Українські підприємства відчувають негативні наслідки страйків, які відбулися на західному кордоні. Ці страйки призвели до значних заторів на пунктах пропуску з Польщею та іншими сусідніми країнами.
Європейська Бізнес Асоціація повідомляє про велику концентрацію вантажних автомобілів на кордонах України. Підприємства стикаються зі збитками через затори, що виникають як на в’їзді, так і на виїзді з країни.
На додачу до страйків з боку польських перевізників, українські перевізники також приєдналися до протесту. Вони блокують в’їзд в Україну вантажів, зокрема швидкопсувні товари, що призводить до збитків для місцевих імпортерів та європейських виробників.
ЄБА підкреслює важливість забезпечення безперешкодного руху швидкопсувних товарів та інших вантажів через польсько-український кордон. Вони закликають уряд забезпечити пріоритетний доступ для цих вантажів, а також для військової та гуманітарної допомоги.
ЄБА звернулася до прем’єр-міністра та голови Офісу Президента України, вимагаючи забезпечити безперешкодний перетин кордону для вантажів з обох сторін. Вони також пропонують встановлення справедливої черги для цих вантажів.
Нагадаємо, більшість агропродукції з України експортується морем, обходячи Польщу, але є товари, які не можна транспортувати морським шляхом. Хоча 86% агропродукції експортується морем через порти Одеси та Дунайського регіону, але є товари, які не можуть бути доставлені морським шляхом, і на них є попит, наприклад, у німецьких споживачів, які не можуть отримати цукор та вівсянку з Чернігівщини через порт у Гамбурзі. Це призводить до значних логістичних витрат.
У п’ятницю, 15 березня, польські фермери заблокували пункт пропуску зі Словаччиною. О 10.00 за місцевим часом польські аграрії заблокували пункт пропуску Хижне на польсько-словацькому кордоні. За словами фермерів, саме цими дорогами в Польщу заїжджає агропродукція з України та Росії.
Блокування кордону призводить до збитків в обох країнах. Щодо постачання харчових продуктів логістика стає дорожчою, але це майже не впливає на ціну товарів. Однак через підвищення цін на логістику можливо, що торгові мережі відмовляться від раніше запланованих знижок на товари.
Європейська Бізнес Асоціація (ЄБА), провівши опитування серед своїх членських компаній, встановила, що 98% опитаних компаній стикнулися зі зростанням транспортних витрат через страйки на західному кордоні. Про це повідомляє пресслужба ЄБА.
Литовські виробники зерна стверджують, що головною їхньою проблемою є не українське, а російське зерно, яке у великій кількості потрапляє до Європейського Союзу. Цю інформацію публікує LRT. За словами представника Литовської асоціації виробників зерна Аушріса Маціаускаса, вражає кількість російського зерна, яке пройшло через Латвію та Литву у 2023 році – понад 3 мільйони тонн. Загалом минулого року на ринок ЄС було імпортовано 12 мільйонів тонн російського зерна.
Блокада кордону польськими фермерами завдає шкоди обом країнам. Україна, однак, є самодостатньою в продовольстві, тому не очікується зростання цін. Польща поступово втрачає свої позиції в транспорті та транзиті, що призводить до переорієнтації логістичних ланцюгів та зміни напрямків товаропотоку. Це впливає на споживачів у Польщі, які втрачають доступ до якісних та доступних продуктів, а також на європейських переробників, які стикаються з проблемами в отриманні якісної сировини.
На українсько-польському кордоні виникла складна ситуація, яка створює виклики як для колишнього, так і для нового уряду Польщі, обладнаного різноманітними інструментами. Посол Польщі в Україні, Ярослав Гузи, в інтерв’ю DW висловив думку, що ситуація з протестами на кордоні – лише частина більш загальної проблеми, яка не обмежується польсько-українським конфліктом, але має європейський характер. За його словами, проблеми сільськогосподарських фермерів в Польщі не були вирішені через виборчий період та зміну влади.
У 2024 році Україна має намір відкрити декілька нових пунктів пропуску на кордоні з Угорщиною, Молдовою, Румунією та Польщею. Також планується відкриття спільного додаткового пункту пропуску з Молдовою, який останнім часом перебував на ремонті.
Маргарита Юзяк
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!