ЗАСОБИ ЗРОСТАННЯ. СЕЗОННІ ПІДСУМКИ.
Кілька останніх років ринок засобів захисту рослин (ЗЗР) зростає. За підрахунками компанії «Інфоіндустрія», у 2016‑му спостерігався 10% приріст, який за результатами року становив 111 000 т, хоча в грошовому вираженні відзначали зниження на 9% (до $830 млн). За результатами минулого року в тоннажі ринок приріс на 5%, а в грошах — на 20%, наблизившись до відмітки в $1 млрд.
Як пояснив аналітик ринку ЗЗР компанії «Інфоіндустрія» Ігор Герасименко, причин подібному приросту декілька. «Вітчизняний ринок все ще не досяг піку насичення, — говорить він. — Крім того, зростає технологічність виробництва сільськогосподарської продукції, на ринок виходять нові препарати та діючі речовини, зростає інтенсифікація виробництва». Ще один важливий чинник, який впливав на ринок минулого року, — погодні умови. «У частині регіонів України у 2017 році спостерігалася посуха, що збільшило витрати страхових гербіцидів. В інших регіонах навпаки були рясні опади, що призвело до поширення грибкових захворювань», — зазначає аналітик. Минулорічне пожвавлення попиту на ринку також пов’язане зі зниженням цін на всі групи товарів. За словами аналітиків, у першому півріччі 2017‑го ціни на препарати знизилися приблизно на 10–20%. Проте, на кінець року ціни на більшість генеричних ЗЗР та на певні оригінальні препарати мультинаціональних компаній зросли в деяких випадках на 30%. «Це пов’язане в першу чергу зі складною ситуацією у Китаї, де через зупинку заводів із виробництва діючих речовин значно впало виробництво ЗЗР», — пояснює Герасименко. На ринку виник певний дефіцит. Ціни на препарати спершу виросли на китайському ринку, а згодом і на вітчизняному, адже Китай є найбільшим постачальником пестицидів в Україну.
РИНКОВІ ЧАСТКИ
У структурі українського ринку ЗЗР левову частку займають імпортери. Проте вітчизняні виробники продовжують інтенсивно розвиватися і покращувати свої ринкові позиції. Зокрема, українська компанія «Укравіт», виробничі потужності якої розміщені на Черкаській фабриці агрохімікатів, за минулий рік наростила продажі своєї продукції на 25%. Зараз доля «Укравіт» на українському ринку ЗЗР та мікродобрив становить, за оцінками самої компанії, 9%.
Другий український виробник — компанія ALFA Smart Agro, яка у кінці 2016 року відкрила нові виробничі потужності в Білій Церкві, оцінює свою частку ринку у 5,5% у грошовому виражені та у 8% — у натуральному. Наростити продажі українським виробникам вдалося завдяки зниженню цін на свою продукцію та підвищенню довіри серед фермерів. «Наша компанія змогла знизити ціни на 5–10% залежно від продукту», — розповідає Тетяна Мосендз, директор з маркетингу компанії ALFA Smart Agro. Основний акцент підприємство робить на розробці власних препаратів і за рахунок їх дешевизни та ефективності планує конкурувати із мультинаціональними корпораціями.
Як зазначав в одному з інтерв’ю власник групи компаній «Укравіт» Віталій Ільченко, у 2017 році компанія також пішла на часткове зниження вартості своїх препаратів. При цьому паралельно зі зниженням цін «Укравіт» наростила обсяги виробництва. «Основним драйвером зростання продажів, на нашу думку, є довіра сільськогосподарських підприємств та фермерів до продукції українського виробництва», — впевнений керівник комерційного департаменту «Укравіт Агро» Олександр Лапа.
