польщі Кшиштофа Гетмана, Варшава також має надію на припинення транзиту українського зерна з 1 квітня.
Блокування кордону призводить до збитків в обох країнах. Щодо постачання харчових продуктів логістика стає дорожчою, але це майже не впливає на ціну товарів. Однак через підвищення цін на логістику можливо, що торгові мережі відмовляться від раніше запланованих знижок на товари.
Європейська Бізнес Асоціація (ЄБА), провівши опитування серед своїх членських компаній, встановила, що 98% опитаних компаній стикнулися зі зростанням транспортних витрат через страйки на західному кордоні. Про це повідомляє пресслужба ЄБА.
Литовські виробники зерна стверджують, що головною їхньою проблемою є не українське, а російське зерно, яке у великій кількості потрапляє до Європейського Союзу. Цю інформацію публікує LRT. За словами представника Литовської асоціації виробників зерна Аушріса Маціаускаса, вражає кількість російського зерна, яке пройшло через Латвію та Литву у 2023 році – понад 3 мільйони тонн. Загалом минулого року на ринок ЄС було імпортовано 12 мільйонів тонн російського зерна.
Блокада кордону польськими фермерами завдає шкоди обом країнам. Україна, однак, є самодостатньою в продовольстві, тому не очікується зростання цін. Польща поступово втрачає свої позиції в транспорті та транзиті, що призводить до переорієнтації логістичних ланцюгів та зміни напрямків товаропотоку. Це впливає на споживачів у Польщі, які втрачають доступ до якісних та доступних продуктів, а також на європейських переробників, які стикаються з проблемами в отриманні якісної сировини.
На українсько-польському кордоні виникла складна ситуація, яка створює виклики як для колишнього, так і для нового уряду Польщі, обладнаного різноманітними інструментами. Посол Польщі в Україні, Ярослав Гузи, в інтерв’ю DW висловив думку, що ситуація з протестами на кордоні – лише частина більш загальної проблеми, яка не обмежується польсько-українським конфліктом, але має європейський характер. За його словами, проблеми сільськогосподарських фермерів в Польщі не були вирішені через виборчий період та зміну влади.
У 2024 році Україна має намір відкрити декілька нових пунктів пропуску на кордоні з Угорщиною, Молдовою, Румунією та Польщею. Також планується відкриття спільного додаткового пункту пропуску з Молдовою, який останнім часом перебував на ремонті.
Маргарита Юзяк