Новини / Аналітика     03 липня 2019 14:02

ТОП-10 країн-виробників високоолеїнового соняшника

Загрози, виклики, перспективи: що чекає Україну на світовому ринку високоолеїнової соняшникової олії та чи чекають на неї світові покупці продукту?

Минулий рік видався дуже вдалим для українських виробників високоолеїнового соняшника і переробників — зростали премії на продукцію, на високому рівні встановився попит на high oleic олію на європейському ринку, який є головним споживачем українського продукту.

Проте, за оперативною інформацією, яка вже почала надходити з господарств, площі під високоолеїновим соняшником в Україні цьогоріч будуть відчутно меншими, ніж рік тому. Причина, як наголошують фахівці, банальна — українські аграрії запізно відреагували на вдалу кон’юнктуру ринку і почали формувати замовлення на посадковий матеріал, коли всі або майже всі обсяги насіння високоолеїнових гібридів були законтрактовані.

Але на переконання експертів, це зробить Україну гравцем другого плану на high oleic ринку і вона зможе зберегти лідируючи позиції у постачанні на світовий ринок високоолеїнової олії.

Загальна ситуація на ринку: попередні прогнози

Нагадаємо, що за попередніми оцінками фахівців, 2019 рік повинен був стати дуже вдалим для світового виробництва high oleic соняшника та олії з нього. На початку року прогнозувалося, що максимальне зростання площ під високоолеїновими гібридами може становити 32% у порівнянні з 2018-м. Підставою для оптимізму стало те, що на ринку склалися сприятливі умови для сільськогосподарських виробників — протягом минулого року вони мали стабільні премії до цін.

Навіть у розпал сезону премія на високоолеїнову соняшникову олію не була нижчою за $180 за тонну, а якщо брати назагал, премія зростала із середини 2017 року. У середньому ж премії на олію становили у 2018-му близько $400 за тонну, що було обумовлено відсутністю запасів високоолеїнової соняшникової олії на ринку.

Це привело до того, що премії фермерів на високоолеїновий соняшник навіть під час раннього збору врожаю формувалися на рівнях вищих, ніж під час посіву. Особливо гаряче стало вже під завісу сезону — останні партії high oleic соняшника переробники в ЄС закупали з преміями по $150 за тонну, притому що середній розмір премій за високоолеїнове насіння у Європі зазвичай становить $50–70 за тонну.

Ще більшого тиску додало те, що, незважаючи на явну позитивну динаміку, фактичні ціни на високоолеїнову олію залишалися значно нижчими за восьмирічні максимуми. Наприклад, для високоолеїнової соняшникової олії такий максимум становить $974 за тонну. У той час як на високоолеїнові олії всіх видів (ріпак, канола, соя тощо) цей розмір сягає $1236 за тонну.

Тобто соняшникова високоолеїнова олія, попри зростання премій, залишилася для споживачів привабливою у плані цін, що й формувало збільшення попиту на неї. З огляду на такі тренди аграрії сміливо закладали плани щодо збільшення посівів high oleic соняшника. Та була одна деталь, на яку просили зважити фахівці, — проблема забезпечення фермерів високоякісним матеріалом для сівби.

Селекція гібридів соняшника під забезпечення контрактів займає два сезони — у перший рік селекціонер гібридів формує портфель та обирає ділянки вирощування, що відповідають замовленням, а тільки на другий — готовий задовольнити попит ринку. З боку замовника це виглядає таким чином: замовлення на насіння потрібно складати за рік, ще до фактичного посіву соняшника. Тобто навесні року, що передує запланованому.

Загальна ситуація на ринку: фактичний стан

Фактично застереження фахівців ринком почуті не були — проблеми з поставками насіння для посівної high oleic соняшника більшою чи меншою мірою виникали в усіх європейських країнах, за виключенням Франції.