Що стосується третього вітчизняного виробника ЗЗР — ТОВ НВП «Зоря», то, як повідомили в прес‑службі компанії, минулого року «підприємство не було активним учасником ринку ЗЗР». Препарати інших українських «виробників», які стихійно з’являються на ринку, аналітики називають не інакше, як контрафактом. Сьогодні частка підробок на ринку становить 25%. Зростання відмічали і великі мультинаціональні компанії, хоча вони ще не діляться абсолютними показниками продажів своїх препаратів. «Ми поки не можемо оперувати цифрами, оскільки досі збираємо інформацію та оцінюємо наші успіхи, — зазначає керівник агробізнесу компанії BASF в Україні, Молдові та країнах Кавказу Тіберіу Діма. — Проте точно можемо сказати, що у 2017 році порівняно із 2016‑м продажі ЗЗР зросли».
У компанії BASF у сезоні–2017 спостерігали стабільний попит на весь асортимент своїх продуктів (а це понад 60 препаратів). Традиційно найбільш популярними стали гербіциди та фунгіциди для зернових, соняшника, сої, ріпака, кукурудзи. «Ці препарати були ретельно протестовані на українських землях протягом останніх років і показали найкращі результати, серед них Євро‑Лайтнінг Плюс, Піктор, Карамба Турбо на соняшник і ріпак, Абакус і Рекс Дуо на зернові, Базагран і Пульсар на сою, Стеллар на кукурудзу», — розповідає Діма.
Гербіциди та фунгіциди, які забезпечують базову технологію вирощування та захисту рослин, роблять продажі й вітчизняним виробникам.
ЛИЦЕМ ДО СПОЖИВАЧА
Найбільш дієвим методом просування агрохімічних препаратів залишається ефективна і вчасна передача знань про них кінцевим споживачам. «Така передача може відбуватися за допомогою різних методів: персонально, на заходах, під час візитів, друкованими або електронними медіа», — розповідає керівник департаменту маркетингу аграрного підрозділу компанії «Байєр» Андрій Перчиць.
«У виборі каналів просування ми дотримуємося мультиканального та індивідуального підходів, — додає Діма. — Адже наші клієнти дуже різні: хтось новатор, а хтось консерватор. Відповідно, ми обираємо найоптимальніший спосіб для комунікації».
У компанії «Сингента» розповіли про зростаючий інтерес з боку українських сільгоспвиробників до агрокласів та польових сесій, що відбуваються в рамках навчальної демоплатформи «Майстерня аграрія». У 2017 році «Сингента» провела шість таких «Майстерень» у різних агрокліматичних зонах країни і залучила близько 2000 гостей.
ФІНАНСОВІ ІНСТРУМЕНТИ
Рушієм торгівлі препаратами для лідерів українського ринку є надання фінансових інструментів споживачам ЗЗР. «Фінансові рішення допомагають збільшувати бізнес компанії, — зазначають у прес‑службі «Сингенти». — За підрахунками, у 2016 році близько 25% продажів компанія забезпечила завдяки фінансовим програмам». Фінансовими рішеннями від компанії «Сингента» щороку цікавиться все більше сільгоспвиробників, які дедалі активніше беруть участь у форвардних програмах, підключаються до програм із залучення додаткового фінансування, зокрема через аграрні розписки, і в цілому стають більш фінансово грамотними. «Серед «зіркових» фінансових продуктів, які надає компанія, програми «Форвард Плюс», «Підтримка Плюс» та «МетеоЗахист» (індексне страхування посівів зернових та олійних культур від посухи під час цвітіння та наливу зерна), — зазначають у прес‑службі «Сингенти». — Ми також пропонуємо традиційні фінансові інструменти, як‑от авальовані векселі та гарантії від провідних банків України, які також користуються великим попитом». Крім того, компанія «Сингента» щосезону пропонує нові програми, створені відповідно до актуальних ринкових умов, та тимчасові опції, які здатні найбільш ефективно вирішити конкретні сезонні завдання. Наприклад, у сезоні–2018 у «Сингенти» з’явилася програма «ЛегкоПосівна». Програма розроблена для залучення додаткових коштів на потреби посівної та реалізується в партнерстві з АТ «ОТП Банк» і ПАТ «ПроКредит Банк». Також планується розширення лінійки форвардних продуктів. Географія програми індексного страхування «МетеоЗахист» у поточному сезоні охопить додатково ще п’ять областей (Полтавську, Вінницьку, Черкаську, Житомирську та Київську), що розширить покриття до 14 областей.
