Новини / Ринок землі     05 січня 2020 10:02

Продаж землі відбуватиметься в безготівковій формі з виплатою усіх податків – Роман Лещенко

Відповіді на запитання про стратегічні завдання, які треба вирішити перед запуском вільного обігу земель сільськогосподарського призначення, від радника президента України із земельних питань Романа Лещенка.

Про стратегію

Сьогодні відбуваються історичні події — обговорюється одна з найбільш соціально значущих тем, і ми всі повинні з повагою ставитися до всіх думок і позицій щодо земельної реформи. Президент України, Офіс Президента перебувають у постійному діалозі з усіма суб’єктами, громадянськими об’єднаннями, які проводять мирні зібрання по всій території України. Ми намагаємося врахувати всі точки зору — вони  всі важливі.

Після того, як було вирішено питання про порядок допуску іноземних громадян і компаній до купівлі української землі, більшість аграріїв хвилює проблема максимальної концентрації землі в одних руках. Є великі побоювання — адже наразі, між першим і другим читанням, певні політичні сили намагаються підмінити поняття, вдаються до маніпуляцій із цифрами тощо. Тому президент неодноразово підкреслював, що земельна реформа може і повинна дискутуватися у частині змісту і форми, але про питання продовження мораторію, про збереження існуючого стану справ мови бути не може. Бо саме цей статус-кво породив безконтрольність використання земель, втрату державою контролю над своїми землями, став підґрунтям для сірих і чорних схем продажу.

До другого читання законопроєкту вже напрацьовано понад 4000 пропозицій, і президент України в жодному разі не наполягає на пришвидшенні процесу розгляду, порушенні процедур тощо. Діалог повинен тривати, треба шукати компроміс.

Ми всі усвідомлюємо, що Верховна Рада повинна напрацювати компромісний варіант документа і винести його на обговорення в першу чергу у сесійній залі, потім — у громадськість. Головне залишатися виключно у правовому полі та враховувати позиції опонентів, якщо вони мають належне обґрунтування.

Про інтереси

Пошук балансу між інтересами малих, середніх і великих господарств, в першу чергу у редакції положення щодо допустимої концентрації землі, є нелегким завданням

Єдине, на чому я наполягаю, що потрібно усвідомлювати всім учасникам процесу формування параметрів майбутнього ринку, — земельна реформа проводиться в інтересах дрібного і середнього товаровиробника. Це її фундамент, і це питання вже не дискутується. Чому саме так? Відповідь проста: три чверті аграрного ВВП країни формується саме такими господарствами. Логічно, що і реформа буде враховувати насамперед їхні інтереси.

З іншого боку, ми не можемо забувати, що Україна вже сформувала потужний і сучасний аграрний ринок, на ньому також діють і успішно розвиваються великі компанії. Тому пошук балансу між інтересами малих, середніх і великих господарств, в першу чергу у редакції положення щодо допустимої концентрації землі, є нелегким завданням. Але рішення треба шукати, і, я впевнений, ми його знайдемо, якщо будемо вести відкритий чесний діалог.

Читайте: За відмову від паїв українцям хочуть запропонувати гроші

Про відчуження

Існує декілька міфів про продаж землі. По-перше, що селяни не знають, скільки коштує земля, і будуть її продавати за безцінь. Це неправда, вони чудово знають ціну землі. По-друге, є міф про те, що після відкриття ринку всі власники паїв будуть їх продавати. Це не так — селянам важливо мати право вільно розпоряджатися своєю власністю. А продавати чи здавати в оренду, вони вирішать залежно від того, як їм буде вигідніше. Ми зі свого боку наполягаємо лише на чітких і прозорих принципах відчуження землі.

Угода продажу землі може бути здійснена тільки нотаріально і за усіма відповідними нормами.

Якщо власник захоче продати свою землю сільськогосподарського призначення, то зможе це зробити, дотримуючись трьох основних моментів.

Угода продажу землі може бути здійснена тільки нотаріально і за усіма відповідними нормами. Землю можна продати лише за ціною, не меншою від встановленої за нормативну грошову оцінку на момент продажу. Якщо ділянка обтяжена угодою оренди, то переважне право на її придбання при продажу має чинний орендар. І тільки у разі, якщо власник землі та орендар не зможуть домовитися по ціні, то після дотримання усіх процедур, що зафіксовані документально, власник отримає право продати землю третім особам.

Але це він може зробити тільки в безготівковій формі банківським перерахунком з виплатою усіх відповідних податків, зборів та інших обов’язкових платежів. Усе повинно відбуватися прозоро.

Вся процедура буде прописана у законі та деталізована у підзаконних актах. Про жоден розпродаж, продаж за готівку навіть не йдеться. І це буде не договір емфітевзису, дарування, наслідування тощо. Це повинна бути пряма угода купівлі-продажу з переходом всієї тріади права власності від однієї особи до іншої.

Що стосується державних земель, або земель ОТГ (якщо громадам буде надано право продавати землю), угоди купівлі-продажу будуть укладатися за наслідками відкритих електронних аукціонів, у відкритому інформаційному полі. Наше завдання — не залишити жодного місця для виникнення корупційних схем.

Про децентралізацію

Держгеокадастр втратить свої розпорядчі функції, і не буде чиновник у Києві керувати державними землями у громадах.

Земельна реформа в Україні нерозривно пов’язана з іншою важливою реформою — децентралізацією державного й місцевого управління. Ми не можемо говорити про повноцінне функціонування громад і передачу їм функцій врядування без передачі їм земель поза межами населених пунктів. Вони повинні мати можливість ефективно наповнювати місцеві бюджети. Громади отримають відповідні повноваження і відповідні функції та механізму контролю. Держгеокадастр втратить свої розпорядчі функції, і не буде чиновник у Києві керувати державними землями у громадах.

Хочу підкреслити, що земельна реформа — це не про продаж землі. Земельна реформа — це про відновлення фундаментального права громадян розпоряджатися своєю власністю і про наведення ладу в земельних відносинах, про запобігання корупційним схемам, за яких мільйони гектарів державних земель не потрапили у громади, а були за безцінь продані або здані в оренду різним ділкам.

Зараз ведеться дискусія лише про те, чи отримають громади одразу право продавати землю. Є пропозиція, що це буде дозволено лише шляхом електронних аукціонів і лише лотами по 20 га. Ми проводили масштабні зустрічі з представниками ОТГ, і вони всі вітають рішення відновити історичну справедливість і повернути їм право володіння землею поза межами населених пунктів. Разом із тим вони досить спокійно ставляться до того, що на першому етапі їх права будуть обмежені лише правом здавати ці землі в оренду.

Текст: Михайло Останков

Фото: Геннадій Мінченко

Читайте також