Щоправда, навіть ці труднощі не стали фатальними — йдеться про те, що без гібридів для посіву залишися господарства, які висловили бажання придбати їх вже у 2019 році, під впливом вдалої кон’юнктури ринку.

Свою роль зіграло й те, що сегментом зацікавилися фермери з країн, де високоолеїновий соняшник досі або не вирощувався, або вирощувався у незначних кількостях. Зазвичай виробництво high oleic соняшника сконцентроване у лічених країнах, але в періоди високих рівнів премій на ринку з’являються дрібні виробники. Прикладом тут є Молдова, яка цього року засіяла 25 000 га високоолеїнових гібридів соняшника.

Найменша з проблем у тому, що це ускладнює моніторинг посівів і не дає селекціонерам планувати виробництво. А головною може стати те, що вихід дрібних продуцентів, які не мають традицій, досвіду поведінки на ринку, власної переробки, зрештою призводить до падіння ринку внаслідок збільшеної пропозиції насіння та олії. До того ж ця додаткова пропозиція має недетермінованій характер — адже нові виробники не встигають укласти попередні контракти, не можуть гарантувати своєї присутності на ринку у перспективі. Тобто партії їх товару пропонуються з дисконтом, розмір премії знижується. Що, власне, і можна було спостерігати у 2015-му — ринку високоолеїнового соняшника знадобилося три роки на відновлення.

У цілому можна говорити про те, що загальні площі посівів високоолеїнового соняшника у світі у порівнянні з 2018-м зросли на 25%. А ось радіти цьому чи ні — буде зрозуміло наприкінці сезону і наступного року, коли стане відомий новий розмір премій. Тут знову треба повернутися до рекомендацій експертів: ринок високоолеїнового соняшника та олії перебуває у стадії формування і виробництво треба чітко узгоджувати зі споживанням. У цьому разі ринок буде розвиватися прогнозовано і поступово, у виграші залишаться всі сторони — постачальники насіння, аграрні підприємства, переробники і, власне, споживачі.

Геополітичний розклад

Якщо ж брати геополітичний розклад сил на ринку high oleic соняшника, то слід зазначити, що, незважаючи на появу нових гравців, на 99% його формують лише 10 країн. З них лише одна — Аргентина — не є європейським виробником і, до речі, поступово втрачає позиції, віддаючи перевагу збільшенню посівів сої та кукурудзи (що обумовлено світовими трендами, які формуються під впливом торговельної війни між Сполученими Штатами Америки та КНР). Таким чином, можна сміливо стверджувати, що провідна роль на ринку високоолеїнової олії належить саме європейським виробникам. Що важливо — Україна є одним з провідних виробників соняшника та олії high oleic. Тому розглянемо ринок більш уважно в розрізі країн-конкурентів.

Франція

Франція є своєрідною законодавицею мод на ринку соняшника взагалі та високоолеїнового соняшника зокрема. Адже high oleic гібриди тут вирощують з 90-х років минулого сторіччя, коли в Україні навіть не чули про такий напрям.

За майже тридцятирічну історію ринку фермери Франції поступово переорієнтувалися саме на напрям високоолеїнових сортів культури. Скажімо, у 2019 році близько 70% всіх площ, що засіяні соняшником, відведено саме під високоолеїнові гібриди. Загалом, площі high oleic становитимуть більше 400 000 га, що гарантує Франції лідируюче місце за площею посівів серед усіх країн-виробників.

Крім того, ринок Франції став у 2019 році єдиним європейським ринком, де були виконані всі замовлення на посадковий матеріал high oleic. Тут немає нічого дивного — адже за довгу «високоолеїнову» історію фермери-виробники чудово навчилися заздалегідь планувати посіви. На ринку діє система контрактів усіх з усіма — на декілька років укладені контракти на насіння, контракти з крашерами, які у свою чергу контрактують свої відносини зі споживачами. До того ж самі фермери діють у рамках кооперації та координують плани щодо посівів. Одним з наслідків цього є передбачувана премія на високоолеїновий соняшник, яка залишається майже стабільною — 35–45 євро за тонну.