Унікальний вексель під 1% надає «Байєр» аграріям, які купують її ЗЗР. Ця фінансова опція в компанії працює вже понад п’ять років і захищає агровиробника від валютних ризиків. На цій програмі «Байєр» вирішила сконцентруватися і в 2018‑му. Одновідсотковий вексель надається фермерам терміном на дев’ять місяців і авалюється в Райффайзен Банку Аваль (для порівняння, ринкові ставки з авалювання становлять 2–4% річних). У 2017 році більше 200 виробників агропродукції скористалися перевагами цієї програми, тому в компанії «Байєр» сподіваються, що вона буде набирати популярність і надалі.
За словами Руслана Співака, директора департаменту корпоративних продуктів, партнерства та продажів Райффайзен Банку Аваль, попит на ЗЗР в Україні щороку зростає, а якісні інструменти фінансування дають розширені можливості для їх придбання.
«Серед відомих компаній, які приймають векселі, авальовані Райффайзен Банком Аваль, «Байєр», «Сингента», BASF, «Дюпон» та інші, — розповідає Співак, зазначаючи, що їх перелік постійно зростає. — Крім того, в окремих випадках векселем уже можна розрахуватися за техніку».
За підсумками 2017 року Райффайзен Банком Аваль було авальовано більш ніж 1000 векселів на суму понад 2 млрд гривень. Річне зростання попиту клієнтів становить більш ніж 30%. У поточному році в Райффайзен Банку Аваль очікують ще більшого попиту серед клієнтів малого та середнього бізнесу.
Вітчизняні виробники також активно підключають фінансові інструменти. Як розповів Лапа, «Укравіт» має власну програму «Зустрічна покупка», яка передбачає роботу із сільськогосподарською продукцією, а також включає кілька банківських програм. За словами Мосендз, компанія ALFA Smart Agro щороку пропонує нові інструменти. У 2018‑му діють дві партнерські програми: із ПроКредит Банком та ОТП Банком. Також цього року в ALFA Smart Agro почав роботу відділ трейдингу сільгосппродукції.
БАЧЕННЯ ПЕРСПЕКТИВ
Точні прогнози щодо продажів і попиту на ЗЗР у 2018‑му робити зараз важко, адже затребуваність конкретних груп препаратів формують погодно‑кліматичні умови та фітосанітарний стан полів. Проте, певні очікування є в усіх гравців ринку. У компанії «Байєр» очікують, що в наступному сезоні зросте сегмент фунгіцидів, адже для цього склалася сприятлива база — добрий стан посівів озимих зернових та ріпака. «Байєр» планує вивести на ринок деякі новинки, а також активно розвивати хіти минулих років. «Ми говоримо про гербіцид Челендж, а також систему Конвізо Смарт, Мовенто», — розповідає Перчиць.
У компанії «Укравіт» прогнозують високий попит на ІМІ‑технології для соняшника, сульфонілсечовинні гербіциди та їх суміші — особливо на деякі ґрунтові гербіциди для захисту посівів соняшника від амброзії (гербіцид Варяг) та посівів кукурудзи (гербіциди Варяг Тріо та Міладар, Міладар Дуо — препарати компанії «Укравіт»).
«Сингента» у 2018‑му виведе на ринок кілька новинок, серед яких фунгіцид Елатус Ріа, призначений для боротьби із широким спектром захворювань листя зернових. «Згідно з планами продажів у сезоні–2018 компанія має намір збільшити обсяг поставок приблизно на 5%, що є значним показником в умовах концентрованого ринку», — зазначають у прес‑службі «Сингенти». Наростити свою частку на ринку у 2018‑му також планує компанія BASF.
