Новини / Логістика     17 липня 2019 09:12

Укрзалізниця порушує права учасників зернового ринку – Валерій Ткачов апелює до АМКУ

Ініціатива Укрзалізниці стати оператором зернових вантажів має бути ретельно розглянута АМКУ, оскільки останнім часом підприємство-монополіст максимально обмежило доступ до залізничної інфраструктури представникам малого та середнього аграрного бізнесу.

Таку думку висловив на своїй сторінці у Фейсбук голова ради ГО «Центр розвитку логістики», член Експертної ради при Міністерстві інфраструктури України Валерій Ткачов.

Укрзалізниця в черговий раз обговорила з представниками агросектора стати оператором зернових вантажів. Як відзначає експерт у сфері транспортної інфраструктури та логістики Валерій Ткачов, те, що УЗ вирішила стати експедитором, перевізником і, можливо, експортером зерна, – не дуже хороший сигнал для зернового ринку України.

«Іншими словами, користуючись своїм монопольним становищем у галузі перевезення вантажів залізницею, УЗ планує відтягнути на себе частину вантажопотоку зерна. Думаю, це питання має детально вивчити АМКУ», – говорить Валерій Ткачов.

Експерт розповів, що  останнім часом УЗ доклала максимальних зусиль, щоб обмежити доступ до залізничної інфраструктури представникам малого та середнього аграрного бізнесу. У рамках оптимізації залізничної інфраструктури та маршрутизації відправок зерна залізничним транспортом, УЗ фактично обмежила можливість здійснювати відвантаження з 90% лінійних елеваторів України.

Читайте: Як стати другом Ілона Маска: фермер Сергій Омельяненко розкриває секрет

За словами Валерія Ткачова, на сьогодні з майже 1000 лінійних елеваторів України повноцінно відвантажують зерно 90–140 елеваторів. «Це приблизно 90 маршрутних елеваторів, які можуть формувати маршрутну відправку 54 вагонів на добу і приблизно 30–50 елеваторів, які ситуативно відвантажують зерно. Ці 90 маршрутних елеваторів розташовані на 79 маршрутних залізничних станціях (список станцій опублікований на сайті ЦТЛ і ПАТ УЗ)», – коментує експерт.

Валерій Ткачов звертає увагу, що ці залізничні станції нерівномірно покривають зони виробництва зерна на території України. Наприклад, на всю Придніпровську залізницю є тільки 2 маршрутні залізничні станції; на Донецьку залізницю – 2; на Львівську – 5; на Одеську – 12.

«Якщо докладно вивчити наслідки від реалізації такої стратегії ПАТ «УЗ», буде видно і вигодонабувачів цієї ініціативи – великі аграрні й трейдингові компанії, які володіють маршрутними елеваторами (це не більше 6–8 компаній). Ці компанії істотно наростили відвантаження зерна через наявність преференцій у відвантаженні», – відзначає Валерій Ткачов.

За його словами, в такій ситуації, коли реально повноцінне відвантаження зерна залізницею ведеться обмеженою кількістю лінійних елеваторів (не більше 8–10% усіх елеваторів), на арену вийде новий «експортер зерна» –  Укрзалізниця – і запропонує продати йому зерно на будь-якому з лінійних елеваторів, що має доступ до залізничної інфраструктури. Тобто, користуючись своїм винятковим монопольним становищем, ПАТ «УЗ», буде вести закупівлю зерна на всій території України.

«Цей процес, називається ринковою дискримінацією учасників зернового ринку та порушенням антимонопольного законодавства України. Сподіваюся, співробітники АМКУ дадуть правову оцінку такої ініціативи ПАТ “УЗ”», – наголошує Валерій Ткачов.

Експерт рекомендує керівництву Укрзалізниці «зосередитися на виконанні своїх функціональних обов’язків щодо забезпечення транспортування вантажів і пасажирів залізницею», відзначаючи, що за останні два роки, на тлі постійного зростання вартості перевезення вантажів залізничним транспортом, спостерігається «катастрофічне погіршення виробничих показників» роботи ПАТ «УЗ»: падіння середньої швидкості руху потягів; зменшення обсягу перевезення вантажів; зменшення добового навантаження в мережі тощо.

«Рекомендую менеджменту ПАТ УЗ зайнятися своєю безпосередньою роботою», – підводить підсумок Валерій Ткачов.

Landlord раніше повідомляв про те, що Українська зернова асоціація вимагає не вводити автоматичну індексацію тарифів «Укрзалізниці»: відкликати проект регуляторного акту.

Читайте також