Втім, є й зворотний бік медалі — Франція вичерпала або майже вичерпала свої можливості щодо розширення площ під висоолеїновими гібридами (адже традиційні сорти соняшника також залишаються затребуваними на ринку).

І, нарешті, перше місце за площею посівів ще не означає лідерства на ринку в цілому — адже потрібен не сам соняшник, а олія з нього. І ось тут є одна цікавинка: за прогнозами фахівців, найбільшим виробником високоолеїнової олії у світі за рахунок більшої врожайності стане Україна, яка має менші площі під high oleic. Крім того, навіть якщо Україна і поступиться визнаному «метру», це не означає втрату позиції експортера №1 — усю олію з високоолеїнового соняшника Франція споживає сама і навіть докупає олію або насіння high oleic в інших постачальників.

Україна

За площею посівів високоолеїнового соняшника у 2019 році Україна посідає почесне друге місце, як у світі, так і у ЄС — слідом за Францією. За попередніми прогнозами, це місце могло стати і першим — адже наприкінці зими цього року розрахунки показували, що площа може сягнути 400 000–425 000 га. Але за фактом загальна площа посівів становить близько 350 000 га (минулого року було близько 380 000 га).

 

Причиною деякого зниження площ high oleic стала нестача насіння гібридів для проведення посіву, хоча фахівці й попереджали про загрозу такої ситуації заздалегідь і закликали українських виробників контрактувати необхідну кількість насіння. Але треба зважити на те, що за рахунок більш високої врожайності високоолеїнового соняшника, ніж у Франції, Україна повинна стати виробником high oleic олії №1 і провідним експортером продукту на світовий ринок.

Очікуваний рівень премій на high oleic соняшник — $50–70 за тонну. Ще одним важливим фактором є те, що під high oleic в Україні задіяно менше 10% площ, які засіваються соняшником. Тобто резерв для росту виглядає майже безмежним.

Іберія (Іспанія, Португалія)

Регіон з історичною назвою Іберія (Іспанія та Португалія) відіграє важливу роль на європейському ринку високоолеїнової соняшникової олії. На відміну від сусідньої Франції регіон має великий потенціал для збільшення посівів high oleic — під цими гібридами за останні роки було задіяно 25–35% всіх «соняшникових» площ.

Особливістю тут є своєрідна міграція, яка відбувається зараз, — усе більше площ high oleic концентрується на півночі регіону, а раніше традиційний південь поступово втрачає позиції.

Але у 2019-му фахівці прогнозують зростання площ під high oleic соняшником до 236 000–270 000 га саме за рахунок південних фермерських господарств, де площі у порівнянні з минулим роком зростуть на 40–50%. Причиною стали, як вже було сказано, надвеликі премії на високоолеїновий соняшник та олію, які встановилися наприкінці минулого сезону.

У середньому ж премії на високоолеїновий соняшник за форвардними контрактами становлять близько 40 євро за тонну, а фактичні премії доходять до 55 євро за тонну. Максимальний розмір спот-премії, яка була зафіксована минулого року, становив 90 євро за 1 т соняшника high oleic.

Аргентина

Єдиний неєвропейський представник серед найбільших виробників соняшника high oleic — Аргентина завжди була своєрідним буфером для високоолеїнового сегмента ЄС. Тобто виконувала роль резервного постачальника для європейських крашерів і споживачів олії, що і породжувало нестабільність виробництва соняшника. Скажімо, у 2018/2019 році площі очікуються на рівні 170 000 га, у той час як двома роками раніше вони доходили до 260 000 га.

Крім того, експортні мита на олію, які були введені нещодавно, зробили напрям ще менш популярним. Загалом премії на високоолеїновий соняшник становлять до $35 за тонну.