Гравці ринку передбачають зростання попиту в сегменті оригінальних препаратів. І цьому сприятиме попередній досвід і амбітність українських аграріїв. Однією з причин переходу українських аграріїв від доступних генериків на більш дорогі оригінальні препарати може стати фізична відсутність генериків на ринку, пов’язана із «китайським фактором». «Зупинка китайських заводів значною мірою вплине на українських гравців у 2018 році, оскільки більшість із них будуть змушені зменшити обсяги імпорту та збільшити ціни на свої продукти», — прогнозує Герасименко.
У той же час дефіцит китайських генериків може бути частково покритий продукцією українських виробників. Втім, в «Укравіт» не очікують дефіциту препаратів через «китайський фактор», адже на ринку, запевняють в компанії, присутній достатній обсяг вироблених раніше діючих речовин. «Також треба враховувати перехідні залишки у виробників препаратів (на рівні 10–15%) та у сільських господарств (на рівні 10%)», — говорить Лапа.
У стратегічних планах компанії «Укравіт» — інтенсивне нарощування виробництва. «Через три роки ми плануємо збільшити виробництво нашої продукції у 2,9 раза, до 20 000 т, — зазначив на прес‑конференції в листопаді минулого року Ільченко. — У найближчі три‑п’ять років наша ринкова частка збільшиться з нинішніх 9% до 25%». Наростити продажі мають намір і в ALFA Smart Agro. І цьому зростанню, як запевнила Мосендз, сприятиме виведення на ринок дев’яти нових продуктів (шести гербіцидів, інсектициду, прилипача і родентициду). «Ми очікуємо, що деякі з цих препаратів стануть справжньою сенсацією на ринку, — підкреслює Мосендз, — Це двокомпонентний гербіцид Сантал, інсектицид Разит, грамініцид Кайман».
РИНКОВІ ОЧІКУВАННЯ
Через дефіцит генериків цього року аналітики очікують незначного падіння ринку в тоннажі порівняно із 2017‑м. Проте, за рахунок певного їх подорожчання у грошовому еквіваленті обсяг ринку майже не зміниться.
«На мою думку, препарати подорожчають на 10–12% порівняно з цінами 2017 року», — ділиться Лапа, зазначаючи, що до цього показника варто також додати рівень інфляції в країні та курс гривні до долара. Герасименко прогнозує, що ціни на всю лінійку препаратів для захисту рослин у 2018 році зростуть не менш ніж на 20%.
У той же час вітчизняні гравці намагаються стримати різке подорожчання ЗЗР. «Завдяки зваженій політиці закупівель нам вдалося обмежити зростання цін на наші продукти в середньому до 10–15%», — запевняє Мосендз, прогнозуючи при цьому щонайменше 30% подорожчання препаратів в цілому на ринку.
У «Байєр» також пообіцяли, що в разі відсутності на ринку більш дешевих препаратів (у зв’язку з «китайським фактором»), компанія «не скористається такими тимчасовими можливостями». «Вартість наших препаратів формується виключно між виробниками та їх постачальником, — уточнює Перчиць, — а ми не впливаємо на цей процес».
У компанії «Сингента» деяке подорожчання препаратів очікують лише у IV кварталі 2018‑го. Поки що не йдеться про конкретні цифри і позиції, але, як зазначають
у прес‑службі компанії, тенденція на підвищення цін буде посилюватися у сезоні 2018–2019 через різні обставини, у тому числі і через збільшення собівартості діючих речовин, що поставляються Китаєм. «Зокрема, ближче до осені 2018 року будуть відомі результати переговорів компанії «Сингента» із постачальниками діючих речовин — до того моменту вони повинні завершити розрахунок собівартості та відповідно відкоригувати ціни на наступний сезон», — обіцяють у прес‑службі «Сингенти».
ТЕКСТ: ТЕТЯНА ІВАНОВА
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!