Угорщина

П’ятий за розміром гравець на ринку — Угорщина — має ті самі проблеми, що й Україна (нестача посадкового матеріалу для виконання планів щодо посіву). Фактичні премії на соняшник high oleic становлять близько $35 за тонну. Але на цьому ринку розмір премій дуже волантильний, на що швидко реагують фермерські господарства. Власне, висока волантильність ринку пояснюється небажанням фермерів підписувати довгострокові контракти на постачання насіння для посіву. У цілому очікувалося, що площа під high oleic соняшником буде становити 150 000–170 000 га, та більш точної інформації ще немає.

Румунія

Румунія є дуже нестабільним виробником високоолеїнового соняшника. Країна майже не має власної переробки цього насіння і виконує роль постачальника сировини для крашерів інших європейських країн. Залежно від попиту коливаються і площі посівів high oleic, а фактичні премії на культуру перебувають на рівні $35–45 за тонну (на 2019 рік трейдери укладали контракти з премією у $35).

 

У поточному році площі заплановані на рівні близько 150 000 га, плюс ще 25 000 га високоолеїнового соняшника має засіяти Молдова. Але фактичний рівень досі невідомий — адже у румунських фермерів були проблеми із закупівлями матеріалу для посіву.

Болгарія

Високоолеїновий соняшниковий сегмент Болгарії фахівці вважають одним з найбільш організованих у світі поряд із французьким ринком. Попри те що ця країна увійшла у сегмент high oleic соняшника лише у 2014 році, фермери та власники переробних потужностей зуміли побудувати інтегровані ланцюги збуту продукції та спромоглися досягти узгоджених дій на ринку.

 

Внаслідок цього у Болгарії є стабільні премії на високоолеїновий соняшник не нижче 35–40 євро за тонну (за попередніми контрактами — 25–30 євро за тонну). Насіння для посіву контрактується на три роки, як, власне, й угоди про постачання соняшника на переробні заводи.

За прогнозом, у 2019 році посіви high oleic соняшника могли сягнути 100 000 га, але, як і в низці інших країн, відчувався певний дефіцит гібридного насіння. Тому реальна цифра посіву становить більше 60 000 га.

Короткий висновок

Вирішальним є той фактор, що в Україні вже сформовано повноцінний ринок високоолеїнового соняшника та олії з нього — вже укладаються дворічні контракти з привабливими розмірами премій і ринок став прогнозованим. Єдиним обмеженням для планів є лише бракпосадкового матеріалу у певної категорії
господарств, які не контрактували матеріал під висів заздалегідь. Але в усьому треба бачити позитив — брак
гібридів для посіву, який не дав площам стрімко зрости, гарантує збереження привабливого рівня премій
на високоолеїновий соняшник та олію. А це закладає основу для поступового розвитку ринку.

Отримуйте щоранку на пошту свіжі новини та найцікавіше чтиво!

11 години тому

Суперінтенсивне ягідництво: як господарству Обрій вдалося досягти високої рентабельності

«Обрій» — одне з передових господарств України, розташоване на Вінниччині, має багаторічний досвід у вирощуванні фруктів, ягід і пропонує ринку високоякісну продукцію. За 16 років підприємство розширило свій земельний банк майже в чотири рази і впроваджує ефективні методи виробництва.

Landlord реалізує медіапроєкт «Німецькі технології на полях українських фермерів», завдяки якому ви зможете дізнатися про ефективний досвід ведення агробізнесу.

У межах цього проєкту пропонуємо унікальний кейс, присвячений принципам діяльності агропідприємства, яким поділився директор господарства «Обрій» Андрій Багрій.

Історія

Історію успіху садівництва «Обрій» без перебільшення можна назвати надихаючою. Усе почалося у 2003 році, коли в колі однодумців зародилася ідея об’єднання своїх паїв у єдине підприємство, спрямоване на вирощування фруктово-ягідної продукції.

Читайте: Ставка на інновації. Як прагнення фермера Євгена Вайна до нового збільшує врожайність у господарстві «Відродження»

Спочатку в розпорядженні садівництва було 170 га землі, проте за 16 років земельний банк вдалося розширити до 620 га (120 га багаторічних саджанців і 500 га ріллі).

«Ми об’єдналися з однодумцями. В основу підприємства увійшли наші земельні наділи, які є в кожного мешканця села, а також частина орендованих паїв. Так разом ми стали співвласниками й одночасно засновниками господарства», — розповідає Андрій Багрій.

Практично з перших днів заснування «Обрію» його члени взялися за розширення садів, висадивши на площі 7 га молоді саджанці. З кожним роком невпинно розширювали гектари молодими садами й наразі отримують від цього дивіденди.

Сьогодення

На думку директора господарства Андрія Багрія, переломним моментом у розвитку господарства «Обрій» стало впровадження суперінтенсивного ягідництва. Крім яблуневих садів підприємство зробило ставку на висадження малини, суниці та лохини. Також почали вирощувати черешню.

Крім того, враховуючи вимоги ринку щодо нових, затребуваних сортів яблук, висадження молодих садів дало можливість бути у тренді й мати попит на свою продукцію як на внутрішньому, так і на зовнішніх ринках.

Попри всі проблеми господарству у 2003–2004 роках вдалося оновити сад новими сортами яблук. І незабаром час показав, що ті сади, за рахунок яких садили молоді, перестали бути ефективними через застарілий сортамент.

Головною цінністю господарства є його працівники, для яких створюються комфортні умови роботи: висока зарплата, якісна техніка і соціальне забезпечення. Також «Обрій» славиться високою платою за оренду земель — у середньому по 9600 гривень за 1 га землі щорічно.

Соціальна відповідальність

Хоч «Обрій» вважається невеликим господарством, проте до соціальної складової ставиться відповідально. Підприємство за свої кошти збудувало стадіон у селищі Кобелецьке, підтримало зведення католицького собору у Строїнцях, долучається до будівництва доріг, поліпшення умов в амбулаторії, матеріально допомагає місцевій школі та дитячому садку.

Нагадаємо, що в медіапроєкті «Німецькі технології на полях українських фермерів» ви знайдете унікальні кейси агробізнесу і дізнаєтеся про ефективний досвід підприємництва в сільському господарстві. Зокрема, директор підприємства «Обрій» Андрій Багрій презентував унікальний кейс розвитку свого господарства.

Рослинництво   

14 години тому

Зеленський хоче перевірити Косюка

Президент Володимир Зеленський запропонував правоохоронним та антикорупційним органам перевірити правомірність надання бюджетних дотацій агрохолдинку Юрія Косюка «Миронівський хлібопродукт».

Про це повідомляє офіційний сайт Президента України з посиланням на виступ Володимира Зеленського на засіданні Національної ради з питань антикорупційної політики.

«Протягом 2017-2018 років одному з найбільших агрохолдингів України, «Миронівському хлібопродукту», з державного бюджету виділено майже 2,5 млрд грн дотацій. Насправді він не потребує державної підтримки, бо має надприбутки. І ви це знаєте. І щорічно виплачує величезні дивіденди своїм акціонерам», – зауважив Президент Зеленський.

Читайте:  Стійка прибутковість: незалежні прогнози щодо МХП від аналітиків Fitch

Володимир Зеленський запропонував правоохоронним та антикорупційним органам порівняти суму бюджетних дотацій, отриманих холдингом, і виплачених акціонерам дивідендів та з’ясувати: раптом ці суми співпадають?

Як повідомляв раніше Landlord, агрохолдинг Косюка МХП у 2018 році скоротив чистий прибуток на 44,3%.

Політика   

15 години тому

Ринок землі дає нові можливості — Сергій Омельяненко

Головне, що отримають українці з відкриттям ринку землі, — це право розпоряджатися своєю власністю, і це правильно, вважає успішний фермер Сергій Омельяненко.

Про свою позицію щодо ринку землі власник інноваційного фермерського господарства «Омельяненко» розповів виданню Landlord. Він бачить нові можливості з відкриттям вільного продажу сільгоспземель.

«Ринок землі — право всіх людей розпоряджатися своєю власністю. Бо інакше виходить, що земля і моя, і ваша, і нічия, бо ніхто не може з нею нічого зробити. Це неправильно», — поділився думками фермер.

Ринок землі дасть можливість вирішувати: чи самому господарювати на ній, чи продати, чи здати в оренду, підкреслює він.

Читайте: Де взяти гроші на інновації в агросекторі – досвід Сергія Омельяненка

На його переконання, власна земля дасть аграріям впевненість у завтрашньому дні та буде стимулом для залучення інвестицій. Сам Сергій Омельяненко хоче провести зрошення на свої поля й отримувати гарантовано стабільний врожай на власній землі.

Сергій Омельяненко успішно веде аграрний бізнес з 1992 року і вивів своє господарство в лідери. Про його досвід детально — у спецпроєкті видання Landlord «Сергій Омельяненко. Бізнесмен, що створює тренди».

 

Земля   

17 години тому

Навала сарани на Луганщині: мінні поля унеможливлюють боротьбу зі шкідником ВІДЕО, ФОТО

Сарану виявили в двох селищах Станично-Луганського району. Вогнище розповсюдження шкідника розташоване на лінії розмежування, через що неможливо провести будь-які заходи з його ліквідації. Остання звістка – з сараною боротимуться сиренами.

Про нашестя сарани на Луганщині повідомляє Держпродспоживслужба та Станично-Луганська РДА. Зграя сарани залетіла з території лінії розмежування 12 липня. Боротьба з шкідником триває майже тиждень, але він продовжує атакувати, бо розповсюджується з лінії розмежування – з території так званої «ЛНР».

Сарана

Увага – сарана!Головне управління Держпродспоживслужби в Луганській області повідомляє що на території Валуйської селищної ради Станично-Луганського району було виявлено масовий розвиток небезпечного шкідника – сарани.Повідомлення про заліт куліги сарани з території лінії розмежування на територію селищної ради було отримано спеціалістами Головного управлінням Держпродспоживслужби 12 липня о 14 годині. Заходи з обстеження території були здійснені негайно, та о 15.30 спеціалістом управління фітосанітарної безпеки були відібрані зразки шкідників та направлені до Державної установи «Луганська фітолабораторія» для встановлення видового складу.13 липня організовано екстрене засідання районної комісії з питань ТБіНС за участі представників Держпродспоживслужби, Станично-Луганської районної адміністрації, ДСНС з метою прийняття рішень щодо негайного реагування в ситуації що склалася.На даний момент здійснюються заходи для ініціювання запровадження особливого режиму з захисту рослин на території Валуйської селищної ради Станично-Луганського району Луганської області для локалізації та знищення небезпечного шкідника.На разі проводяться організація оповіщення серед місцевого населення та бджолярів, щодо проведення знищувальних заходів з застосуванням хімічних засобів захисту рослин, заборони випасу свійської худоби та птиці на території проведення захисних заходів. Бджолярам рекомендовано вивезти пасіки в безпечне місце, ізолювати бджіл в вуликах або прибрати бджолині сім’ї в зимівники на термін 3-5 діб.Держпродспоживслужба додатково інформує:Сарана — поліфаг, який з’їдає усі зелені рослини, проте надає перевагу злаковим культурам — кукурудзі, просу, сорго, пшениці, а також очерету, пирію тощо. Імаго і личинки об’їдають листя, стебла, живляться насінням. Одна особина сарани за період життя з’їдає до 500 г зелені. При масовому розмноженні личинки тримаються дуже щільними кулігами, а імаго перелітає зграями на значні відстані за вітром.В разі появи сарани на присадибних ділянках місцевим мешканцям рекомендується проводити знищувальні заходи за допомогою побутових оприскувачів засобами захисту рослин дозволеними для роздрібної торгівлі та використання в побутових умовах.

Geplaatst door Станично-Луганська районна державна адміністрація op Maandag 15 juli 2019

«На сьогоднішній день на території Станично-Луганського району та Луганської області триває активний розвиток стадних та нестадних видів саранових. Відмічається масове окрилення небезпечного шкідника», – зазначено в повідомленні Станично-Луганської райдержадміністрації у Фейсбук від 17 липня.

За повідомленням Держпродспоживслужби, одразу після виявлення сарани місцеве населення та сповістили про проведення обробки полів із застосуванням хімічних засобів захисту рослин. Мешканцям заборонили випасати худобу та птицю у місцях, де проводиться обробка. Бджолярам рекомендували вивезти пасіки у безпечне місце або ізолювати бджіл у вуликах.

Останнє повідомлення Станично-Луганської РДА – з сараною боротимуться гучними звуками.

«У зв’язку з неможливістю використання хімічних препаратів у боротьбі з сараною в межах населених пунктів, але реагуванням сарани на гучні звуки, можливе застосування сирен сповіщення та інших технічних засобів», – сказано в повідомленні РДА.

Можливості боротьби з сараною на Луганщині суттєво обмежуються тим, що вогнище її розповсюдження знаходиться на лінії розмежування, де є мінні поля, і тому не можливі будь-які заходи з ліквідації шкідника. До екстрених заходів боротьби залучені підрозділи Держслужби з надзвичайних ситуацій, і навіть військові сапери.

«Здійснюється авіаспостереження безпілотними літальними апаратами для визначення меж розповсюдження сарани», – сказано в повідомленні Держпродспоживслужби. Є інформація, що в так званій «ЛНР» засоби захисту рослин відсутні.

Читайте: Сарана на острові Сардинія знищує урожай

За даними ентомологічних досліджень та висновком фітосанітарної експертизи, виявлений шкідник – це сарана перелітна. Вона розмножується в заплавних луках річок та озер та за сприятливих умов переходить до стадної форми розвитку.

Сарана — поліфаг, який з’їдає усі зелені рослини, проте надає перевагу злаковим культурам. Одна особина цього шкідника за період життя з’їдає до 0,5 кг зелені.

Як повідомляв раніше Landlord, нещодавно на Луганщині горіло 20 га замінованого лісу.

Рослинництво   

17 липня 2019 17:47

Де знайти ефективного менеджера для агробізнесу – 4 поради від лідерів консалтингу

Побудувати ефективний бізнес в агросфері сьогодні можна лише, орієнтуючись на новітні технології та швидко реагуючи на всі зміни ринку. Де і як знайти ефективного менеджера в агро, який мав би високий фаховий рівень, міг вибудувати стратегію розвитку й був відкритим до нових ідей?

Про це розповіла редакції Landlord керуючий партнер однієї з провідних світових консалтингових організацій Cornerstone International Group – Київ Анна Нестерчук.

Брак кадрів

У розрізі пошуку і підбору спеціалістів та керівників вищої ланки агросектор дуже відрізняється від решти індустрій. Безумовна специфіка присутня у всьому: починаючи від пошуку персоналу на робітничі спеціальності, закінчуючи пошуком та залученням керівників на топові позиції. Ключове слово – це дефіцит. Агросектор, напевно, більше, ніж інші види бізнесу, «страждає» від відсутності на ринку необхідної кількості кандидатів, що відповідають вимогам та очікуванням компанії.

Читайте: Майбутнє за генною інженерією: Білл Гейтс обирає роботу в агро

Аграрний ринок продовжує бурхливо розвиватися, формуючи дефіцит кандидатів на різні позиції. Насамперед, труднощі виникають при роботі зі топовими позиціями, оскільки сукупність вимог до таких кандидатів на сьогодні містить не тільки знання на високому рівні технологій, наприклад, у рослинництві чи тваринництві, а також й управлінські навички, високий рівень фінансової підготовки, масштабність підходів, часто – знання англійської мови. А ще – ніхто не відміняв Agile.

Ключові компетенції топ-менеджера в агро

Правила швидкоплинних умов у бізнесі стосуються не тільки високотехнологічних компаній. Кандидати в агро на топові позиції повинні мислити і діяти швидко, мати правильний фокус, що збігається зі стратегічним розвитком, високий рівень адаптивності, відкритість до нових ідей. Нові компетенції вимагають нових підходів у пошуках та оцінці таких кандидатів.

Давно пройшов вже час, коли в кандидата на таку серйозну позицію як, наприклад, керівник напрямку рослинництва, немає резюме (так, на початках у нас були й такі кейси, коли ми допомагали кандидатам зі складанням фахового резюме). Зараз керівники такого рівня серйозно конкурують із запрошеними іноземцями фахівцями і часто мають серйозні переваги, які ґрунтуються насамперед на розумінні менталітету людей, з якими доводиться працювати. Друге питання, що такого рівня спеціалістів дуже мало на ринку. Дефіцит, одним словом.

Які ж рішення можуть бути успішними для залучення ефективного топ-менеджера в агро?

1. По-перше, ми можемо подивитися в бік наших іноземних колег. Практика останніх 4–5 років показує, що такий досвід вже досить успішний, порівняно з першими спробами залучення експатів у 2010–2014 рр. Тільки робити це необхідно коректно, із правильною оцінкою привабливих кандидатів із іншої країни, щоб не купити за великі гроші «кота в мішку».

2. По-друге, можна і треба дивитися на інші ринки. Агро – традиційно більш спокійна в плані впровадження нових управлінських технологій сфера. Ідеально, якщо досвід керівника буде охоплювати роботу у FMCG-компанії або у сфері логістики чи у фарміндустрії. Diversity – хороший новий тренд, різноманітність кандидатів в усьому: в досвіді, в компетенціях, в індустріях, навіть у віці.

3. Зараз у бізнесі дає про себе знати відносно нове покоління – це люди, народжені в кінці 1980-х – на початку 1990-х. Вони вже по-іншому мислять, вони технологічні, вони більшою мірою мають критичне мислення, ніж їхні попередники. Вони, зрештою, знають англійську. Робіть їм промоушен. Але тільки на підставі правильної оцінки, як і на зовнішньому конкурсі. Це серйозний ресурс для заповнення деяких топових позицій.

4. Ну і, звичайно, прямий пошук кращого спеціаліста зі своєї індустрії. Це дорого, як і в першому випадку з експатами, але є вакансії, на які шукати людей по-іншому немає сенсу. Знову ж таки важливо – зробити правильну оцінку на вході не тільки професійного досвіду, а й ЗДІБНОСТЕЙ працювати в нових умовах, з іншими підходами, з іншою командою, з іншими цінностями. Наш ринок знає немало гучних звільнень-переходів, коли непрофесійна оцінка кандидата, якого знайдено в досить дорогий спосіб, призвела до невдачі.

І на завершення. Мабуть, будь-якому аграрію буде приємно почути зізнання представника однієї з найбільших консалтингових компанії світу:

«Незважаючи на виклики та проблеми, працювати для агробізнесу дуже приємно. Люди, з якими ми спілкуємося, як правило, завжди дуже конкретні, розумні й дуже щирі. Напевно, це пов’язано зі специфікою роботи із землею або тваринами і, напевно, – із безумовною любов’ю до своєї професії».

Landlord раніше повідомляв про те, як встигати все керівникові агропідприємства: модель ефективного менеджменту від керівника господарства Спрінт К.

Аналітика   

Показати ще